۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

پیشنهاد پرداخت یارانه دلاری به خانوار/ تخصیص ارز۴۲۰۰تومانی باید هر چه سریع‌تر متوقف شود

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۸
کد خبر: 454008
 پیشنهاد پرداخت یارانه دلاری به خانوار/ تخصیص ارز۴۲۰۰تومانی باید هر چه سریع‌تر متوقف شود

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی در مجلس یک اقدام مثبت تلقی می‌شود، گفت: اینکه دولت سرانجام پذیرفته است که تخصیص ارز4200تومانی سیاستی اشتباه و پرهزینه برای اقتصاد بوده است و تصمیم گرفته به سمت حذف آن برود اتفاق خوبی است.

اقتصادآنلاینصبا نوبری؛ علیرضا عبدالله‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در رابطه با تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی در مجلس با بیان اینکه سیستم تخصیص ارز 4200تومانی یک سیاست شکست خورده بود، گفت: به نظر می‌رسد سرانجام سیاستمدار پذیرفته‌ است که این سیاست جواب نمی‌دهد و به سراغ روش‌های جایگزین رفته‌است.

وی افزود: یارانه‌های شبه‌نقدی که با استفاده از ابزارهایی مثل کوپن و یا کالابرگ‌های الکترونیکی پرداخت می‌شوند ایده‌هایی بسیار خوبی هستند که پیش از این در ایران هم تجربه شده اند.

این کارشناس ادامه داد: سبدکالا هم تجربه‌ای بود که در ابتدا اجرای آن سخت بود ولی با همکاری وزارت رفاه به صورت کیف پول الکترونیکی درآمد که در کارت بانکی مردم واریز می‌شد و دستگاه‌های کارتخوان ویژه‌ای هم در آن زمان تعبیه شد که حدود 17هزار دستگاه کارتخوان در مغازه‌ها نصب شد.

عبدالله‌زاده در رابطه با مزایای این طرح گفت: در این طرح نیازی نبود افراد روی صف بایستند و می‌شد در مغازه‌های بیشتری خرید کنند، همچنین این اطمینان وجود داشت که پول توی حساب افراد باقی می‌ماند و ترسی از تمام شدن کالاها نبود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این طرحی که مجلس تصویب کرده است هم به این سمت برود اما راه بهتر این است که سیاستمدار بپذیرد یک خانواده خود بهتر نیازهایش را می‌شناسد و لزومی ندارد که دولت چندکیلو گوشت یا برنج در قالب سبدکالا به خانوار بدهد.

این کارشناس با بیان اینکه یارانه شبه‌نقدی بسیار بهتر از یارانه کاملا نقدی است، افزود: این سبک یارانه از سبدکالا هم بهتر است زیرا انتخاب‌های افراد در آن متنوع می‌شود و خود بهتر می‌دانند که به چه چیزی نیاز دارند.

وی ادامه داد: اگر دولت این را زودتر می‌پذیرفت این ‌همه منابع برای تخصیص ارز 4200 تومانی به هدر نمی‌رفت و تولید و اشتغال هم به زمین نمی‌خورد.

به گفته عبدالله‌زاده تجربه تلخ ارز 4200تومانی مثل ارز 1226تومانی باید روی یک لوح سنگی در مقابل بانک‌مرکزی قرار گیرد تا دیگر تکرار نشود.

وی با بیان اینکه برای تامین رفاه خانوار دو چالش پیش روی سیاستگذار قرار دارد، تاکید کرد: یک اینکه حداقل رفاه را تامین کند و دیگر اینکه ثبات را در اقصادکلان حفظ کند که این دو معادله باید با هم حل بشوند.

این اقتصاددان یادآور شد: سیاست ارز دولتی هردوی این معادلات را زمین زد ولی اگر الان بخواهیم به سراغ یک برنامه برویم ابتدا باید مخارج را کنترل کنیم و بجای اینکه به همه یارانه معیشتی بدهیم، به آن‌هایی که بیشتر نیاز دارند یارانه بپردازیم که روش‌های نقدی و شبه‌نقدی در این راه بیشتر به ما کمک می‌کنند.

وی افزود: همچنین باید از هر سیاستی که به هزینه‌کرد ارز منجر می‌شود جلوگیری کرد زیرا امروز ما به شدت به ذخایرارزی خود نیاز داریم.

عبدالله زاده در پایان با ارائه یک پیشنهاد برای بهبود وضع معیشتی خانوار گفت: ما پیشنهاد می‌کنیم که ماهیانه به هر خانواده معادل ده دلار داده شود که این مبلغ با افزایش یا کاهش نرخ ارز، ارزشش تغییر پیدا بکند و دارایی خانوار دچار افت ارزش نشود، در کنار آن ارز 4200 تومانی هم دیگر پرداخت نشود و اینگونه سبد دارایی خانوار متنوع و اتوماتیک می‌شود.