۰ نفر

آشفتگی اقتصادی در پاکستان به دنبال تنش‌های اخیر

۲۹ دی ۱۴۰۲، ۸:۵۵
کد خبر: 820221
آشفتگی اقتصادی در پاکستان به دنبال تنش‌های اخیر

تنش‌های ژئوپلیتیکی بین پاکستان و ایران اقتصاد پاکستان را که مخصوصا در منطقه بلوچستان وابسته به ارتباط با ایران است، بر هم ریخته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، تنش‌های ژئوپلیتیکی بین پاکستان و ایران در روز پنجشنبه بازار سهام و اوراق قرضه پاکستان را بر هم ریخته و فشار بیشتری به اقتصاد نابسامان این کشور وارد کرده است.
پاکستان دو روز پس از حمله موشکی تهران به مقر تروریست‌ها در پاکستان، یک حمله هوایی به اهداف نظامیان بلوچ جدایی طلب در خاک ایران به راه انداخت.

به نقل از رویترز، پاکستان که در آستانه انتخابات در هشتم فوریه قرار دارد، همین حالا با بحران مالی فلج کننده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و اقتصاد ۳۵۰ میلیارد دلاری آن درگیر تورم بالا و کسری حساب جاری است.

اوراق قرضه بین المللی پاکستان ۱.۳ سنت در اولین ساعت تجارت در روز گذشته کاهش یافت. شاخص سهام این کشور هم ۱.۶ درصد سقوط کرده است.

روابط اقتصادی پاکستان با ایران اهمیت زیادی برای اسلام آباد دارد. این کشور برای تامین کالاهای حیاتی منطقه بلوچستان خود همواره با مشکل مواجه بوده است.

ایران برق بسیاری از مناطق پاکستان را تامین می‌کند و تجارت غیر رسمی بسیاری در زمینه تامین گاز مایع و گازوئیل از سوی ایران وجود دارد.

پاکستان در ماه ژوئن رسماً اجازه تجارت تهاتری با ایران را به همراه افغانستان و روسیه صادر کرد که شامل کالاهایی مانند نفت و گاز طبیعی می‌شود.

آنیل سلمان، رئیس بخش امنیت اقتصادی موسسه تحقیقات سیاست اسلام آباد گفت:«تجارت دوجانبه با ایران به ارزش ۲ میلیارد دلار برای اقتصاد هر دو کشور اهمیت زیادی دارد مخصوصاً در منطقه بلوچستان که به شدت وابسته به تجارت با ایران برای تامین محصولات کشاورزی و پتروشیمی است».

سلمان گفت مختل شدن مسیرهای تجاری با ایران تاثیر مستقیمی بر اقتصاد این کشور گذاشته و باعث کمبود کالاها در پاکستان و کاهش حجم تجارت دوجانبه می‌شود.این درگیری می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر پروژه‌های بلند مدت دو کشور مانند خط لوله گاز ایران/پاکستان بگذارد. این خط لوله قرار است گاز طبیعی را به پاکستان و هند برساند.

ایران و پاکستان در ماه اوت یک قرارداد تجارت ۵ ساله را امضا کرده‌اند که هدف آن ۵ میلیارد دلار است‌.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Aa IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    نویسنده مطلب چی مصرف میکنه هنوز بازار ایران را توضیح نداده و بازدیدی از زاهدان نداشته صاف در باره پاکستان نوشته که حتی منبع خبرش هم جای اشکال است.