۱ نفر

واکنش آمریکا به تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران

۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۹:۲۹
کد خبر: 808683
واکنش آمریکا به تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با دفاع از تصمیم دولت آمریکا برای تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران تاکید کرد که این اقدام به منزله تغییر سیاست‌های واشنگتن درقبال تهران یا بغداد نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) به انتقادها از دولت جو بایدن برای تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران برای یک دوره چهار ماهه دیگر پاسخ داد.

وی نوشت: این بیست و یکمین باری است که دولت آمریکا این معافیت را تصویب کرده است و به روندی که در دولت دونالد ترامپ آغاز شده بود، ادامه داد. این اقدام هیچ تغییری در سیاست ما درقبال ایران یا عراق ایجاد نمی‌کند.

این مقام کاخ سفید افزود: این معافیت تضمین می‌کند که مردم عراق به‌طور ناگهانی دسترسی به برق را از دست نمی‌دهند یا با افزایش غیرضروری قیمت برق مواجه نخواهند شد.  

واتسون همچنین خاطر نشان کرد که عراق با تشویق ایالات متحده در حال پیشرفت چشمگیری به سوی استقلال انرژی است. اما دستیابی به این استقلال زمان می‌برد.

دولت آمریکا شامگاه سه‌شنبه‌ معافیت از تحریم‌های ایران را برای یک دوره چهار ماهه دیگر تمدید کرد که به عراق اجازه می‌دهد به خرید برق از ایران ادامه دهد و تهران نیز به واسطه آن قادر خواهد بود به‌طور محدود به میلیاردها دلار از وجوه مسدود شده خود در عراق دسترسی پیدا کند.

این معافیت به بغداد اجازه می‌دهد تا واردات انرژی خود را بدون ترس از مجازات‌های آمریکا برای نقض تحریم‌های ایران ادامه دهد.

همچنین این معافیت ۱۲۰ روزه مقرراتی را حفظ خواهد کرد که بر اساس آن، بخش‌هایی از درآمدهای حاصل از فروش برق ایران به عراق می‌تواند به حساب‌هایی در عمان منتقل و سپس به یورو یا سایر ارزهای رایج مبادله‌شده برای ایران برای خرید محصولات غیرتحریمی تبدیل شود.

این اقدام واشنگتن با واکنش جمهوری‌خواهان آمریکا همراه شد که اغلب سیاست‌هایی ضد ایرانی را دنبال می‌کنند. این معافیت در واقع اجازه دسترسی ایران به ۱۰ میلیارد دلار از درآمد صادرات انرژی به عراق را می‌دهد که در حال حاضر در حساب‌های امانی در عراق نگهداری می‌شود.

ران دی‌سانتیس، نماینده ایالت فلوریدا در کنگره آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس با تکرار ادعاها مبنی بر دست داشتن ایران در حمله غافلگیر کننده حماس علیه رژیم صهیونیستی، موسوم به «طوفان الاقصی»، ادعایی که به‌طور قوی از سوی ایران رد شده است، نوشت: در همان روزی که بزرگ‌ترین تجمع طرفداران اسراییل در تاریخ آمریکا برگزار می‌شود، دولت بایدن یک معافیت تحریمی دیگر برای دسترسی ایران به دارایی‌هایش داد، همان کشوری که تامین مالی حمله هولناک حماس به اسراییل در هفت اکتبر را انجام داد و اسراییل شجاعانه در حال مبارزه با آن است و گروگان‌های آمریکایی و اسراییلی هنوز در دست آن‌ها(حماس) هستند.

وی که یکی از نامزدهای احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در آمریکاست، افزود: بی‌ملاحظه و خطرناک برای توصیف ویرانه‌ای که بایدن پشت سر بر جای می‌گذارد، کم است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در دولت دونالد ترامپ نیز که او هم کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در این کشور شده است طی پیامی در ایکس از تمدید این معافیت برای عراق به شدت انتقاد کرد و گفت که این اقدام باعث می‌شود آمریکا «احمق به نظر بیاید.»

هیلی با ادعای مرتبط بودن ایران با حملات علیه نظامیان و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه از سوی نیروهای مقاومت در پیام خود نوشت: نیروهای مورد حمایت ایران در حال هدف قرار دادن نظامیان آمریکایی در خارج از کشور هستند و ده‌ها نفر از شهروندان ما را در اسراییل کشته‌اند. جو بایدن باید بیدار شود. ما با پول دادن به نیروهایی که به ما حمله می‌کنند و شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند، احمق جلوه می‌کنیم.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران موضوع «دستور دادن» یا «کنترل» نیروهای مقاومت در منطقه برای حملات تلافی‌جویانه‌شان به منافع آمریکایی در خاورمیانه و ادعای نقش داشتن در حمله حماس به رژیم صهیونیستی را رد کرده و گفته است که این گروه‌ها خود تصمیم‌گیرنده هستند.

همچنین سناتور تاد یانگ این اقدام دولت بایدن را «غیرمعقول» توصیف کرد و سناتور بیل هگرتی نیز آن را «دیوانگی» دانست.

این در حالی است که متیو میلر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی درباره معافیت تحریمی تمدید شده برای عراق در زمینه تحریم‌های ایران گفت: تا کنون، ۲۰ معافیت برای پرداخت هزینه برق از سوی عراق به ایران صادر شده است. این معافیت‌ها به زمان دولت دونالد ترامپ و سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد.

میلر افزود: در تمامی این معافیت‌ها قرار بوده است که پول‌های ایران در حساب‌های بانکی محدود شده باقی بمانند تا تنها برای مصارفی مانند غذا، دارو و اهداف بشردوستانه مورد استفاده قرار بگیرند. این موضوع با چند سیاست‌ ما منطبق بوده است، یکی این که تلاش کنیم اهرم فشار عراق بر ایران را کاهش دهیم و دیگر این که  وابستگی عراق به ایران در زمینه انرژی را کاهش دهیم. ما برخی سیاست‌هایی داشته‌ایم که روی آن‌ها کار کرده‌ایم تا از استقلال عراق در زمینه انرژی اطمینان بیابیم اما در این میان، آن‌ها به خریداری برق ایران ادامه می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین، ما هم مانند دولت ترامپ معافیت‌هایی صادر کردیم تا  این پول‌ها به حساب‌های بانکی محدود شده‌اب منتقل شوند و برای مصارف بشردوستانه و دیگر امور غیرتحریمی مورد استفاده قرار بگیرند.

میلر همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا دولت آمریکا نگران برداشت عمومی از این اقدام با توجه به هم‌زمان بودن آن با ادعای مورد حمله قرار گرفتن نظامیان و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه توسط نیروهای نیابتی وابسته به ایران نیست؟» گفت: ما نگران برداشت عمومی نیستیم. نگران واقعیت هستیم. واقعیت این است که این پول‌ها تنها می‌تواند برای امور بشردوستانه و دیگر امور غیرتحریمی مورد استفاده قرار بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا تصریح کرد: ما بر این باوریم که افزایش پول‌هایی که به نفع مردم ایران استفاده شود، ارزشمند است. البته این پول بدهی عراق به تهران برای واردات برق از ایران بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha