۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

بهانه جدید برای تعلیق خط لوله صلح / همکاری های اقتصادی - تجاری ایران و پاکستان به کدام سو می‌رود؟

۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۳۲
کد خبر: 821925
بهانه جدید برای تعلیق خط لوله صلح / همکاری های اقتصادی - تجاری ایران و پاکستان به کدام سو می‌رود؟

پروژه خط لوله مشترک ایران و پاکستان موسوم به خط لوله صلح، هر بار به بهانه های مختلف از سمت پاکستان به حالت تعلیق درآمده و این بار به نظر می رسد که ممکن است بعد از تنش های اخیر نظامی و سیاسی، باز هم این پروژه برای مدت طولانی تری به تاخیر بیفتد.

اقتصاد آنلاین - بنیامین نجفی: روند تکمیل خط لوله گازی ایران به پاکستان طی سالیان اخیر، با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده، به طوری که در مقاطعی، پیشرفت هایی در بخش هایی از آن اتفاق افتاده؛ اما هر بار بنا به دلایلی که عمدتا از طرف پاکستانی مطرح شده، به حالت تعلیق درآمده است. 

حالا اما جدیدترین بهانه برای توقف اجرایی کردن خط لوله صلح، احتمالا مسائل مربوط به تنش های اخیر سیاسی و نظامی میان دو کشور خواهد بود. اگرچه این تنش ها خیلی زود میان طرف حل و فصل شد؛ اما وقوع آن حتی به صورت مقطعی و محدود، نگرانی هایی را برای تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور ایجاد کرده است؛ به طوری که از همان زمان حادث شدن این تنش ها، تحلیلگران اقتصادی هشدار دادند که در صورت تشدید درگیری و تنش پروژه مشترک خط لوله گازی ایران و پاکستان به صورت جدی با مخاطره مواجه خواهد شد.

پیش از این البته پاکستان هر بار بنا بر دلایل موجه و ناموجهی نسبت به اجرا و تکمیل خط لوله صلح تاخیری را ایجاد کرده بود و حتی مدتی پیش، این کشور متعهد شد که بابت تاخیرهای غیرموجهش در تکمیل خط لوله رضایت ایران را جلب کند، در غیر این صورت مجبور به پرداخت غرامت حدود ۲۰ میلیارد دلاری به ایران خواهد شد. 

 در این راستا، حتی وزیر نفت پاکستان به پارلمان این کشور اعلام کرده بود که پاکستان به دنبال تعلیق تعهدات قراردادی خود در پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله گاز ایران - پاکستان است؛ چراکه به گفته آنها تحریمهای آمریکا اجازه پیشبرد و تکمیل این پروژه و انجام تعهدات پاکستان را نمی دهد. از این منظر در حال حاضر قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و احتمالا تنش های اخیر میزان و درجه این ابهام را بیشتر هم خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند در صورتیکه چنین تنش هایی میان دو کشور تکرار شود، می تواند مناسبات اقتصادی میان دو کشور را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار دهد و حتی حجم تجارت میان دو کشور که در حال حاضر حدود ۳ میلیارد دلار است، به مسیر نزولی وارد کند.

در این باره محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد آنلاین» می گوید: قبل از تنش های اخیر میان ایران و پاکستان طرف ایرانی تقریبا پروژه خط لوله را انجام داده بود و خط لوله از طرف ایران به انجام رسیده بود؛ ولی طرف پاکستانی از طرف خود آن را اجرا نکرد؛ چنانچه این خط لوله بخواهد اجرایی شود، باید دو طرف این خط را بهم برسانند و متصل کنند؛ ضمن اینکه بحث قیمت هم در این میان مطرح است و باید دو طرف در رابطه با قیمت با هم توافق کنیم.

او ادامه داد: به دلایل مختلف طرف مقابل پیش از اینکه بحث های اخیر پیش بیاید مسئولیت خود را بنا به دلایلی که خودشان می دانند، در این پروژه انجام نداد؛ یعنی خود پاکستانی ها قرارداد را انجام ندادند؛ ولی ایران تعهداتش را انجام داد و خط لوله را تا مسیری که باید می رساند، رسانده بود. از این جهت است که موضوع خط لوله خیلی ارتباطی با تنش های اخیر ندارد؛ همانطور هم که دیدیم این مسایل و تنش ها خیلی سریع برطرف شد.

در طول حدود ۴۰ سال اخیر همواره مرزهای شرقی ما از طریق عواملی که در داخل پاکستان بوده اند، تهدید شده و خسارت هایی هم به ما زده اند، ولی همواره ایران خویشتن داری کرده است؛ اما در این مرحله ایران قصد داشت که علامتی نشان بدهد که خویشتن داری حدی دارد؛ یعنی نباید عوامل آن طرف خیلی آزادانه وارد شوند و ضرباتشان را به ما بزنند و بعد دوباره به آن طرف برگردند. در واقع ایران طی ۴۰ سال گذشته همواره به دنبال ثبات و امنیت در مرزهای شرقی خود بوده است.

به گفته خطیبی، به نظر می رسد که در بحث خط لوله، پاکستانی ها و هندی ها بیشتر ملاحظات اقتصادی دارند؛ به نظر نمی رسد که تنش های اخیر تاثیری بر این موضوع بگذارد؛ ضمن اینکه خود تبادل این خط لوله که اسم آن هم خط لوله صلح است، می تواند به رفع موانع و مشکلات کمک زیادی کند و به عنوان یک عامل از بین برنده چالش های میان دو کشور عمل کند.   

گفتنی است که بر اساس توافقنامه‌ای که در سال ۲۰۰۹ میلادی بین دو کشور امضا شد، پروژه خط لوله گاز قرار بود تا دسامبر ۲۰۱۴ میلادی تکمیل شود و روزانه ۲۱.۵ میلیون مترمکعب گاز به پاکستان تحویل داده شود. در واقع قرار بود که هر یک از دو طرف مسئولیت ساخت خط لوله در خاک خود را بر عهده بگیرند و پاکستان به میزان زیادی آنچه مربوط به تکمیل خط لوله در خاک خود بود را انجام نداد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    کشوربدطینتی که دراصل ازسرزمین اصلی ایران تشکیل شده واینگونه رفتارمیکند بایدشکایت کنید وغرامت لوله گذاری واین چندین سال گذشته راغرامتش رابگیرید تادرس عبرتی شوددرغیراینصورت پاکستان ماراجدی نمیگیرد
  • داودی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    دولت بایستی بااقتدار منافع ملی را دنبال نماید وخسارت ۱۸میلیاردی را پاکتان بگیرد اگرما درانتقال مقصربودیم بایستی غرامت پرداخت میکردیم این مشکل آنهاست وبهانه امریکارا میاورندباید فشارآوردن دولتی که با عدم جلوگیری از ورود تروریستها موجب شهادت جوانان دلاورمان میشود
  • محمدعلی IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    به همون سوبی که موشک هامون رفت