۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

از سیمان ۱۱۰هزار تومانی تا صیانت از فضای مجازی / واکنش توییتری ها به پرحاشیه ترین اخبار اولین هفته مرداد

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۸:۰۶
کد خبر: 549754
از سیمان ۱۱۰هزار تومانی تا صیانت از فضای مجازی / واکنش توییتری ها به پرحاشیه ترین اخبار اولین هفته مرداد

هفته گذشته با سیمان ۱۱۰هزار تومانی آغاز شد و با طرح صیانت از فضای مجازی پایان یافت؛ در این بین، فلافل ۳۰هزار تومانی، نبود شانه تخم مرغ، نبود تخم مرغ و... اخباری بودند که واکنش‌های زیادی را در توییتر اقتصادآنلاین به دنبال داشتند.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ شاید هفته‌ای که گذشت، یکی از پرحاشیه‌ترین هفته‌های سال جاری محسوب می‌شد؛ طرح صیانت از فضای مجازی، ماجرای سیمان و بورس کالا و مساله واکسیانسیون از اخباری بودند که طی این هفته، بیشترین واکنش‌ها را در توییتر اقتصادآنلاین به دنبال داشتند.

هفته‌ای که با سیمان ۱۱۰هزار تومانی آغاز شد!

هفته جاری در حالی آغاز شد که قیمت هر کیسه سیمان به بیش از ۱۱۰هزار تومان رسیده بود؛ این موضوع سرآغازی بر آن بود که سیمان برای بار دیگر در صدر اخبار قرار گیرد؛ یکی از کاربران توییتر اقتصادآنلاین در خصوص این افزایش قیمت، با اشاره به قطعی‌های برق و بیان  اینکه قیمت سیمان در اهواز کیسه‌ای ۵۵هزار تومان است، نوشت: افزایش قیمت در تهران موقتی است و با افزایش تولید، قیمت هم متعادل خواهد شد. کاربر دیگری نیز اظهار داشت: مسکن دیگر رویایی بیش نیست.

در همین بین شاهد جدال بین طرفداران بورس و طرفداران روش سنتی خرید و فروش بودیم؛ افرادی که به ماندن سیمان در بورس اعتقاد داشتند، به سلاطینی اشاره می‌کردند که سال‌ها بازار سیمان را در دست داشتند و حال نیز منافعشان اجازه نمی‌دهد سیمان به صورت کامل وارد بورس کالا شود؛ اما آنچه در این میان واکنش‌ شدید کاربران در توییتر را به دنبال داشت، اظهارات وزیر راه بود که مخالف ورود سیمان به بورس کالا بود. وزیر راه در این مصاحبه بورس کالا را عامل افزایش قیمت ۴برابری عنوان کرده بود.

یکی از کاربران توییتر در این خصوص نوشت: آقای وزیر؛ سیمان به خاطر قطعی برق گران شد نه بورس کالا؛ بورس یعنی حذف واسطه نه برعکس آن. کاربر دیگری نیز نوشت: باتوجه به قطعی برق، عرضه کاهش داشته و تقاضا افزایش؛ در نتیجه قیمت افزایش خواهد داشت؛ ربط آن به بورس کالا چیست؟

تعطیلی‌ها فایده‌ای نداشت یا تعطیلی نبود؟

مساله کرونا و واکسیناسیون از دیگر اخباری است که در دو سال اخیر همواره در صدر اخبار قرار داشته است؛ یکشنبه تعطیلی‌های کرونایی تهران پایان یافت و حریرچی با پایان این تعطیلی‌ها اظهار داشت: تعطیلی‌ها بی‌فایده بود و این جمله سیلی از واکنش‌ها را با خود به دنبال داشت و کاربران معتقد بودند تعطیلی‌ها فایده‌ای نداشت؛ چون عملا هیچ تعطیلی وجود نداشت.

تاثیر ۹۱درصدی واکسن پاستور از دیگر اخبار کرونایی این هفته بود و به پربازدیدترین خبر توییتر اقتصادآنلاین در هفته اخیر بدل شد؛ واکنش‌های کاربران به این توییت حاکی از بی‌اعتمادی شدیدی بود که در جامعه نسبت به مسئولان و... در رابطه با مساله کرونا به وجود آمده است.

فلافل ۳۰هزار تومان می‌شود و تخم مرغ هم گران‌تر از دیروز

افزایش قیمت فلافل از ۳هزار تومان به ۳۰هزار تومان، از دیگر اخباری بود که طی این هفته واکنش‌های زیادی را به همراه داشت؛ از طرفی بسیاری از کاربران معتقد بودند قیمت فلافل در هیچ کجای تهران ۳۰هزار تومان نیست و از طرفی دیگر کاربرانی نگرانی خود را از این افزایش‌ قیمت‌های عجیب و غریب اظهار داشتند.

البته فلافل ۳۰هزار تومانی تنها خبر عجیب هفته گذشته نبود؛ عضو تولیدکنندگان سندیکای کاغذ در یک مصاحبه اعلام داشت: به زودی شانه تخم مرغ هم نداریم! این خبر مساوی بود با سیلی از واکنش‌ها که هنوز هم ادامه دارد و البته هنوز هیچ یک از مسئولان پاسخی در خصوص اینکه علت این موضوع چیست نداشته‌اند.

هنوز واکنش‌های شانه تخم مرغ تمام نشده بود که اعلام شد دیگر مرغ و تخم مرغ هم نداریم و علت افزایش قیمت تخم مرغ هم نبود مرغ است. البته موضوع مرغ و تخم مرغ و افزایش قیمت و کمبودشان، مساله‌ای است که حدود دو سال است ادامه دارد و شاهد زنجیره‌ای معیوب از این ماجرا هستیم؛ اما متاسفانه هیچ اراده‌ای برای حل ماجرا نیست و هر روز خبری عجیب‌تر از دیروز در این خصوص فضای مجازی را پر می‌کند.

دو شرکت ۷۰هزار میلیارد تومان ارز گرفتند؛ اما کالا وارد نکردند

خبر پربازدید و پرحاشیه دیگر این هفته، اختصاص ۷۰هزار میلیارد تومان ارز به دو شرکت بود؛ ارزهایی که در ازای آن‌ها هیچ کالایی وارد نشد. یک کاربر در این خصوص نوشت: با این مقدار پول تقریبا میشد ۱۴۲ میلیون دوز واکسن Pfizer خرید.

طرح صیانت؛ آخرین اما پرحاشیه‌ترین

هفته جاری با طرح صیانت از فضای مجازی پایان یافت و این طرح به پرحاشیه‌ترین خبر در هفته اخیر بدل شد؛ طرحی که هنوز هیچ جزییاتی به طور مشخص از آن وجود ندارد و حتی نمایندگان مجلس نیز بدان اعتراض داشتند؛ نکته جالب در مورد این طرح واکنش مرکز پژوهش‌ها بود؛ مرکز پژوهش‌ها در گزارشی اعلام کرده که در افکار عمومی تصویر روشنی از این طرح وجود ندارد؛ در این خصوص باید گفت: طرحی که هنوز نتوانسته نمایندگان مجلس را اقناع کند و بسیاری از نمایندگان در فضای مجازی مخالفت خود را بدان اظهار داشتند، چه طور قرار است در ذهن افراد جامعه تصویر روشنی داشته باشد.

سال‌های اخیر کشور با تصمیمات این چنینی زیادی همراه بود؛ تصمیماتی که به صورت یکطرفه از سوی نهادهای مختلف گرفته شده و تنها چیزی که در آن‌ها دیده نمی‌شود، روشنگری و شفافیت برای مردم است و حتی در بهترین تصمیم‌ها هم افراد جامعه به حاشیه می‌روند، نمی‌توان انتظار داشت که افراد تصویری روشن از آن داشته باشند؛ طرح صیانت از فضای مجازی که جای خود دارد!