۰ نفر

حدود ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال خراسان شمالی مبتلا به دیابت هستند

۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۳۳
کد خبر: 807617
حدود ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال خراسان شمالی مبتلا به دیابت هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در استان ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا؛ شاهین فر  اظهار کرد: در حدود ۱۷ هزار نفر بیمار دیابتی در سامانه‌های بهداشت ثبت شده اند که این تعداد نیمی از بیماران مورد انتظار در استان را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: طی سال های اخیر افزایش شیوع دیابت در جهان این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است به گونه ای که در جهان، بیش از ۵۳۷ میلیون بزرگسال ۲۰ -۷۰ سال، مبتلا به دیابت هستند.

وی افزود: در هر پنج ثانیه یک نفر به علت دیابت  یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد و در حال حاضر  از هر ده بزرگسال  یک نفر با دیابت زندگی می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: در بسیاری از موارد دیابت نوع دو و عوارض ناشی از آن را می‌توان با اتخاذ و حفظ عادات سالم به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد.

شاهین فر تاکیدکرد: در کشور ما حداقل ۱۴.۱۵ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که تعدادشان بیش از ۷.۵ میلیون نفر برآورد شده است، همچنین حداقل ۷۵ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاهی دارند.

وی بیان کرد: حدود سه هزار نفر از هم استانی ها در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر برای مصرف پن انسولین ثبت شده اند.

بر اساس این گزارش، روز جهانی دیابت بزرگترین کمپین آگاهی از دیابت در جهان است که هر ساله در ۱۴ نوامبر برگزار می‌گردد، هدف از برگزاری این روز، ترویج اهمیت اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مسئله مهم بهداشت جهانی است.

در سال جاری نیز به منظور آگاهی عموم جامعه درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت مراقبت دیابت روزهای ۲۰ الی ۲۶ آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است. امسال، سومین سال از دوره کمپین سه ساله دسترسی به مراقبت دیابت ۲۰۲۱-۲۰۲۳ بوده که شعار هفته دیابت " دیابت ، شناخت خطرات ،اقدام موثر " تعیین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha