۱۰ نفر

هزینه‌های گزاف تنش با ایران برای پاکستان

۲۸ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۴۸
کد خبر: 820148
هزینه‌های گزاف تنش با ایران برای پاکستان

خبرگزاری رویترز در گزارشی از هزینه های گزاف تنش های اخیر مرزی بین ایران و پاکستان، به اقتصاد بحران زده و در لبه پرتگاه پاکستان خبر داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصرایران، بر اساس این گزارش:  تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی بین پاکستان و ایران در روز پنج‌شنبه، شوک‌هایی را به اقتصاد درگیر بحران پاکستان وارد کرده است، اوراق قرضه دلاری این کشور را به هم ریخته و بازار سهام آن را تحت تاثیر قرار داده است.

پاکستان بامداد پنجشنبه حملاتی را به داخل خاک ایران انجام داد و بر اساس مدعایش، شبه‌نظامیان جدایی‌طلب بلوچ را هدف قرار داد، دو روز پس از آنکه تهران اعلام کرد به پایگاه‌های گروه تروریستی "جیش العدل" در خاک پاکستان حمله کرده است.

تنش با ایران در حالی اتفاق می‌افتد که پاکستان با اقتصاد 350 میلیارد دلاری‌اش درگیر تورم بالا و کسری مالی و حساب جاری در میان یک بحران اقتصادی فلج‌کننده قرار دارد. این کشور تحت برنامه کمک مالی 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول (IMF) قرار دارد که تابستان گذشته آن را از آستانه ورشکستی کامل خارج کرد.

اوراق قرضه بین‌المللی پاکستان نیز پس از آن که وزارت خارجه پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد حملاتی را در داخل ایران انجام داده، سقوط کرد.
داده های Tradeweb نشان داد که اوراق قرضه 2026 در صبح پنجشنبه با 1.2 سنت کاهش به 71.125 سنت در دلار رسید.

در اوایل روز، پس از اینکه پاکستان اعلام کرد حملاتی را در داخل ایران انجام داده است، شاخص بازار سهام پاکستان نیز 1.6 درصد کاهش یافت.

روابط اقتصادی پاکستان با ایران، اگرچه بزرگ نیست، اما برای اسلام آباد مهم است، زیرا این کشور در تلاش است تا کالاهای حیاتی، از جمله سوخت و برق را برای مصارف غربی ترین استانش یعنی بلوچستان، از ایران تامین کند.

ایران برق بسیاری از مناطق پاکستان را تامین می کند و به طور غیررسمی قاچاق گاز مایع و گازوئیل از ایران، یکی از عمده ترین منابع تامین انرژی پاکستان محسوب می شود.

سال گذشته در ماه ژوئن، پاکستان دستور ویژه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن اجازه داد تجارت مبادله‌ای با ایران، همراه با افغانستان و روسیه، برای برخی کالاها، از جمله نفت و گاز طبیعی، صادر شود.

"آنیل سلمان"، کارشناس اقتصادی در موسسه تحقیقات سیاسی اسلام آباد به رویترز گفت: "تجارت دوجانبه با ایران، به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار، برای هر دو اقتصاد، به ویژه مناطقی مانند بلوچستان در پاکستان، که در آن اقتصادهای محلی به طور قابل توجهی به تجارت با ایران وابسته هستند، به ویژه برای محصولات کشاورزی و پتروشیمی، بسیار مهم است. "

سلمان گفت که قطع مسیرهای تجاری، تاثیرات اقتصادی فوری برپاکستان خواهد داشت، از جمله کمبود انرژی در پاکستان و کاهش قابل توجه حجم تجاری 2 میلیارد دلاری.

او گفت که تشدید این درگیری می تواند به طور قابل توجهی بر پروژه های مشترک بلندمدت مانند خط لوله گاز پاکستان-ایران، معروف به خط لوله صلح، تاثیر بگذارد.

این خط لوله، گاز طبیعی را از ایران به پاکستان و احتمالا هند منتقل می کند. با تاخیر کنونی دولت پاکستان در تکمیل این پروژه در داخل خاک پاکستان، دولت ایران می تواند با شکایت به محاکم بین المللی از پاکستان تا 18 میلیارد دلار طلب غرامت کند.

در ماه اوت گذشته، وزیر انرژی وقت پاکستان گفت که پاکستان "فعالانه" با ایران مشغول رایزنی است تا این کشور را از پیگیری داوری بین المللی در مورد تاخیر در خط لوله منصرف کند.

پاکستان تا مارس 2024 فرصت دارد تا برای حل و فصل راه حلی با ایران مذاکره کند تا از درگیری های حقوقی جلوگیری کند. تا آن زمان 2 ماه بیشتر باقی نمانده است.
دو کشور در آگوست 2023 یک برنامه تجاری پنج ساله امضا کردند و هدف تجاری دوجانبه را رسیدن به سقف 5 میلیارد دلار تا 5 سال آینده تعیین کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 66
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    هرچی نگاه می‌کنیم ایران دربرابر همه کشورها کوتاه میاد این قضیه ناشی از ضعف است یا ترس از دشمنی های روزافزون که از زمین و آسمان بر سر ما‌میبارد یا ناشی از دلسوزی بی‌مورد در مورد این کشورها
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    نه اینکه حال شما خیلی خوبه. رویترز در مورد شما چی میگه. اقتصاد گلستان. پول با ارزش. تورم زیر صفر. همه چی آرومه.
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    آیا برای خط لوله خسارت هم میدهد
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    حیف نفت و گاز مفت و محصولات مفت تری که به پاکستان برود
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    فکر اقتصاد داخلی پاکستان نباش اگه وضعیت داخلی پاکستان خوب بود تروریست ایجاد نمیشد هر چه وضعیت اقتصادی پاکستان بهتر باشه برای ما هم بهتره ، به فکر امن سازی مرزها و کنترل تورم داخل کشورمون باشیم اگه از اول به فکر کشور خودمون بودیم الان مرزها محکم ، مردم منجسمتر و اقتصادمون شکوفاتر بود روز به روز فلجتر میشیم کارمون تعیین درصد افزایش قیمتها شده نمیدونیم چیکار کنیم قشر کارگر جامعه هر روز محتاجتر میشه نمیتونیم حقوقشونو به صورت اقتصادی افزایش بدیم چون تولید کننده متضرر میشه مجبور میشیم قیمت تولیدی را بالا ببریم یعنی دور خودمون به صورت نزولی میچرخیم ، نفوذ تروریسم به کشور وجود بستر جذب آن در کشور هستش علت آن نیز وضعیت بد اقتصادی و نارضایتی مردم هستش با موشک زدن به سایر کشورها نیز این موضوع نه تنها حل نخواهد شد بلکه بدتر خواهد شد دلیلش وجود نارضایتی داخلی هست
  • منوچهر دهقان منشادی IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    درود . لطفا ضررو اقتصاد پاکستان را بی مورد مطرح نکنید . اتفاقا تنش بین ایران و پاکستان به نفع صد در صدی پاکستان خ اهد بود . کشورهای عربی چند صد برابر به هر کشور و یا گروهی که با ایران در گیر شود کمک های بلا عوض خواهند کرد و این موضوع فراموش نشود که پاکستان شریک نظامی عربستان میباشد . برای از بین بردن گروهای مخالف کشور نیاز به موشک و جار و جنجال نیست . راههای بسیاری وجود دارد که نیاز به تعقل دارد و این مقوله ادامه دارد
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    ایران باید روستاهای مرزی را تخلیه کند و یک حایل صد کیلومتری بین خود و مرز ایجاد کند و هر کس وارد حایل شد در دم کشته شود هم امنیت بر قرار میشود هم قاچاق ریشه کن میشود
  • مهدی IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    فقط برای پاکستان هزینه داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برای ایران نداره
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    وقتشه که یک گوشمالی اقتصادی به پاکستان داده بشه که درس عبرتی براش باشه
  • رضا IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    حمله به پاکستان ,با وجود مشکلات اقتصادی پاکستان و نیاز انرژی پاکستان به ایران, باز غیر قابل قبول و اشتباه مهلک بود و باید از آن درس گرفت،پاکستان عراق و سوریه نیست یک نیروی نظامی قویتر از ما و دارنده سلاحهای هسته ای است و انصافا تا بحال با پاکستان مشکل آنچنانی در مرز نداشتیم پس اجازه دهید یکی دو کشور دوست برای ایران باقی بماند و به خاطر رضایت خاطر چند افراطی داخلی ، مملکت رو به خطر نیندازد .
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    چرا نباید خسارت وارده را مطالبه کنیم درصورتی که باصرف هزینه خط لوله گازدرخاک ایران تالب مرزمشترک رسیده ولی دولت پاکستان بدستور امریکا قرارد گازی رااجراء نمی کند
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    نه اینکه ما نیستیم
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    ایران بهانه لازم برای به اجرا گذاشتن غرامت ۱۸ میلیارد دلاری پیدا کره
  • ایرانی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    حداقل جلوی قاچاق سوخت را بگیریدتا حساب دستشون بیاد ک ما سرمان را بالا بگیریم.
  • محمد IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    پس دیگه چرا دست دست میکنید هرچه سریعتر ببرینش حقوقیش کنین تا تنبیه بشع وبفهمه نتیجه موشک زدن به ایران چییع ؟؟؟
  • راحیل IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    چی بگیم فقط خاک عالم تو سر این اقتدار پوچ پوشالی ایران ، اون از افغانستان که هر ننه قمری غیر قانونی ریخته ایران با انواع جرم و جنایت و آب حق ابه ایران دریغ کردند و ایران صداش در نیومد به بهانه (کشور دوست و برادر ) اینم از پاکستان ،کشور دوست و برادر ، فردا هم نوبت عراق که از داعش پاکش کردیم حالا برامون شاخ شده ،( کشور دوست برادر مسلمان ) واقعا اقتدار ایران مثال زدنی ، کشوری که حق ملت ایران از منابع ملت ایران ضایع کنه و ملت به خاک سیاه بنشانه و حق ملت ایران در کشورهای دوست و برادر و مسلمان خرج کنه ،حق الناس و خدا نمیگذره ، حق ما را برای ملت خودمان خرج کنید نه برای کشورهای دوست و برادر و مسلمان
  • امیر IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    حمله ها از هر دو طرف بدستور آمریکا بود هزینه های هم از جیب ملت
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    باید گوش ادم پرروح را برید چون ایران برای امنیت کشورخود وپاکستان بزرگترین خدمت را به انها کرد وانهم افراد شیطان را مورد هدف قرارداد وپاکستان بجای تشکر نا سپاسی کرد سزای قلدر که تحت نظر آمریکا وانگلیس واسراییل کاسه لیسی میکند وبه همسایه ازار میرساند مرگ است
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    باز سهم ایران هر روز میخوره
  • محمد IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    مولفه های قدرت مشخص است وبزرگان ما قرنها پیش به آنها اشاره کرد ه اند اگر ما با بزرگان وطنمان ارتباط بیشتری داشتیم وحرفهاشون راالگو میکردیم قدرتمندتر بودیم
  • محمد IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    نه اینکه اقتصاد ایران شکوفا و گل و بلبله با همه دنیا جنگ داریم
  • مم تقی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    اقتصاد بحران زده پاکستان!!!!!؟ کدام خبرگزاری رویترز این گزارش رو کار کرده است!؟اون رویترزی که توی روزنامه کیهان دفتر داره!؟ جمع کنید بدبخت های فلک زده! روزگارتان همچون کارنامه تان سیاه و ننگین است
  • هادی DE ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    53 25
    این چه رفتاری است که همش همه رو تهدید میکنید با همسایگان مدارا و کاهش تنش آتش بیار معرکه نباشیم با این تفسیرهای غلط خودمون رو ابرقدرت می‌دانیم تدبیر و سیاست پختگی میخواد چرا در جهان خودمون رو بد و شرور نشون میدیم مذاکره و دیپلماسی بهترین کار حل مشکلاته
    • سرباز وطن IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      مجید جان دلبندم حادثه کرمان وترورهای پی درپی زیر سر جیش الظلم لعینه اونا کنترل بکنن ایران کاری به کارشون ندتره وجدا اگر خدایی ناکرده در اون حادثه ها افراد خانواده خودت داخلش بودن وشهید میشدن باز هم به مدارا دعوت می کردی؟
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      مدار باذریگی ادمکش که پناهگاهش پاکستان بود و .... تا کجا مدار کنیم ؟! البته اصلن جنگ خوب نیست قطعا
    • محمد IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      0 0
      ارررره اینو برو برا آمریکا بگو تو هرکشوری یه پایگاه داره
    • بازنشسته IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      الان که با اقتدار دشمن را در خارج از مرزها زدیم معترض هستی نمی زدیم بازهم معترض بودی که دلیل شدیم شماها دقیقا دنبال چی هستید جنابان همیشه معترض
    • ناشناس IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      مدارا با همسایه و غیر همسایه ، یکسال نه ۲۰ سال !! یکبار مماشات ، نه میلیون بار !!
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    52 14
    اینجا توی ایران جنس‌ها بالا رفت ماشین طلا خونه دلار خوراکی همه و همه پاکستان که هیچ ضرری نکرده
    • رز IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      0 0
      چونکه توایران اقتصاددست لیبرال های وطن فروش وغربگرا هست
  • دانشجو IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    67 10
    اونوقت اقتصاد ما بسیار قدرتمند و بدون تورمه
  • عبدی IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    نمی‌دونم چقدر برای پاکستان هزینه خواهد داشت؟فقط اینو میدونم که تنش با همسایگان به نفع هیچ طرفی نیست،نمونه برای خودمان که ،بلافاصله بعد از این سو تفاهم ارزش پول ملی چند درصدی ،هر قدر روانی،سقوط کرد که طبیعتا بازم گرانی.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    51 6
    فعلا که یه شبه چهار هزار رفت رو دلار و طلا رفت رو هوا
  • حمید IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    32 2
    آقای نویسنده کاهش اوراق قرضه پاکستان را ۱.۲ دلار می‌نویسند نه ۱.۲ سنت. ۱.۲ سنت که یعنی هیچ! یعنی ۰.۰۰۱۲ دلار
    • بازنشسته IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      بهتره در کاری که تخصص ندارید نظر ندی 1,2سنت در مقیاس کشوری مانند پاکستان یعنی فاجعه ، در ضمن هیجده میلیارد دلار از بابت عمل نکردن به قرارداد به ایران بدهکاره
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    اگر اینطور باشد که وضعیت ایران خیلی بدتر از پاکستان است کاسب ها دارند برشکست میشوند ملت شکم گشنه میخوایند تن فروشی به خاطر فقر بیداد میکند
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    پاکستان در یک ساعت کامل تصرف میکنیم
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    ملت ایران از این جنگ‌ها راضی نیستند چون اقتصاد ضعیف ایران با کوچکترین تنش در منطقه گرانی ایجاد میکند همین دو روزه کلی دلار وخودرو وغیره کشیده بالا چرا به مردم ایران رحم نمیکنید ملت از عملکرد شما راضی نیستن اگر جنگی هم اتفاق بیفتد حمایت نخواهند کرد
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    آسایش دو گیتی تفصیر این دو حرف است. با دوستان مروت با دشمنان مدارا
  • محمد IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    پاکستان سالهای زیادی است از تروریست‌های ضد ملت ایران حمایت میکند و مسیولین ما دعا بار. به آنها اعتراض کردن. ولی آنها ضمن ادامه به کار کثیف خود با دشمنان ایران بر علیه ملت ایران دست به مانور زدند آنها از چشم ملت ایران افتادن واین برایشان اصلا خوب نیست
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    حق‌این‌ملت‌ایران‌رابه‌این‌حرام‌زادها‌نگزرید‌درسته‌قدرت‌نظامی‌داره‌امامدمشون‌نون‌شب‌ندارن‌به‌اینها‌رحم‌نکید
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    یعنی وضعیت پاکستان تز ایران بدتر است؟
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    فعلا که هنوز ایران ضربه نزده پاکستان جبران کرد این یعنی دست تو سوراخ مار کردین
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    آن وقت مسیولین ایران پیگیر مطالبات نباشند در جامعه بین مللی !!! از جیب پدرشون ک نرفته این طلب ملت ن مسلیولین ۔۔۔و باید پیگیر باشند ک خاکبرسشون همه جور ملت ایران بدبخت کردن و بدل و بخشش میکنند از جیب ملت
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    پا‌کستان خوب با موشک جواب موشک تودهنی حسابی زد به علیگدا خلمنیی که با ۴ تا موشک مست شده بود هر جایی دلش میخواست موشک میزد انصافا خوب حال این احمق را گرفت سر جایش نشاند خفقان لال مونی گرفته دیگه گنده قوزی نمی کند بیشرف بجای رسیدگی به اقتصاد معیشت ملت که زیر فشار تحریم‌ها تورم گرانی رکود کمرشکن شده دارد مثل صدام قذافی عربده نعره مستانه لات بازی قدرت نمایی نظامی‌گری خودنمایی جاه‌طلبی میکنه مرگ بر خلمنیی لعنت برناکسان احمقی که این خل چل نخودمغز بیسواد را بناحق تقلبی جعلی رهبرش کردند در حالیکه این مردک لیاقت بزچرانی هم ندارد چه برسد به رهبری و ولایت مطلقه ملت مملکت ایران
  • شبگرد بیدار IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    تنش با ایران برای پاکستان هزینه گزاف داره ولی برای ایران که اقتصادش با دلار ۵۵ هزار تومانی روبروست هیچ هزینه ای نداره. چون تمام هزینه را از مردم می گیرید. این ماه حقوق ۲۰۰ دلاری مردم شد ۱۸۰ دلار کدوم کشوری اوارهای جنگ بی پایان را بر سر مردمش خراب کرده؟ ۴۵ ساله دنیا خزانه و ذخایر ایران را به تاراج میبره. و سهم مردم فقط فقر بدبختی تورم و هزار کمبود دیگر است.و هیچ کس هم جواب مردم را نمی دهد.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    آغازگر تنش ایران بوده و هزینه گزاف آنرا هم ملت ایران پرداخته و می پردازد. همه دنیا ایران را آغازگر تنش شناختند و محکوم کردن. مطمئنا خسارتطش رو هم پرداخت میکنه. کلا هر کجای دنیا تنش ایجاد بشه حتی اگر به ایران ربطی هم نداشته باشه به دلیل دیپلماسی ضعیف و پر تنش مسئولین دودش تو چشم مردم ایران میره
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    شما یه فکری به حال اقتصاد خودتون بکنین
  • اتحادی SE ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    باسلام نضرات آقا هادی را کاملا تایید میکنم چرا تنش چرا از نظر اقتصادی قدرت اول منطقه نباشیم یه مرگ دست گرفتیم یکروز به این کشور میچسبونیم یک روز یه کشور دیگه
  • علی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    نه اینکه اقتصادایران کل وبلبل است آنوقت اقتصادپاکستان لب پرتگاه اقتصادپاکستان لب پرتگاه است جلل خالق
  • ناشناس IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    ایران بایدبرعلیه پاکستان درخطلوله گازی به دادگاه بین المللی شکایت کندوخسارت ۱۸میلیارددلاری رابگیردوراههای قاچاق سوخ وانرژی راازمرزهایش ببنددوهیچگونه سازش ودوستی بااین کشوردشمن نماراکه انرژیهای ماراقاچاق کرده ومیچاپدانجام ندهد
  • موسی IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    9 1
    پس چرا این کشور گرسنه آنقدر هارت پورت میکند او به کشور ما حمله کرده اقتصاد بهم خورده اگر ایران جواب بدهد چه اتفاقی میافتد
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    5 2
    از قدیم گفته شده ای درویش از از فقیران دوری کن چون فقیران شخصیت شما را لکه دار خواهند کرد.
    • احمدفاتح AF ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      هرکه اینو گفته...کرده، همه بزرگان بافقرا محبت ودوستی داشتند.
  • TR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    10 4
    بی ارزش ترین پول دنیا مربوط ب کشوری است ک ثروتمندترین در جهان است . از خود راضی های مغرور
  • ناشناس IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    این حمله کاملا اشتباه بود، اما چرا باید بزاریم بنزین و گازوئیل به این راحتی قاچاق بشه، چرا دیوار مرزی بین ایران و پاکستان احداث نمیشه؟!
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    این فلاکتی بود که اول شما درست کردید.پس بهتره بفکر خود باسید و بگویید هزینه تنش برای شما..چون هر کی فکر خودشه.پس برای خودت دل بسوزان.چون ملت پاکستان با مردم خودیکیست.
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    حق دارند که فقط مشکلات پاکستان را بشمارند چون مال ما شمردنی نیست مصیبت بینهایت است خداباعث وبانی ان راهلاک کند
  • حیدر یمینی سرابی US ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    شما اونا رو انگولک کردید ها. بعد هم با آذربایجان درگیر، با امارات درگیر، با عراق درگیر، با افغانستان درگیر و حالا هم پاکستان. این وسط یک عده هم کیک و آبمیوه می خورند؛ کف و سوت می زنند و شیرتون می کنند.
  • محمد IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    احتمالا مزاح می فرمائید ،سکه 3/5 میلیون تومان و دلار هفت درصد بابت یک حمله کوچک به یک روستا در داخل مرز ایران گران شده و هفت آنسان بی گناه کشته شده بعد می فرمایید اقتصاد پاکستان بهم ریخته ، حاکمیت درباره چیزهایی که بچشم می بینیم دروغ می گویند پس چگونه به خبرهای شان در چهارده قرن پیش اعتماد کنیم ،ففط دروغ و دروغ و دروغ
  • یول آشان IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    اگر پاکستان بود تا حالا این شکایت رو ارجاع داده بود به دادگاه فرانسه خسارت ۱۸ میلیارد دلاریش رو زده بود تو جیب یا اگر هم پول نمیگرفت چندین سال سوخت رایگان که میگرفت پاکستان در این حمله دلیلی نداشت که به ایران حمله کنه
  • مهدی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    باید ایران پاکستان تنبیه کنه بابت این بزدل بازیهای که در اورد ایران بارها به پاکستان در مورد تروریست ها تذکر داده بود ولی با بی توجهی پاکستان روبرو میشد چون دستشون توی یک کاسه است با تروریستها ایران هم مجبور شد برای جلوگیری از تلفات بیشتر دست به اقدام بزنه و پاکستان بزدل سریع جواب داد ایران باید جلوی سوخت و انرژی به پاکستان بگیرد تا دیگه از این غلطهای اضافه نکنه
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    پاکستان دشمن ایران هست هیچ وقت نباید به پاکستا ن اعتماد کرد امریکاه صد بار حمله کرد به پاکستان چراپاکستان به امریکاه حمله نکرد پس پاکستان دشمن ایران است
  • نصیر نژاد IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    شما که اقتصاد بشکسته دارید دیگ به دیگ میگه روت سیاس ....عجب
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    لطفا پیگیری تنش‌های وارد شده به اقتصاد ایران را هم باشید