۰ نفر

لاف ترامپ

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۱۹
کد خبر: 439677
لاف ترامپ

تنش لفظی میان ایالات متحده و چین بر سر شیوع ویروس کرونا به جایی رسیده که توافق‌های تجاری دو کشور در معرض تهدید قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، دونالد ترامپ که همچنان به حملات خود علیه چین و زیر سؤال‌بردن اقدامات حکومت این کشور در مهار کرونا ادامه می‌دهد، در تازه‌ترین موضع‌گیری خود در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌بیزنس بر آتش تنش‌ها افزود و هشدار داد که «شیوع بیماری کرونا و روش نادرست حکومت چین برای مقابله با این ویروس، توافق تجاری اولیه با چین در ماه ژانویه 2020 را تحت‌الشعاع قرار داده و فعلا حاضر نیستم هیچ صحبتی با شی جینپینگ داشته باشم. به توافق تجاری بزرگی با چین دست یافته بودم، اما شرایط کاملا تغییر کرده و از نظر من آن توافق دیگر اعتباری ندارد».

با اینکه ترامپ بارها چین را مسئول شیوع ویروس کرونا دانسته بود، اما تاکنون مستقیما به شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین اشاره نمی‌کرد و او را مورد انتقاد قرار نمی‌داد. این‌بار اما ترامپ به شخص شی اشاره کرد و از واکنش‌های احتمالی واشنگتن به چین سخن گفت و تأکید کرد که یکی از این گزینه‌ها می‌تواند «قطع کامل روابط با چین» باشد. «تصور می‌کنید با قطع رابطه با چین چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ به شما می‌گویم. با این اتفاق ما 500 میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌کنیم». میزان واردات سالانه ایالات متحده از چین 500 میلیارد دلار برآورد شده و ترامپ بارها این هزینه را «دورریختن پول» توصیف کرده است.

این اظهارات ترامپ با واکنش تند رسانه‌های چین روبه‌رو شد و روزنامه حکومتی «گلوبال‌تایمز» تهدید ترامپ به قطع رابطه با چین را «دیوانگی» فردی خواند که «چند هفته قبل به مردم توصیه می‌کرد که برای مقابله با ویروس کرونا، مواد ضدعفونی‌کننده به خود تزریق کنند».

«ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین، واکنشی آرام‌تر به تهدیدهای ترامپ نشان داد خواستار آن شد که آمریکا موضع متعادل‌تری در پیش گیرد.

«حفظ توسعه مستمر روابط آمریکا و چین مطابق با منافع اساسی مردم دو کشور بوده و در راستای صلح و ثبات جهان، سازنده است. درحال‌حاضر، چین و آمریکا باید به تحکیم همکاری‌ها علیه کرونا ادامه داده و این همه‌گیری را هرچه سریع‌تر شکست دهند. بااین‌حال، این امر مستلزم آن است که آمریکا با چین راه بیاید».

تنش میان ایالات متحده و چین در حالی بالا می‌گیرد که چین در یک ماه اخیر هیچ مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را گزارش نکرده و درمقابل، آمریکا با نزدیک به 1.5 میلیون مبتلا و حدود 86 هزار کشته، در صدر کشورهای جهان قرار دارد.

تحلیلگران نگران آن هستند که کشیده‌شدن دامنه تنش آمریکا و چین بر سر کرونا به توافق تجاری دو کشور می‌تواند اقتصاد جهان که درحال‌حاضر با بحران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند را گرفتار چالش دیگری کند.

«بیل بیشاپ»، تحلیلگر تحولات چین در مؤسسه تحقیقاتی «سینوسیزم» به گاردین می‌گوید: «این اظهارات ترامپ را باید لاف گزاف شجاعت قلمداد کرد. به‌این‌ترتیب آنچه ممکن است در آینده نزدیک شاهد باشیم این است که میان نگاه افراط‌گرایانه در حوزه امنیت ملی آمریکا و جریان غالب سیاسی داخلی این کشور نوعی همگرایی ایجاد شود. در این صورت احتمال ازبین‌رفتن توافق تجاری آمریکا و چین بیشتر از حفظ آن خواهد بود و این امر نه‌تنها رابطه تجاری دو قدرت اول اقتصادی جهان، بلکه کل اقتصاد جهان را با چالشی دشوار روبه‌رو خواهد کرد».

طرح سنا علیه پکن

سنای ایالات متحده آمریکا طرح مرتبط با تحریم مقامات چینی به دلیل نقض حقوق ترک‌های مسلمان اویغور در منطقه خودمختار سین‌کیانگ را تصویب کرد. این طرح به ابتکار مارکو روبین، سناتور جمهوری‌خواه، به مجلس سنا ارائه شده بود و با قاطعیت آرا به تصویب رسید. بر اساس این طرح، دولت ترامپ خواهد توانست مقامات چینی را که در ظلم و ستم علیه اویغورها یا دیگر اقلیت‌های مسلمان چین نقش داشته‌اند، تحریم کند.

در طرح مصوب سنای آمریکا، کمیته اجرائی حزب کمونیست چین به‌عنوان مسئول «نقض‌های فاحش حقوق بشر» علیه اقلیت مسلمانان چین شناخته شده است. این طرح پس از تصویب در سنا به مجلس نمایندگان ارسال شد تا پس از تصویب در این مجلس دارای اکثریت دموکرات، به کاخ سفید ارسال شود. پیش از این هم در ماه نوامبر 2019 مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا طرحی را به منظور اعمال تحریم علیه مقام‌های ارشد چینی مسئول در «سرکوب‌ها در سین‌کیانگ» تصویب کرده بود.