۰ نفر

چرا میل به غذای چرب و بستنی بیشتر است؟

۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۹:۵۵
کد خبر: 804445
چرا میل به غذای چرب و بستنی بیشتر است؟

تیمی از دانشمندان علوم اعصاب و فیزیولوژیست ها در دانشگاه کمبریج که با یک تعدادی از همکاران موسسه علوم متابولیک Wellcome Trust-MRC در بیمارستان آدنبروک کار می کنند، دریافته اند که اسکن های MRI می توانند قسمت هایی از مغز را که در پاسخ به غذاهای چرب نقش دارند، آشکار کند. در مقاله خود که در مجله علوم اعصاب منتشر شد، این گروه توضیح می‌دهند که چگونه میلک شیک‌ها را با مقادیر مختلف چربی غنی کردند، سپس از داوطلبان خواستند هنگام انجام اسکن مغز، آنها را بچشند و با انجام این کار چه چیزی پیدا کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین، تحقیقات قبلی نشان داده است که یکی از عوامل دخیل در اپیدمی چاقی در بسیاری از کشورهای غربی، ترجیح غذاهای چرب است. در این تلاش جدید، این تیم در بریتانیا به دنبال یافتن این بود که کدام بخش‌های مغز در چنین ترجیحی دخیل هستند، یافته‌ای که ممکن است به درمان‌هایی برای آن قسمت‌های مغز برای کمک به کاهش واکنش افراد به غذاهای چرب منجر شود.

یکی از دلایلی که مردم بستنی را دوست دارند، بافت و حالت آن است، و بافت آن تا حدی به دلیل مقدار چربی موجود در آن است. تحقیقات قبلی نشان داده است که مردم هم به طعم بستنی و هم به احساسات فیزیکی غنی که هنگام خوردن بستنی احساس می‌شوند، واکنش نشان می‌دهند. برای اینکه مشخص شود کدام قسمت‌های مغز مسئول چنین واکنش‌هایی هستند، تیم تحقیقاتی مجموعه‌ای از اندازه‌گیری‌ها را انجام دادند.

اولین اندازه گیری شامل ایجاد چندین میلک شیک با سطوح مختلف چربی در آنها بود. در مرحله بعد، آنها از زبان های استخراج شده از خوک ها برای اندازه گیری درجه اصطکاک که هنگام لیسیدن هر یک از میلک شیک ها رخ می دهد، استفاده کردند.

آنها سپس از ۲۲ داوطلب انسانی خواستند تا از همان انواع میلک شیک ها مقداری بچشند و در عین حال تحت اسکن MRI از مغز قرار بگیرند. پس از هر چشیدن، از هر داوطلب خواسته شد تا تخمین بزند که برای یک لیوان پر از میلک شیک چه امتیازی در نظر می گیرد تا میزان علاقه هر یک از داوطلبان از نمونه‌هایی که به آنها داده شده است را اندازه‌گیری کنند.

در مطالعه اسکن‌های مغزی، محققان دریافتند که قشر اوربیتوفرونتال (OFC) زمانی که داوطلبان در حال آزمایش چشایی بودند، فعال می‌شود. آنها همچنین دریافتند که مقداری که این بخش فعال می‌شود با امتیازی که یک داوطلب به آن نمونه داده بود مطابقت دارد. این مطالعه با دعوت از همه داوطلبان به یک وعده غذایی رایگان به پایان رسید، غذاهای کاری (نوعی غذای هندی) با مقادیر مختلف چربی در آنها به داوطلبان داده شد. محققان دریافتند که آن دسته از داوطلبانی که OFC آنها بیشتر فعال می شود، تمایل بیشتری به خوردن کاری داشتند که دارای بیشترین چربی در آن بود.

منبع: سیناپرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha