۱ نفر

رییس سازمان برنامه و بودجه:

اختصاص ۱۱ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی در سال جاری/مستمری کمیته امدادی ها ۳۰ درصد رشد کرد

۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۲۷
کد خبر: 836682
اختصاص ۱۱ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی در سال جاری/مستمری کمیته امدادی ها ۳۰ درصد رشد کرد

رییس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص ۱۱ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی در سال جاری خبر داد و گفت: مستمری کمیته امدادی ها ۳۰ درصد امسال رشد می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در ادامه نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت گفت: قانون برنامه هفتم خوشبختانه در سال گذشته پس از ارائه لایحه توسط دولت، در مجلس هم تصویب شد. پاره‌ای از اختلاف نظرها باقی بود که بخش عمده‌ای از آنان تا پایان سال رفع شد و بخش کوچکی باقی مانده که امیدواریم در روزهای آتی این موارد هم نهایی شود و در ابتدای سال قانون برنامه هفتم را دریافت کنیم.

او افزود: برای داشتن رشد اقتصادی بالا در قانون برنامه هفتم شاهد موارد مثبت زیادی بودیم. دولت در زمان لازم هر دو بخش بودجه را ارایه کرد؛ بخش اول در ابتدای ابان ارائه شد. اما چون رسیدگی بودجه در مجلس در شورای نگهبان و مجمع تشخیص کمی طولانی شد، در روزهای اخر سال، شاهد این بودیم که قسمت اول قانون که احکام و تبصره‌ها و... وجود داشت ارایه شود. طبق ایین نامه مجلس ما مکلف بودیم ۱۰ روز پس از دریافت بخش اول، لایحه رو تقدیم کنیم. اما باتوجه به نزدیک شدن به نوروز، ما در ۱۹ فروردین بخش دوم لایحه بودجه را نیز تقدیم و اعلام وصول انجام شد. رسیدگی به بخش دوم به سرعت انجام شده و از امروز کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل می شود.

وی افزود: رسیدگی به بخش دوم با سرعت در مجلس انجام شده و کمیسیون های مجلس این هفته جلسات را برگزار کردند و امروز هم کمیسیون تلفیق بودجه، تشکیل خواهد شد و امروز و فردا در این کمیسیون، رسیدگی نهایی شده و در صحن رسیدگی کامل خواهیم کرد و شامل ابلاغ بخش دوم بودجه خواهیم بود.

منظور گفت: با توجه به آنچه در قانون بودجه به دولت تکلیف شده بود و بر اساس مفاد و محتوای قانون بودجه و ضرایب حقوقی و افزایش حقوق، اجرای قانون بودجه از ابتدای سال آغاز شده است و بر اساس جداول سال گذشته پرداخت ها انجام شده و با ابلاغ جداول قانون بودجه در بخش دوم، این ارقام را به صورت قطعی ثبت خواهیم کرد.

به گفته منظور، یکی از مطالبات مهم مردم اعتبارات بهتر و بیشتر برای بخش فرهنگ، جوانان و ورزش است که سعی شده در بودجه سال جاری به خوبی مدنظر قرار گیرد که اعتبارات این بخش ۴۵ درصد رشد یافته است؛ در حالیکه رشد بودجه دولت، صرفا ۲۳ درصد بوده است و با توجه به اهمیت این بخش، توجه بیشتری صورت گرفته است و فقط بخش ورزش از ۸ همت به ۱۶ همت رشد کرده است که دو برابر شده است.

وی افزود: در بخش سلامت شاهد تحول قابل توجهی هستیم به نحوی که اعتبارات این بخش با ۳۰ درصد رشد به ۴۰۹ همت افزایش یافته است که به طور مشخص ۲۵ هزار نیروی جدید کادر درمان امسال استخدام خواهند شد و ۱۸۰۰ عضو هیات علمی جدید در دانشگاههای علوم پزشکی جذب و ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل کادر درمان و دانشگاهها اعتبار اختصاص یافته است؛ ضمن اینکه ۳۵۰۰ تومان اعتبار برای تغذیه بخش کادر درمان بودجه دیده شده است.

به گفته منظور، دستیاران تخصصی در حوزه پزشکی با تنگنا مواجه بوده اند که برای سال جاری ۳ همت منابع اختصاص یافته است که این اولین باری است که ما عملا منابعی را پیش بینی کرده ایم که دانشگاههای علوم پزشکی بتوانند به دستیاران کمک هزینه و منابع پژوهانه اختصاص دهند؛ ضمن اینکن ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مناطق محروم حق ماندگاری و مقیمی در نظر گرفته ایم که برای پزشکان انگیزه لازم برای ماندگاری در این مناطق ایجاد شود.

وی اظهار داشت: منابع بخش پژوهش را از بخش درمان جدا کرده ایم و ۴ همت نیز برای خرید راهبردی بهداشت و درمان از بخش خصوصی اختصاص یافته است و فکر می کنیم امسال در بخش بهداشت و درمان شاهد رویکرد جدیدی در خدمت رسانی بیشتر و جلب رضایت بیشتر در مردم باشیم.

به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه، در حوزه دانشگاهها، اعتبارات آموزش عالی بیش از بودجه عمومی رشد یافته است و دانشگاههای برتر ۴۰ درصد رشد، دانشگاههای متوسط ۳۰ درصد رشد در اعتبارات را خواهند داشت و به طور مشخص تر در حوزه علم و فناوری ما برای مرزهای دانش فناوری به ویژه میکروالکترونیک و هوش مصنوعی یک ردیف اعتباری به مبلغ ۷ همت پیش بینی کرده ایم که با توجه به اینکه هوش مصنوعی و میکروالکترونیک در دنیا به سرعت در حال رشد است و مرزهای علم را جابجا می کند، ما هم با معاونت علمی و وزارت صمت و آموزش عالی هماهنگ کرده ایم که شاهد شکوفایی و فعالیت گسترده در این حوزه باشیم.

وی اظهار داشت: در حوزه خوابگاههای متاهلی و تغذیه دانشجویان اعتبارات خوبی در نظر گرفته ایم. در آموزش و پروش ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد؛ ضمن اینکه در حوزه های زیربنایی نیز شاهد افتتاح طرح های زیادی خواهیم بود که در سالهای گذشته شروع شده و در دو سال گذشته اعتبارات آنها تقویت شده و امسال تا پایان سال بهره برداری خواهیم کرد؛ ضمن اینکه تقویم افتتاح های زیربنایی را در سازمان اعلام کرده ایم.

منظور گفت: تعیین نقش ها و مسئولیت ها را برای تک تک دستگاهها انجام داده و فرآیندهایی که مشارکت مردمی را در اقتصاد بیشتر خواهد کرد را توسعه خواهیم داد ت اقتصاد مردم پایه را گسترش داده و همه دستگاهها باید تکالیف خود را در جهش تولید انجام دهند تا این سند که بالغ بر ۴۰ صفحه احکام و جداول و اهداف کمی است فردا ابلاغ می شود.

وی افزود: در این سند پیوست طرح های خاتمه عمرانی در سال جاری را فردا منتشر خواهیم کرد ضمن اینکه طرح هایی که بخش خصوصی در بخش تولید امسال به بهره برداری می رساند و در حوزه صنعت، معدن و نیروگاهی متمرکز است در پیوست دیگری اطلاع رسانی خواهند شد.

منظور گفت: امسال ۶۷۰ همت سرمایه گذاری باید از سوی شرکتهای دولتی انجام گیرد که فهرست این سرمایه گذرای ها به عنوانی یک پیوست دیگر منتشر می شود.

وی افزود: هفت سد با ظرفیت یک میلیارد متر مکحعب در سال و ۳۱ تصفیه خانه فاضلاب افتتاح خواهد شد، ضمن اینکه ۵۵۰ کیلومتر راه آهن نیز افتتاح خواهد شد. ۴۰۰ همت منابعی هست که برای طرح های تملک به ویژه طرح های خاتمه پیش بینی شده و اختصاص می یابد که امیدواریم کارگاه سازندگی که به همت دستگاهای زیربنایی و وزارت راه و نفت و نیرو در کشور راه اندازی شده است بتواند کام مردم را نسبت به طرح هایی که سالها قبل شروع شده و ناتمام مانده شیرین کند و شاهد بهره برداری از بخش بزرگی از این طرحها باشیم.

منظور در خصوص افزایش یارانه ها نیز گفت:یکی از نقش های مهمی که دولت ایفا می کند، توجه به اقشار آسیب پذیر و سفره و معیشت مردم در قالب بازتوزیع درآمد یا یارانه هایی است که پرداخت می شود، طبیعی است که در قالب های مختلفی در بودجه به این موضوع پرداخته می شود و بخش مهمی از منابع کشور، صرف بازتوزیع و یارانه ها می شود.

وی افزود: کل تبصره ۸ امسال که موضوع هدفمندی یارانه ها را دنبال می کند، منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوئیل، صادرات فرآورده های نفتی به دست می آورد، صرف بازتوزیع به خود مردم می شود؛ به این معنا که عملا منابع حاصل از بخش نفت و گاز ما که در فروش انواع حامل های انرژی حاصل می شود، عینا در قالب تبصره ۸ یا قانون هدفمندی یارانه ها به مردم بازپرداخت می شود.

منظور گفت: یکی از انواع پرداخت ها، یارانه های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه این یارانه های نقدی را دریافت می کنند که برخی ۳۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومان در ماه حسب آزمون وسع دریافت می کنند که کل منابع آن، ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است.

وی افزود: برای کمک هزینه های معیشتی ویژه افراد کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز هر ماه بالغ بر ۵ همت پرداخت می شود در حالیکه سال گذشته مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ۴۰ درصد رشد کرد که امسال نیز مجدد، ۳۰ درصد رشد کرده است تا این گروه خاص مورد توجه قرار گیرند.

منظور گفت: اقدام دیگر کالابرگ است که هدف آن عدم احساس افزایش قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی در سفره مردم است که به ۷ دهک به ازای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می شود؛ ضمن اینکه مجموعه یارانه هایی که در سایر قالب ها داده شده و به سفره مردم ختم می شود که یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان است که ۲۰۰ همت در سال جاری بابت این امر هزینه خواهد شد.

وی افزود: یارانه دارو نیز از جمله دیگر اقلام است که در بودجه امسال ۸۵ همت یارانه دارو اختصاص یافته است که در عین حال به نهاده هایی یارانه داده می شود تا کالا ارزانتر به دست مردم برسد که شامل یارانه نهاده های دامی و کشاورزی است که این یارانه عملا امسال ۶ همت از منابع دولت را در سال جاری به خود اختصاص می دهد؛ در عین حال یارانه نهاده های دامی مثل کنجاله ذرت با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی تامین می شود در حالیکه نرخ مبادله ۴۰ هزار تومان است و امسال بنا است که ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی و نهاده های کشاورزی وارداتی اختصاص یابد که اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله ای شامل ۱۵۰ همت می شود که دولت می پردازد.

منظور گفت: کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی از ۹ درصد به ۱ درصد هم یک یارانه است؛ ضمن اینکه کمک به طرح های آبخیزداری و کشاورزی نیز از جمله کارهایی است که برای تولید محصولات کشاورزی ارزانتر اختصاص می یابد که ۴ همت یارانه در این بخش امسال اختصاص می یابد که مجموع کل این موارد، بخش بزرگی از بودجه دولت یعنی ۷۵۰ همت در تبصره ۸ خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha