۰ نفر

گردشگران بخوانند/ مسافران در پروازهای داخلی از چه حقوقی برخوردارند؟

۶ اسفند ۱۴۰۲، ۲۱:۰۰
کد خبر: 826806
گردشگران بخوانند/ مسافران در پروازهای داخلی از چه حقوقی برخوردارند؟

مسافران در پروازهای داخلی از حقوق متعددی برخوردار هستند و شرکت های هواپیمایی موظف به تبعیت از این قوانین هستند.

اقتصادآنلاین؛ از حقوق خود در پروازهای داخلی بی خبر هستید؟ این بی اطلاعی ممکن است منجر به سواستفاده شرکت های هواپیمایی شود. پس بهتر است که از تمام حق و حقوق قانونی خود باخبر شوید و در صورت نیاز نسبت به احقاق حق خود اقدام کنید. این مطلب به منظور آشنایی شما با حقوق‌تان در پروازهای داخلی به نگارش درآمده است. آگاهی از این حقوق، سفر هوایی آسوده‌تر و تجربه‌ای خوشایندتر را برای شما رقم خواهد زد.

قانون اول عدم تبغیض

طبق قانون تمام مسافرانی که بلیت یکسان تهیه کرده اند، از خدمات یکسان و برابر بهره ‌مند می ‌شوند و هیچ شرکت هواپیمایی حق ممانعت از سفر مسافر با بلیط تأییدشده را ندارد. در صورتی که شرکت هواپیمایی از پرواز شما ممانعت ایجاد کند موظف به استرداد کامل وجه بلیط و ارائه یک بلیط رایگان مشابه از نظر مسیر و کلاس پروازی است.

حقوق کنسلی بلیت

هر مسافر حق دارد به هر دلیلی بلیت پرواز خودش را کنسل کند و بخشی از هزینه بلیت را از شرکت هواپیمایی طلب کند. هزینه کنسل کردن بلیت از سوی مسافر به شرح زیر است:
تا یک هفته قبل از پرواز: استرداد کامل وجه بلیط
۶ تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز: استرداد کامل وجه بلیط + ارائه یک بلیط مشابه با ۳۰% تخفیف
۲۴ ساعت مانده به پرواز: استرداد کامل وجه بلیط + ارائه یک بلیط نیم بها مشابه

حقوق مسافر برای تاخیر پرواز

گاهی پیش می آید که پروازها در زمان مقرر انجام نمی شوند، در این زمان شرکت های هواپیمایی موظف هستند، درخصوص زمان پرواز، به مسافران اطلاع ‌رسانی دقیق و شفاف ارائه دهند. اگر تاخیر در زمان پرواز طولانی شود شرکت ها باید به میزان تاخیر خدمات ویژه ای ارائه دهند:
-درصورت تاخیر بیش از یک تا دو ساعت، از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل آید. ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی برای پذیرایی و عدم افزایش تاخیر بیشتر است. طبق دستورالعمل، پذیرایی نوع اول شامل میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب است.
- در صورت بروز تاخیر بین دو تا چهار ساعت مسافر این حقوق را دارد: انجام پذیرایی حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی؛ فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع‌رسانی؛ تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن؛ انجام اقدامات لازم برای اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به غیراز مسیر درج ‌شده در بلیت؛ استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز.
- همچنین در صورت تاخیر بیش از ۴ ساعت، شرکت حمل ‌کننده موظف به ارائه یک فقره بلیت با تخفیف ۳۰ درصد مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.
در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبدأ، مقصد و مسیر دچار تاخیر یا ابطال می‌شوند، شرکت‌ های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافران صرفا موظف به استرداد کامل وجه به مسافران هستند.

حقوق مسافر در هنگام آسیب‌ دیدگی چمدان

اگر در سفرهای هوایی داخلی چمدان شما یا گم شود یا آسیب ببیند، شما حق دارید از شرکت هواپیمایی تقاضای جبران خسارت کنید.
-در صورت فقدان یا آسیب‌دیدگی چمدان، شرکت حمل‌کننده موظف به جبران خسارت و رضایت مسافر است.
-مسافر باید فوراً قبل از ترک فرودگاه، فقدان یا آسیب‌دیدگی چمدان را به شرکت حمل‌کننده اطلاع دهد.
-در صورت تاخیر در تحویل چمدان، مسافر باید حداکثر ظرف مدت ۲۱ روز موضوع را به شرکت حمل‌کننده اطلاع دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha