۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

دولت، کارشناسان طراح ETF را معرفی کند/ ضرورت کاهش ۱۰۰هزارمیلیارد تومان از هزینه‌های دولت

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۳۲
کد خبر: 438325
دولت، کارشناسان طراح ETF را معرفی کند/ ضرورت کاهش ۱۰۰هزارمیلیارد تومان از هزینه‌های دولت

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: لازم است دولت کارشناسانی که صندوق‌های ETF را طراحی کردند معرفی کند تا از این ایده عجیبشان دفاع کنند.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ مرتضی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در روش استفاده از ETF برای واگذاری اموال دولت چند سهم در کیسه‌ای به صورت درهم آماده می‌شود و آن کیسه به مردم فروخته می‌شود و برای من و همه سوال است که وقتی سهام یک بانک که در بورس وجود دارد می‌خواهد شناور شود چرا این کار مستقیم انجام نشود و چرا به سراغ این صندوق‌ها می‌روند؟

وی افزود: احساس می‌کنم دولت قصد ندارد تصمیم شفاف و درستی بگیرد و دولتمردان علاقه مندند دایره نفوذ و قدرتشان باقی بماند تا بتوانند از منافعش استفاده کنند. اگر صداقت و شفافیت داشته باشند چنین کاری نمی‌کنند‌. وقتی قصد دارند چند بانک یا پالایشگاه را به مردم واگذار کنند می‌توانند با شفافیت اعلام کنند که قرار است درصد بیشتری از سهام شناور شود.

این تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر اینکه باید با توجه به تخفیف، زمان وفاداری به سهام مشخص باشد، ادامه داد: افراد می‌توانند با تخفیف ۲۰درصد این سهام را خریداری کنند و چون تخفیف دادند یه مدل وفاداری را طراحی کنند و بگویند تا مدتی نمی‌شود آن را فروخت البته الان هم این فرمول را انجام دادند اما عرضه به این شکل درست نیست.

وی تاکید کرد: حتی می‌شود فرمول‌های دیگری تهیه کنند به طوری که مدت زمان نگه‌داشتن سهام توسط خریداران جدید بستگی به مقدار تخفیف داشته باشد چون ممکن است نگران این باشند که مردم ناگهان سهامشان را بفروشند و قیمت‌ها افت کند.

کاظمی با اشاره به اینکه صندوق‌های طراحی شده اصلا ETF نیست، یادآور شد:من شخصا به عنوان یک شهروند یا تحلیلگر اقتصادی علاوه بر اینکه به این کار شک و تردید دارم، اعتراض هم دارم. البته خوشحالم که دولت تصمیم گرفته سهامش در شرکت‌های دولتی را واگذار کند ولی تعجب می‌کنم چرا قبلش این موضوع اعلام نشده و به مشورت گذاشته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: من مشتاق هستم ببینم چه کسانی این ایده را طراحی کردند چون اینکه به پشت دیوارها بروید و چیزی را مطرح کنید اما حاضر نباشید در رسانه‌ها از آن دفاع کنید راحت است. بنظرم اگر دولتمردان از کارشناسان خاصی این ایده را گرفتند آن‌ها را معرفی کنند زیرا این موضوع به کاهش تعارض منافع هم کمک می‌کند چون ممکن است افرادی منافعی داشته‌ باشند که این شیوه‌های خاص و عجیب و غریب و پر آسیب را مطرح می‌کنند.

به گفته این کارشناس بهتر است در مراحل بعدی این روش اصلاح شود و بجای صندوق‌های قابل معامله که حتی ETF هم نیست از روش‌های معقول‌تری استفاده شود.

کاظمی افزود: من فکر می‌کنم دولت در درجه اول باید کاهش هزینه را پیش بگیرد که شاید حتی ۵ سال طول بکشد اما بسیاری از سازمان‌ها و یا ردیف بودجه‌هایی که نباید وجود داشته باشند باید حذف شوند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود دولت امسال حدود ۱۰۰هزارمیلیارد تومان از هزینه‌های اضافی‌اش را کاهش دهد، گفت: اگر مجموعه حاکمیت نمی‌خواهد دست از ولخرجی‌هایش بردارد و چاره دیگری جز فروش این اموال ندارد، روش عرضه سهام البته به شیوه خرد و درست از مراجعه به سیاست‌های پولی که تورم‌زاست بهتر است و من این روش را به روش های‌ جایگزین دیگر ترجیح می‌دهم.