۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاه اونس طلا به سطح ۲۰۰۰دلاری/ تاثیر کاهش ارزش دلار بر افزایش قیمت طلا

۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۱
کد خبر: 455101
نگاه اونس طلا به سطح ۲۰۰۰دلاری/ تاثیر کاهش ارزش دلار بر افزایش قیمت طلا

طلا به دنبال هدف دستیابی به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی 1920 دلار در هر اونس است. گذشته از اینکه به نظر می‌رسد دستیابی به این سطح در معاملات هفته جاری امکان‌پذیر باشد، تحلیل‌گران معتقدند دستیابی به این سطح نمی‌تواند مانع از افزایش قیمت بیشتر طلا و نزدیک شدن به مرز 2000 دلار در هر اونس باشد.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ به گزارش کیتکو نیوز، افزایش تنش‌های میان ایالات متحده و چین، تاکنون منجر به تضعیف ارزش دلار شده است، با در نظر گرفتن افت بازده مالی، بسته محرک مالی جدید و آمار رو به افزایش مبتلایان کرونا می‌توان به دلایل افزایش قیمت طلا در طول هفته گذشته پی برد. 

در رابطه با اینکه چه اتفاقی برای طلا خواهد افتاد، اکثر تحلیل‌گران کیتکونیوز روز جمعه اعلام کردند که روند صعودی طلا ادامه خواهد یافت، دلیل اصلی این روند را می‌توان مرتبط با ماندگاری عوامل افزایش قیمت طلا دانست. 

جورج جرو مدیرعامل RBC Wealth در این باره توضیح داد: به نظر نمی‌رسد که راه حلی فوری برای تنش‌های ایجاد شده میان ایالات متحده و چین وجود داشته باشد، همچنین راه حلی سریع برای حل مشکل همه گیری کرونا هم دیده نمی‌شود در نتیجه آنچه واضح است اینکه روند صعودی همچنان مسیر خود را ادامه خواهد داد.

به گفته جرو آنچه واضح است چشم انداز صعودی آتی در طلا و نقره است. 

دلار به زانو درآمد

تنش‌های ایجاد شده میان چین و ایالات متحده روز گذشته به مراحل جدیدی رسید؛ در شرایطی که آمریکا کنسولگری چین را در هیوستون تعطیل اعلام کرد، چین هم در اقدامی متقابل دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا را در چنگدو اعلام کرد. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات اخیر ایالات متحده به طور جدی با نقض قوانین بین‌المللی همراه بوده و هنجارهای اساسی روابط بین‌المللی و شرایط کنوانسیون کنسولی چین و آمریکا را زیر پا گذاشته و این موضوع به شدت به روابط میان دو کشور آسیب زده است.

افزایش تنش‌های موجود میان دو کشور باعث تضعیف ارزش دلار شده و همین مساله فضای بسیار مناسبی را برای معامله‌گران ایجاد کرده است.

افشین نبوی معاون ارشد رییس بازرگانی فلزات گرانبها در MKS SA در این باره گفت: دلار آمریکا تقریبا به زانو درآمده است، اوج گرفتن تنش‌های سیاسی میان آمریکا و چین و نیز اوضاع نابسامان موجود در خاورمیانه دست در دست یکدیگر گذاشته تا تقاضا برای این سرمایه امن افزایش یابد. 

جرو در این باره تصریح می‌کند: تضعیف ارزش دلار به خریداران طلا و نقره در عرصه بین‌المللی کمک می‌کند تا تقاضای بیشتری داشته باشند و همین امر موجب افزایش دوباره قیمت‌ها می‌شود.

بسته‌های محرک ایالات متحده و اتحادیه اروپا

امکان تصویب هرچه بیشتر بسته‌های محرک مالی در سراسر جهان، مسیر را برای روند صعودی طلا هموارتر می‌کند. کالین سیزینسکی استراتژیست بازار مدیریت ثروت SIA در این باره معتقد است: یکی از فاکتورهای حمایتی بزرگ برای طلا این است که امکان تصویب بسته‌های محرک مالی در سراسر جهان روز به روز افزایش می‌یابد، چرا که هزینه‌های مالیاتی به تامین مالی و پشتیبانی پولی بیشتری نیاز دارد. 

بر این اساس رهبران اتحادیه اروپا هفته گذشته با برگزاری جلسه‌ای در مورد تصویب یک بسته محرک مالی 750 میلیارد یورویی (857.33 میلیارد دلاری) که مربوط به بودجه 1.1 تریلیون یورویی 2017 – 2021 است به توافق رسیدند. 

اکنون بیشتر توجهات به سمت ایالات متحده متمرکز شده که ممکن است طی هفته جاری بسته محرک مالی دوم را نیز به تصویب برساند. مارک مک کورمیک رییس استراتژی جهانی  FX در این باره توضیح داد: سیاست‌گذاران آمریکایی همچنین در تلاشند تا فاز چهارم برنامه محرک مالیاتی را تصویب کنند تا به این وسیله از نزول اقتصادی یکباره در پایان ماه جلوگیری به عمل آورند. 

مسیر دو هزار دلاری اونس طلا

به گفته تحلیل‌گران، اگر طلا موفق شود در هفته جاری از مرز 1920 دلار عبور کند، چشم انداز آتی و کوتاه مدت قیمت فلز زرد بدون شک سطح دو هزار دلار در هر اونس خواهد بود.

مک کورمیک در این باره تصریح کرد: ما به شدت به مرز 1920 دلار نزدیک شده‌ایم که بالاترین سطح قیمتی از سال 2011 تاکنون است و اگر موفق به شکستن این مرز قیمتی شویم، شاهد خرید بیشتر نسبت به سود حاصل شده خواهیم بود و اگر روند وارونگی و کاهش قیمت اتفاق نیفتد در نهایت منتظر دستیابی به سطح 2000 دلار در هر اونس خواهیم بود.

سیزینسکی هم با اعلام نظری موافق در این باره عنوان کرد: به نظر می‌رسد شرایط برای دستیابی به یک رکورد تاریخی در قیمت طلا آماده باشد، هر چه پیشتر می‌رویم فاصله ما با قیمت 2 هزار دلار در هر اونس کمتر شده و به طور کلی روند صعودی ادامه می‌یابد.

هان تان تحلیل‌گر بازار FXTM هم گفت: فلز زرد کمتر از 25 دلار با یک سطح تاریخی فاصله دارد و با سرعتی که افزایش قیمت‌ها در پیش گرفته، پیش بینی دستیابی به رکورد تاریخی یک نتیجه از پیش تعیین شده است.

هشدار سودآوری

گذشته از روند صعودی ایجاد شده، برخی از تحلیل‌گران نسبت به ریزش قیمت‌ها هشدار می‌دهند، چرا که در پیش گرفتن چنین روند منجر به ریزش یکباره سود بسیاری از معامله گران بازار خواهد شد.

اورت میلمان کارشناس فلزات گرانبهای گینزویل کوین Gainesville Coins درباره روند حرکت قیمت طلا در هفته جاری پیش بینی می‌کند: پیش بینی من برای معاملات در هفته جدید در پیش گرفتن اندکی روند نزولی است؛ چرا که با توجه به اوجی که در هفته قبل به آن دست یافتیم بازار طبیعتا کمی به دنبال اصلاح قیمتی خواهد بود. در این راستا می‌توان کف قیمتی 1800 دلار در هر اونس را برای این روند نزولی در نظر گرفت، چرا که هنوز زمانی برای تثبیت سطح قیمتی نداشته‌ایم.

استراتژیست‌های کالایی TD Securities هم در این باره توصیه می‌کنند که سرمایه گذاران سود خود را از سطح 1890 دلار در هر اونس دریافت کنند. 

در یادداشتی که از سوی استراتژیست‌های کالایی TD Securities منتشر شده آمده است: در حالی که ما انتظار داریم قیمت طلا در به بیش از 2 هزار دلار دست یابد و نرخ واقعی آن در بلندمدت کاهش یابد، نیاز است تا سود ناشی از خرید طلا را برای محافظت در برابر شوک قیمتی منفی در کوتاه مدت هم در نظر بگیریم و شواهد بیانگر آن است که از دیدگاه تاکتیکی طلا در شرایط فعلی به دنبال اصلاح قیمتی است.

نظارت بر داده‌ها

تصمیم گیری جدید فدرال رزرو در مورد نرخ بهره به دقت از سوی تحلیل‌گران بازار و سرمایه گذاران مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ اگرچه پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تغییری در نرخ بهره رخ نخواهد داد.

جیمز نایتلی اقتصاددان ارشد بین‌المللی ING در این باره توضیح داد: چشم انداز اقتصادی در حال حاضر نامشخص است، بنابراین احتمالا در صورت لزوم روند محتاطانه حفظ شده و تمایل به در نظر گرفتن اقدامات بیشتر در آینده در صورت نیاز عنوان خواهد شد. 

یکی دیگر از نسخه‌های مهم هفته آتی، انتشار داده‌های اولیه تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه دوم سال 2020 خواهد بود که قرار است روز پنجشنبه منتشر شود. تحلیل‌ها حاکی از پیش بینی کاهش 35 درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم است که خود می‌تواند علاوه بر بازار طلا و ارزش دلار، بر دیگر بازارها نیز تاثیری بسزا بر جای بگذارد.