۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

جروم پاول، رهبر بزرگترین اقتصاد جهان که اقتصاد نخوانده / همه رییس فدرال رزرو را دوست دارند به جز یک نفر!

۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۰
کد خبر: 718234
جروم پاول، رهبر بزرگترین اقتصاد جهان که اقتصاد نخوانده / همه رییس فدرال رزرو را دوست دارند به جز یک نفر!

بانک مرکزی ایالات متحده معمولا با نام فدرال رزرو (یا همچنین مخفف آن، Fed) شناخته می‌شود و یک انجمن دولتی-خصوصی است که در سال ۱۹۱۳ برای مدیریت سیاست‌های پولی این کشور ایجاد شد و در مجموع دوازده بانک مرکزی منطقه‌ای واقع در شهرهای مختلف بزرگ در سراسر ایالات متحده را ادغام می‌کند.

اقتصادآنلاین – مهسا ریبع‌پور؛ این انجمن در مقیاس گسترده به سیاست پولی کشور و نظارت بر سایر موسسات بانکی برای تضمین ثبات اقتصادی می‌پردازد و اگرچه به کنگره پاسخگو است اما مستقل عمل می‌کند. اما درحال حاضر این نهاد بزرگ توسط چه کسی اداره می‌شود؟

جروم هیدن پاول، با نام مستعار «جی»، در ۴ فوریه ۱۹۵۳ در واشنگتن دی‌سی به دنیا آمد. پدرش وکیل دادگستری و مادرش ریاضی‌دان بود. پاول در سال ۱۹۷۵ مدرک علوم سیاسی را از دانشگاه پرینستون و در سال ۱۹۷۹ مدرک تخصصی حقوق را از دانشگاه جورج تاون دریافت کرد. در آن زمان، سردبیر مجله حقوقی جورج تاون نیز بود.

پاول پس از فارغ‌التحصیلی، از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۰به عنوان وکیل و بانکدار سرمایه‌گذاری در شهر نیویورک در Dillon, Read & Co. (یک بانک سرمایه‌گذاری در نیویورک) فعالیت کرد. پس از آن، از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳، پاول به عنوان دستیار وزیر و معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در زمان رئیس جمهور وقت، جورج اچ دبلیو بوش خدمت کرد و مسئولیت سیاست‌گذاری در مورد موسسات مالی، بازار بدهی خزانه‌داری و حوزه‌های مرتبط را بر عهده داشت.

از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ او یکی از شرکای گروه کارلایل (The Carlyle Group)، یک شرکت مدیریت سهام خصوصی و مدیریت دارایی بود.

او قبل از پیوستن به فد، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، یک محقق مدعو در مرکز سیاست دو حزبی در واشنگتن بود، جایی که در آن بر مسائل مالی فدرال و ایالتی تمرکز داشت.

پاول علاوه بر خدمات در هیئت مدیره‌های شرکتی، در هیئت مدیره مؤسسات خیریه و آموزشی، از جمله مرکز مالی Bendheim در دانشگاه پرینستون و Nature Conservancy واشنگتن دی‌سی و مریلند نیز خدمت کرده است.

ریاست فدرال رزرو

جروم پاول، جمهوری‌خواه و چهره‌ای میانه‌رو است. پاول در ژوئن ۲۰۱۴ برای حفظ کرسی خود به مدت ۱۴ سال از سوی رئیس جمهور وقت آمریکا، باراک اوباما به کمیته بانکی سنا معرفی شد و توانست با کسب ۶۷ رای موافق و ۲۴ رای مخالف، حضور خود را در هیئت سیاست‌گذاری بانکی تا سال ۲۰۲۸ میلادی تضمین کند.

در سال ۲۰۱۷ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، توسط رئیس جمهور جمهوری‌خواه دولت برای پست ریاست فدرال رزرو نامزد شد تا جانشین جنت یلن که از سال ۲۰۱۴ بر کرسی نشسته بود، شود.

ترامپ در توصیف پاول او را مردی خردمند، باهوش، مسئولیت‌پذیر و قدرتمند خطاب کرد که قادر است اقتصاد آمریکا را در مواجهه با چالش‌های احتمالی به‌خوبی هدایت کند. هرچند، تنها تایید ترامپ کافی نبود و پاول می‌بایست رای اعتناد سنا را نیز کسب کند که با توجه به گذشته معتدل سیاسی ـ اقتصادی او و همچنین سابقه میان‌حزبی‌اش، کار سختی نبود و در نهایت در ۵ فوریه ۲۰۱۸، با ۸۴ رای موافق کار خود را آغاز کرد.

دوره چهارساله پاول به عنوان رئیس فدرال رزرو در ۵ فوریه ۲۰۲۲ به پایان می‌رسید اما در نوامبر ۲۰۲۱ و اینبار توسط جو بایدن، دوباره نامزد شد و در می ۲۰۲۲، با کسب ۸۰ رای موافق از سنا، برای دومین دوره ریاست خود سوگند یاد کرد تا برای چهار سال دیگر به تلاش خود برای مبارزه با بالاترین تورمی که کشورش در سه دهه اخیر تجربه کرده، مبارزه کند.

تنها کسی که در هر دو دوره به پاول رای منفی داد سناتور دموکرات الیزابت وارن بود که پاول را، به دلیل کاهش مقررات مالی مانند کنترل سالانه در جهت بررسی مقاومت بانک‌ها در برابر رکود شدید، «مردی خطرناک» برای رهبری فدرال رزرو می‌دانست.

سیاست اقتصادی پاول

هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان مدیریت پاول را در طول بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا و طرح محرک پولی فوق‌العاده‌ای که در مواجهه با پاندمی ارائه کرده بود تحسین کرده‌اند.

بانک مرکزی ایالات متحده برای تحریک اقتصاد، نرخ بهره را به مدت دو سال در محدوده صفر درصد تا ۰.۲۵ درصد نگه داشت و بدین ترتیب، نرخ رسمی بهره در بزرگترین اقتصاد جهان در محدوده بین ۰.۷۵ درصد تا یک درصد قرار گرفت.

البته اوضاع به همین منوال نماند؛ از مارس ۲۰۲۲، پاول به همراه هیات حکام فدرال رزرو، در تلاش برای مهار تورم فزاینده، نرخ بهره را بارها افزایش داد. درواقع، هدف فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره مبارزه با تورم بود، بدون اینکه کشور در رکود فرو رود.

آخرین و دهمین افزایش نرخ بهره که ۰.۲۵ درصد بود، در اوایل ماه می امسال اتفاق افتاد. نرخ بهره در حال حاضر در محدوده بین ۵ تا ۵.۲۵ درصد قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود افزایش‌های دیگری نیز در آینده وجود داشته باشد.

بایدن، هنگام انتخاب دوباره پاول به عنوان رئیس فدرال رزرو، امید داشت که او بتواند سیاست خود را برای مهار تورم که در آن زمان ۶.۲ درصد و در ۳۰ سال اخیر آمریکا بی‌سابقه بود و همچنین تلاش برای افزایش اشتغال ادامه دهد.

طبق اطلاعات منتشر شده در ماه مارس ۲۰۲۳ و در زمانی که  تورم ۵ درصد شده بود، میانگین درآمدِ ساعتی نسبت به سال قبل ۴.۴ درصد افزایش یافته است.  سیاست پولی پاول در دفعات متعدد بالا بردن نرخ بهره که برای آرام کردن بازار کار طراحی شده است، باعث شده که نرخ بیکاری فعلی ۳.۴ درصد و پایین‌ترین میزان از سال ۱۹۵۳ باشد.

همچنین تورم، بر اساس تمهیدات ترجیحی این ارگان، به نرخ ۴.۹ درصد رسیده است، که به گفته فدرال رزرو بالاتر از سطح هدفگذاری شده است.

باید دید در ادامه سیاست‌های پاول به عنوان رئیس فدرال رزرو آمریکا به روند مثبت خود ادامه می‌دهند یا شکست خورده و کشور را با بحران مواجه خواهد کرد؟