۰ نفر

در پی ابلاغیه وزارت صمت؛

نماینده مجلس: تعداد زیادی از نمایندگان با عرضه خودرو در بورس مخالف هستند/ توقف عرضه خودرو در بورس کالا، ظرفیت پیگیری ندارد!

۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۲۸
کد خبر: 642362
نماینده مجلس: تعداد زیادی از نمایندگان با عرضه خودرو در بورس مخالف هستند/ توقف عرضه خودرو در بورس کالا، ظرفیت پیگیری ندارد!

منوچهر منطقی، معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی دو نامه جداگانه خطاب به مدیرعامل بورس کالای ایران و شرکت‌های کارگزاری، عرضه خودرو در بورس کالا را ملغی و دلیل آن را محرمانه اعلام کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در حالی که امروز، قرار بر عرضه ۴٣٠ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالای ایران بود، وزارت صمت با ارسال دو نامه، این عرضه را لغو کرد. 

مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران نیز، در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرد که علیرغم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود.

طبق این نامه، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ راهنماها و دستورالعمل های تنظیم قیمت بر عهده وزارت صمت بوده که باید در هماهنگی با ستاد تنظیم بازار اجرایی خواهد شد.

سید جواد حسینی کیا، نایب رییس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین در مورد دستور وزارت صمت مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در حال حاضر توقف عرضه در بورس کالا، ظرفیت پیگیری ندارد. زیرا خودرو به میزان کافی وجود ندارد. 

وی افزود: در ابتدا، قرار بر این بود که قرعه‌کشی حذف شود و تمام خودروها در بورس کالا عرضه و سقف قیمتی برای آن، تعیین شود تا بازار خودرو، مدیریت شود.

حسینی کیا تصریح کرد: خودرو به میزان کافی وجود ندارد و عرضه کامل خودروها در بورس کالای ایران، نیازمند حذف قرعه‌کشی است و زمانی که تعداد کافی خودرو برای عرضه در بورس وجود ندارد، این عرضه معنایی ندارد!

نایب رییس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس کالا، شرایطی را برای ایجاد شفافیت فراهم و میزان عرضه و تقاضا را مشخص می‌کند. اما قرار بر تعیین سقفی مشخص برای عرضه خودرو در بورس کالا بود. در مورد عرضه خودرو در بورس کالا، نگاه بر این نیست که بازار جدیدی ایجاد شود و قرار بر این بود که بورس کالا در کنار قرعه‌کشی خودرو، مورد استفاده قرار گیرد. 

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: طرحی برای عرضه خودرو در بورس کالای ایران وجود داشت که رای کافی را به دست نیاورد و بیشتر اعضای کمیسیون صنایع و معادن، با این طرح مخالف بودند و در حال حاضر نیز، دستور وزارت صمت مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا در این کمیسیون پیگیری نخواهد شد.