۰ نفر

شرایط بزرگترین تولیدکننده روغن پایه در خاورمیانه بررسی شد؛

تحلیل بنیادی «شسپا» / چشم انداز عملکردی شرکت نفت سپاهان

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۰۰
کد خبر: 630817
تحلیل بنیادی «شسپا» / چشم انداز عملکردی شرکت نفت سپاهان

شرکت نفت سپاهان به عنوان مهم‌ترین تامین کننده روانکار داخلی کشور، صادرات محصولات خود به کشورهایی همچون امارات متحده عربی، هند، پاکستان و چین و نزدیکی به منبع تامین خوراک عامل تمایز این تولیدکننده با سایر تولیدکنندگان محصول روغن پایه کشور است. در ادامه اثر افزایش نرخ های جهانی برسودسازی و عملکرد این نماد بررسی می‌شود.

اقتصادآنلاین_فاطمه حیدری؛ عمده تولیدات شرکت نفت سپاهان شامل محصول روغن پایه، روغن موتورهای صنعتی و ضد یخ است. روغن پایه با استفاده از پالایش نفت خام تولید می شود و جزو مهم ترین و پرمصرف ترین ماده های اولیه ای است عنوان یک پایه برای روانکار محسوب می شود. مهم ترین جز تشکیل دهنده ی روانکارها از لحاظ حجمی، روغن پایه می باشد و از نظر وزنی به طور متوسط بیش از نود و پنج درصد فرمولاسیون یک روانکار را تشکیل می دهدروغن پایه برای استفاده در تولید روغن های اتومبیل و صنعتی ، روغن و گریس ، محصولات لاستیکی ، روغن سفید و روغن پارافین و غیره کاربرد دارد. بیشتر روغن های پایه ی مصرفی در جهان از پالایش نفت خام به دست می آید. عمده ی ترکیبات تشکیل دهنده ی روغن های پایه را ترکیبات پارافینیک، نفتنیک و آروماتیک تشکیل می دهند.

معرفی شرکت

شرکت نفت سپاهان در سال 1378 به عنوان یکی از واحدهای پالایشگاه اصفهان آغاز به کار کرد اما به علت طولانی شدن فرایند واگذاری کارخانه روغن سازی پالایشگاه اصفهان به صندوق های بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، شرکت تا پایان سال 1380 فعالیت عملیاتی و تجاری نداشته است. این شرکت با نماد "شسپا" در بازار دوم بورس و در گروه فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای پذیرفته شده است. در حال حاضر شرکت نفت سپاهان (سهامی عام) جزو واحد های تجاری فرعی شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا  و واحد تجاری نهایی گروه، صندوق بازنشستگی و پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت است. موضوع فعالیت شرکت اصلی عبارت است از تاسیس و ایجاد کارخانه به منظور ساخت روغن های پایه جهت تولید انواع روغن موتور مورد نیاز خودروهای گوناگون و مشتقات حاصله از آن ها همانند گریس، حشره کش، روغن ترمز و ضد یخ جهت فروش در داخل و خارج از کشور است. شرکت های فرعی تحت مالکیت شسپا شامل دو شرکت زیر است:

  • شرکت کیمیا اسپیدی قشم (شرکت پخش گروه نفت سپاهان):فروش مویرگی،تبلیغات و بازاریابی
  • شرکت اوجان شیمی تبریز: فعالیت در غرب کشور در زمینه تولید ظروف، ضد یخ و محصولات جانبی

1

ترکیب محصولات

بیش ترین میزان تولید این شرکت مربوط به محصول روغن پایه، روغن موتور دیزلی و بنزینی وروغن های صنعتی است. ظرفیت اسمی شرکت نفت سپاهان تولید سالانه 459 هزار تن انواع روانکار و 323 هزار تن محصولات جانبی است.

2

میزان تولید و فروش

در بررسی تولید و فروش فصلی این شرکت یک ثبات نسبی در میزان تولید و فروش مشاهده می‌شود. تولید همواره بیش از 150هزار تن و فروش در مواردی به 200هزار تن نیز رسیده است. در مقدار تولید ماهانه بین 40 تا 70 هزار تن محصول تولید شده است که بیش ترین میزان فروش ماهانه مربوط به شهریور 1400 بالغ بر 70 هزار تن از مجموع محصولات است.

3

 

4

بررسی صورت سود و زیان

در بررسی صورت عملکرد مالی این شرکت میزان درآمد عملیاتی در 6 ماهه سال 1400 نزدیک به کل درآمد عملیاتی سال 1399 بوده است به طوری که سود هر سهم در 6 ماهه سال گذشته به مبلغ 346 ریال به ازای هر سهم رسیده است.میزان سود خالص در سال 1399 نزدیک به دو برابر سال قبل آن رشد داشته است.

5

در خلاصه نکات ذکر شده درباره شرکت نفت سپاهان عواملی مانند صادرات عمده محصولات پرکاربرد، نرخ گذاری طبق قیمت های جهانی که اخیرا به شدت افزایش یافته است و  مالکیت شرکت اسپیدی قشم برای پخش مویرگی محصولات در سطح کشور این شرکت را از سایر رقبا متمایز کرده است. در نتیجه افزایش نرخ تسعیر ارز و قیمت جهانی محصولات روند عملکرد این شرکت در سال گذشته مثبت بوده است.