۰ نفر

توفان‌های تهران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۱۲
کد خبر: 355828
توفان‌های تهران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

سازمان هواشناسی کشور می‌گوید تندباد شدید دیروز عصر تهران و برخی نقاط کشور به دلیل گرمای هوا و ناپایداری جوی است و تا اوایل تابستان ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، چند وقتی است تهران بعد از چند سال دوباره درگیر توفان و تندبادهای شدید شده است که شدیدترین آن‌ها عصر دیروز اتفاق افتاد و تا شب ادامه داشت، بر اساس اعلام سازمان آتش‌نشانی، دیروز ۴۰ حادثه مرتبط با درختان در پی وقوع توفان شدید در تهران اتفاق افتاده است. علاوه بر این ۱۵ مورد نیز پرتاب اجسام سنگین مانند پرتاب شدن ورق‌های شیروانی معلق از پشت بام‌ها، سقوط سنگ‌نمای ساختمان، سقوط مجسمه‌ها در پی وزش باد گزارش شده است. البته این تندباد هیچ مصدومیت یا تلفات جانی نداشته است.

سازمان هواشناسی کشور وقوع چنین تندبادهایی را ناشی از گرمای هوا و ناپایداری جوی می‌داند و بنابر گفته‌های مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تا زمانی که شرایط جوی پایدار شود این تندبادها ادامه خواهد داشت.

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی می‌گوید: این توفان‌ها به ویژه در این موقع از سال که هوا خیلی گرم شده و رطوبت هم کم است، بخشی از طبیعت هستند و نمی‌توان آن‌ها را غیرطبیعی دانست، دلیل این توفان و وزش باد شدید ناپایداری شرایط جوی با نزدیک شدن به فصل تابستان است.

وظیفه در این باره ادامه می‌دهد: مکانیسم شروع این توفان‌ها گرمای هوا و ناپایداری جو است به این معنی که در شرایط جوی ناپایدار، اگر در سطوح زیرین هوای گرم وجود داشته باشد، توفان ایجاد می‌شود، این وزش شدید بادها غالبا هم محدود به ساعات بعد از ظهر و اوایل شب است.

به گفته وظیفه، در چنین شرایط ناپایدار جوی اگر هوا رطوبت داشته باشد، عمدتا بارندگی صورت می‌گیرد و همین موضوع باعث می‌شود تا سرعت باد خیلی بالا نرود، اما در صورت نبود رطوبت سرعت وزش باد تشدید شده و تخریب آن هم قابل توجه خواهد بود، رطوبت سرعت باد را کاهش داده و در نتیجه تخریب باد خیلی ضعیف‌تر می‌شود.

دیروز مناطقی در گیلان، تهران، شمال آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل و بسیاری از مناطق زاگرس مرکزی درگیر وزش باد خیلی شدید بودند که به گفته وظیفه سرعت باد در حد ۱۵ تا ۲۰ متر برثانیه گزارش شده است.

بر اساس صحبت‌های مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی این توفان‌ها همچنان ادامه دارد، چراکه این پدیده مربوط به فصل گرم سال است و این شرایط کم و بیش در روزهای آینده وجود خواهد داشت، اوج این توفان‌ها در خرداد و تیرماه است و تا زمانی شرایط فصلی بهار به شرایط پایدار تابستان برسد ادامه خواهد داشت.

وی به توفان چند سال پیش تهران در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: آن توفان نیز در خرداد اتفاق افتاده بود.

در این میان، اما محمد اصغری کارشناس سازمان هواشناسی  می‌گوید که اتفاق دیروز توفان نبوده بلکه وزش باد شدید بوده است که در این موقع سال کاملا طبیعی است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امروز هم ادامه خواهد یافت.

اصغری در ادامه می‌افزاید: در خردادماه دمای هوا جهش یکباره دارد و همین موضوع باعث ایجاد ناپایداری می‌شود که این ناپایداری خودش را به شکل وزش باد نشان می‌دهد، فراوانی وزش باد در این موقع از سال در کشور ما زیاد است و هر سال مناطقی از کشور را درگیر می‌کند که امسال مانند سال ۹۳ دوباره در پایتخت اتفاق افتاد، این وزش باد شدید همچنان ادامه دارد.

با پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه داشتن تندبادها در پایتخت، سازمان آتش‌نشانی به شهروندان توصیه کرده است که در صورت مشاهده وزش باد شدید از ترددهای غیرضروری خودداری کنند و در صورتی که در فضای باز حضور دارند به مکان‌های سرپوشیده بروند و همچنین اجسام سنگین را از لبه بالکن و پنجره‌ها جمع‌آوری کنند.