۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش ۳۸درصدی تولید لوازم‌خانگی/ گوشت قرمز، خرداد ماه ارزان شد

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبر: 457139
افزایش ۳۸درصدی تولید لوازم‌خانگی/ گوشت قرمز، خرداد ماه ارزان شد

آمارها نشان می‌دهد که محصولات لوازم‌خانگی طی سه ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با جهش تولید همراه بوده‌ است و در این میان ماشین‌لباسشویی با ۱۱۵درصد رشد مثبت، بیشترین میزان افزایش تولید را به ثبت رسانده است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ طبق آمار منتشر شده وزارت صمت، از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه بیش از ۲۰۰هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که نسبت به ۱۸۴هزار و ۶۰۰دستگاه خودروی تولید شده طی سه ماهه اول پارسال بالغ بر ۸.۴درصد رشد کرده است؛ همچنین حجم تولید وانت در این مدت با حدود ۳۰درصد افزایش به ۱۵میلیون و ۹۴۳هزار دستگاه رسید، اما میزان تیراژ اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۳۷۱هزار دستگاه بود که نسبت به آمار سه ماهه اول سال۹۸ حدود ۱۰درصد کاهش یافته است.

طبق آمار ارائه شده، در مدت مذکور ۶۲.۷هزار تن لاستیک خودرو تولید شده که حجم آن نسبت به ۴۸.۲هزار تن لاستیک تولید شده در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰درصد بیشتر شده است.

تولید دارو افزایش یافت

بر همین اساس، از ابتدای سال تا پایان خرداد ماه بیش از ۱۰میلیون عدد داروی انسانی تولید شده که مقایسه آن با ۹.۵میلیارد داروی تولید شده در سه ماهه اول سال۹۸ از حدود ۷درصد رشد مثبت حکایت می‌کند.

سه ماه مثبت برای صنعت لوازم‌خانگی

در اولین فصل امسال آمار تولید سه محصول لوازم‌خانگی یعنی تلویزیون، یخچال و لباسشویی نسبت به سال گذشته مثبت بوده به طوریکه از فروردین تا پایان خرداد ماه امسال، مجموعا ۷۴۶هزار و ۱۰۰دستگاه از محصولات گفته شده به تولید نهایی رسیده که در مقایسه با ۵۴۱.۷هزار دستگاه لوازم‌خانگی تولید شده طی سه ماهه ابتدایی پارسال ۳۷.۷درصد افزایش یافته است.

رشد ۱۱۵درصدی تولید لباسشویی در صدر

طی سه ماهه اول امسال تولید ماشین لباسشویی با ۱۱۵درصد افزایش به ۲۰۷هزار و ۴۰۰دستگاه، یخچال با ۷.۹درصد رشد به ۳۲۸هزار و ۵۰۰دستگاه و تولید تلویزیون با ۴۹.۴درصد افزایش نسبت به سه ماهه اول پارسال به ۲۱۰هزار و ۲۰۰دستگاه رسید.

حجم واردات و صادرات منفی شد

از ابتدای سال تا پایان خرداد ماه امسال حجم کلی تجارت خارجی به ۳۰.۸تن بالغ بر ۱۳.۹میلیون دلار رسید؛ در این میان سهم صادرات به لحاظ وزنی ۲۱.۹هزار تن و ارزشی ۶۳۶۴میلیون دلار بود و سهم واردات نیز به لحاظ وزنی ۸۹۲۳هزار تن و ارزشی به ۷۶۲۰میلیون دلار رسید.

آمارها حاکی از آن است که صادرات سه ماهه ابتدایی امسال به لحاظ وزنی و ارزشی در مقایسه با سال گذشته به ترتیب ۴۵.۱ و ۴۴درصد منفی شده و حجم و ارزش واردات نیز ۰.۸ و ۲۶.۸درصد کاهش یافته است.

تغییر قیمت کالا‌های اساسی در خرداد ماه

طبق آماری که وزارت صمت درمورد نرخ اقلام اساسی در خرداد ماه منتشر کرده، قیمت برنج درجه یک ایرانی در این ماه کیلویی ۲۴۸۶۸تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳.۲ و ۷.۸درصد گران‌تر شده؛ نرخ هر کیلو شکر سفید نیز در این ماه ۶۹۴۸تومان بود که نسبت به اردیبهشت ماه ۱.۱درصد کاهش و در مقایسه با خرداد ماه سال قبل ۸.۱درصد افزایش یافته است.

گوشت قرمز ارزان و مرغ گران شد

همچنین در این ماه قیمت گوشت گوساله با ۱.۵درصد افزایش نسبت به اردیبهشت و ۱۳.۳درصد افت نسبت به خرداد پارسال به کیلویی ۷۶۶۹۵تومان رسید؛ گوشت گوسفندی هم به نسبت ماه قبل ۰.۴درصد گران و در مقایسه با خرداد ماه پارسال ۳.۶درصد ارزان شد.

در این میان قیمت مرغ در خرداد ماه به کیلویی ۱۲۵۴۹تومان رسید که در مقایسه با ماه قبل و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۱.۶ و ۹درصد گران‌تر شده است.

افزایش ۷۸درصدی قاچاق سیگار طی سه ماه امسال

علاوه بر این، طبق آمار وزارت صمت در مدت‌ مذکور ۶.۲میلیارد نخ سیگار قاچاق شده در حالیکه حجم قاچاق این کالا در مدت مشابه پارسال ۳.۵میلیارد نخ بود، بنابراین سیگار از ابتدای سال تا پایان خرداد ماه ۷۸.۳درصد بیشتر از سال گذشته قاچاق شده است.