۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کدام ویژگی‌ها، سوئیس را تبدیل به یکی از پیشگامان عرصه نوآوری در جهان کرد؟/ سوئیس، کشور مخترعین

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۲۹
کد خبر: 460769
کدام ویژگی‌ها، سوئیس را تبدیل به یکی از پیشگامان عرصه نوآوری در جهان کرد؟/ سوئیس، کشور مخترعین

در تشریح دلایل موفقیت سوئیس در حوزه نوآوری، موارد زیادی مطرح می‌شود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به جریان پویای اختراعات، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کارآمد و با کیفیت، سرمایه‌گذاری گسترده شرکت‌های چند ملیتی و تعداد زیاد نیروی کار آموزش دیده و به شدت ماهر اشاره کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  با نگاه به فهرست‌های منتشر شده طی سالیان اخیر در مورد کشورهای برتر در حوزه نوآوری، می‌توان حضور دائمی سوئیس را در میان رتبه‌های برتر مشاهده کرد. سوالی که در اینجا مطرح می‌گردد آن است که چگونه کشور کوچکی مانند سوئیس با جمعیتی کمتر از ۹ میلیون نفر توانسته است در کنار اقتصادهای بزرگی مانند آمریکا، ژاپن و آلمان به یکی از پیشتازان حوزه نوآوری تبدیل شود. در ادامه به تشریح چهار ویژگی مهم و تاثیرگذار سوئیس که منجر به چنین موفقیتی شده‌ است خواهیم پرداخت.

۱- سوئیس، کشور مخترعین:

سوئیس دارای بالاترین سرانه اختراع در میان کشورهای اروپایی است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در سال ۲۰۱۵ به ازاء هر یک میلیون نفر از جمعیت سوئیس، شاهد ثبت ۸۷۳ اختراع مهم و تاثیرگذار در این کشور بودیم. برای درک بهتر بزرگی این عدد می‌توان به تعداد ۴۱۹ اختراع هلند و ۳۹۲ اختراع سوئد، به عنوان رتبه‌های دوم و سوم فهرست، اشاره کرد. نمایشگاه اختراعات ژنو، به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای جهان در این زمینه، هر سال شاهد حضور تعداد زیادی از مخترعین سوئیسی است که با هدف ارائه اختراعات خود و یافتن سرمایه‌گذاران مناسب، در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

۲- دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کارآمد و پیشتاز:

دانشگاه‌های سوئیس از جمله دانشگاه‌های برتر در قاره اروپا هستند. موسسه فناوری ETH زوریخ در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۶ تایمز، پس از آکسفورد، کمبریج و امپریال کالج لندن در جایگاه چهارم برترین دانشگاه‌های قاره سبز قرار گرفت. همچنین طی سالیان گذشته شاهد ایجاد پارک‌های نوآوری در بسیاری از مناطق سوئیس بوده‌ایم. مراکزی که با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور و با هدف ایجاد ارتباط بیشتر میان دانشمندان و فعالان اقتصادی ایجاد شده‌اند.

۳- سرمایه‌گذاری شرکت‌های چند ملیتی:

ساختار اقتصادی و سیستم بانکداری سوئیس و متعاقبا حضور تعداد زیادی از موسسات مالی و نمایندگی شرکت‌های بزرگ جهان در این کشور، باعث سهولت دسترسی مخترعین، کارآفرینان و فعالان حوزه نوآوری این کشور به منابع مالی شده است. بسیاری از مطالعات صورت گرفته در این حوزه، پیشتازی سوئیسی‌ها در عرصه نوآوری را محصول همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط، موسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌های این کشور با شرکت‌های بزرگ چند ملیتی می‌دانند.

۴- نیروی کار به شدت ماهر:

سوئیس در آخرین رتبه‌بندی صورت گرفته، در جایگاه سوم کشورهای دارای نیروی کار ماهر و آموزش دیده قرار گرفت. سوئیسی‌ها همچنین می‌توانند تعداد زیادی از نخبگان و نیروی کار ماهر سایر کشورها را به ویژه در قالب شرکت‌های چند ملیتی جذب کنند.