۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

چرا سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری عملکرد خوبی ندارد؟

۲۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۵۷
کد خبر: 425990
چرا سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری عملکرد خوبی ندارد؟

عضو شورای شهر تهران برون‌سپاری وظایف در عین مازاد نیرو از دلایل عدم موفقیت سازمان فناوری اطلاعات عنوان می‌کند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ حجت نظری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نتوانسته برخی خدمات مانند فروش میوه و اقلام سوپرمارکتی را به صورت آنلاین به ویژه این روزها و با شیوع ویروس کرونا انجام دهد به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در مورد ارائه بعضی خدمات واقعیت این است که می‌شد و همچنان می‌شود که ما از ابزار مدرن استفاده کنیم کمااینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هم از این ابزار استفاده می‌کنند و بسیاری از خرید و فروش‎ها و ارائه خدمات را به صورت غیرمستقیم به شهروندان ارائه می‌دهند.

او ادامه داد: ارائه این دست خدمات از طریق ابزار الکترونیک و فضای مجازی صورت می‌گیرد که در شهرداری تهران متولی این امر سازمان فناوری اطلاعات است اما متاسفانه شاهد این نبودیم که در این حوزه خدمات‌رسانی ما بتواند مثل کشورهای پیشرفته دنیا صورت گیرد. شاید در جای خودش قابل توجه و شایان تقدیر باشد ولی واقعیت این است که به هیچ وجه این میزان ارائه خدمات الکترونیک برای ما مطلوب نیست.

نظری در توضیح علت این ضعف گفت: به نظرم بزرگ‌ترین ضعف ما در این موضوع به یک نقیصه برمی‌گردد که بنده پیشتر درباره آن بسیار صحبت کردم و آن هم این است که ما با وجود نیروی انسانی مازاد در سازمان‌ها، شرکت‌ها و مجموعه شهرداری باز هم اقدام به برون سپاری بسیاری از فعالیت‌ها و وظایفمان می‌کنیم.

این عضو شورا اضافه کرد: معضلی که فاوا مواجه است و با وجود این که تعداد قابل توجهی نیروی انسانی توانمند و متخصص در این سازمان حضور دارند اما بسیاری از اقدامات را برون سپاری می‌کند. خود این برون سپاری کردن مستلزم طی تشریفاتی است که متاسفانه نتیجه کار را زمانبر می‌کند و خیلی وقت‌ها ممکن است  نتیجه هم برای کارفرما مطلوب نباشد و در نتیجه این فرایند دوباره از ابتدا انجام شود.

او با اشاره به رفت و برگشت یکساله راه اندازی سامانه کار داوطلبانه گفت: این سامانه نزدیک به یک سال در تشریفات سازمان فناوری اطلاعات رفت و آمد تا بالاخره بعد از اپیدمی کرونا با دستور شخص شهردار تهران یک کار فورس ماژور انجام شد و ظرف مدت یک ماه کار به سرانجام رسید. کاری که شاید پیش از آن چند ماه پیگیری می‌شد تا انجام شود اما متاسفانه فاوا آن را به سرانجام نرساند.

عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال اضافه کرد: به نظرم مدیریت شهری حتما باید برای این معضل فکر جدی کند. ما باید به طور منطقی یا نیرو جذب نکنیم و کارهایمان را برون سپاری کنیم یا کارها را برون سپاری نکنیم و به نیروهای خودمان بسپاریم.

نظری در پایان تاکید کرد: شهرداری تهران با این معضل مواجه است که توأمان هر دو کار را انجام می‌دهد؛ یعنی نیروی انسانی متخصص دارد و در خیلی مناصب نیروی مازاد هم دارد و به آنها حقوق می‌پردازد اما در عین حال این نیروها را بیکار نگه می دارد و کارش را برون سپاری می کند که این اتفاق به هیچ وجه منطقی نیست و امیدواریم که برای رفع این معضل حتما آقای شهردار و مشخصا معاون برنامه ریزی فکر اساسی کنند.