۰ نفر

کالاهای سرمایه‌ای چیست؟

۲۱ مهر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۲
کد خبر: 803849
کالاهای سرمایه‌ای چیست؟

کالاهای سرمایه‌ای دارایی‌هایی فیزیکی مانند ساختمان‌ها، ماشین آلات و تجهیزاتی هستند که برای تولید کالاها یا خدمات مصرفی استفاده می‌شوند.

 کالاهای سرمایه‌ای اقلامی بادوام هستند و با کالاها و خدمات مصرفی، که محصول نهایی تولید و ساخت هستند، تفاوت دارند.

نکات کلیدی
کالاهای سرمایه‌ای دارایی‌های فیزیکی هستند که یک شرکت از آن‌ها در تولید کالاها و خدمات برای مصرف کنندگان استفاده می‌کند.
کالاهای سرمایه‌ای شامل دارایی‌های ثابت، مانند ساختمان‌ها، ماشین آلات، تجهیزات، وسایل نقلیه و ابزار می‌باشند.
کالاهای سرمایه‌ای با کالاهای مصرفی که محصول نهایی تولید و ساخت هستند متفاوت هستند.

انواع کالاهای سرمایه‌ای


کالاهای سرمایه‌ای دارایی‌هایی فیزیکی هستند که از آن‌ها برای ساخت محصولات و تولید محصولات نهایی استفاده می‌شود. با این حال، کالاهای سرمایه‌ای به دارایی‌های ثابت رایج، مانند ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، محدود نمی‌شوند.
صنعت الکترونیک صنعتی دستگاه‌هایی را تولید می‌کند که کالاهایی سرمایه‌ای محسوب می‌شوند و از کابل‌های چندسیمه‌ی کوچک گرفته تا دستگاه‌های تصفیه‌کننده‌ی هوا و نظام‌های تصویربرداری دیجیتال با وضوح بالا را شامل می‌شوند.
کالاهای سرمایه‌ای همچنین برای کسب‌وکارهای خدماتی تولید می‌شوند. قیچی‌های مو که آرایشگران، برس‌های رنگی که نقاشان و آلات موسیقی که نوازندگان از آن‌ها استفاده می‌کنند، از جمله بسیاری از کالاهای سرمایه‌ای هستند که ارائه دهندگان خدمات آن‌ها را خریداری می‌کنند.

نکته‌ی مهم: کالاهای سرمایه‌ای، که با عنوان «نیروگاه، اموال و تجهیزات» نیز شناخته می‌شوند، در حسابداری به عنوان دارایی‌های ثابت تلقی می‌شوند.

مقایسه‌ی کالاهای سرمایه‌ای با کالاهای مصرفی


کالاهای مصرفی محصولات نهایی هستند که مصرف کنندگان پس از فرآیند تولید آن‌ها را خریداری می‌کنند. اگرچه کالاهای مصرفی دارای طبقه بندی‌های مختلفی هستند، اما نمونه‌هایی از کالاهای مصرفی شامل شیر، لوازم خانگی و لباس می‌شوند.
کالاهای سرمایه‌ای معمولاً به مصرف کنندگان فروخته نمی‌شوند، بلکه از آن‌ها برای تولید کالاهای دیگری استفاده می‌شود که به مصرف کنندگان فروخته می‌شوند. با این حال، برخی از کالاهای سرمایه‌ای را می‌توان کالاهای مصرفی در نظر گرفت، مانند هواپیماها که خطوط هوایی و برخی از مصرف کنندگان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

نمونه‌هایی از کالاهای سرمایه‌ای
کارخانه‌ها یا تجهیزات خط مونتاژ که برای تولید اتومبیل و کامیون استفاده می‌شوند
ماشین آلات و فناوری مورد استفاده برای تولید کالاها و خدمات
انواع زیرساخت‌ها، مانند قطارها و خطوط کابلی یا پهنای باند
دستگاه‌های قهوه ساز که کافی شاپ‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند
خودروهایی که شرکت‌های تحویل از آن‌ها استفاده می‌کند
اجاق‌هایی که رستوران‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود
تجهیزات محوطه سازی برای کسب‌وکارها

کالاهای سرمایه‌ی اصلی شامل چه مواردی می‌شوند؟


کالاهای سرمایه‌ی اصلی دسته‌ای از کالاهای سرمایه‌ای هستند که هواپیماها و کالاهای تولید شده برای وزارت دفاع، مانند تفنگ‌های خودکار و لباس‌های نظامی را شامل نمی‌شوند. گزارش پیشبردی ماهانه‌ی اداره‌ی سرشماری در مورد سفارش کالاهای بادوام، شامل داده‌های مربوط به خرید کالاهای سرمایه‌ای اصلی، که همچنین با نام Core CAPEX شناخته می‌شوند، برای مخارج سرمایه‌ای می‌شود.

استهلاک یک کالای سرمایه‌ای چه تأثیری بر یک شرکت دارد؟


کالاهای سرمایه‌ای که در طول یک سال تولیدی مورد مصرف یک کسب‌وکار قرار نمی‌گیرند، به طور کامل در همان سال خرید به عنوان هزینه‌های کسب‌وکاری کسر می‌شوند. در عوض، آنها باید در طول عمر مفید خود مستهلک شوند، و آن کسب‌وکار بابت این استهلاک از کسرهای مالیات جزئی برخوردار می‌شود، که در طول سال‌هایی که کالاهای سرمایه‌ای در حال استفاده هستند، توزیع می‌شود. این کار از طریق فنون حسابداری، مانند استهلاک، انجام می‌شود. استهلاک زیان سالانه‌ی ارزش دارایی فیزیکی را در طول عمر مفید آن حساب می‌کند.

چرا کسب‌وکارها در کالاهای سرمایه‌ای سرمایه گذاری می‌کنند؟


هنگامی‌که کسب و کارها در کالاهای سرمایه‌ای سرمایه گذاری می‌کنند، شرکت‌ها گسترش می‌یابند و محصولات یا خدمات بیشتری تولید می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha