۰ نفر

حسابدار کیست؟

۲۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۴
کد خبر: 803767
حسابدار کیست؟

اصطلاح حسابدار به حرفه‌ای اشاره دارد که وظایف حسابداری مانند تجزیه و تحلیل حساب، حسابرسی یا تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی را انجام می‌دهد.

 حسابداران با شرکت‌های حسابداری یا دپارتمان‌های حساب داخلی در شرکت‌های بزرگ کار می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است شیوه‌های فردی خود را راه‌اندازی کنند. پس از برآورده کردن الزامات آموزشی و آزمایشی خاص ایالتی، این متخصصان از سوی انجمن‌های حرفه‌ای ملی گواهی دریافت می‌کنند.

نکات کلیدی
حسابدار حرفه‌ای است که وظایف حسابداری مانند تجزیه و تحلیل حساب، حسابرسی یا تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی را انجام می‌دهد.
حسابداران می‌توانند در یک بنگاه حسابداری یا یک شرکت بزرگ با یک بخش حسابداری داخلی استخدام شوند یا می‌توانند یک دفتر کار فردی راه‌اندازی کنند.
بسیاری از حسابداران تصمیم می‌گیرند تا به حسابداران رسمی تبدیل شوند، زیرا در حرفه‌ی حسابداری مقام CPA به‌عنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته می‌شود.

آشنایی با حسابداران


حسابداران متخصصان مالی هستند که مسئولیت یک سری از حساب‌ها (چه خصصوی یا عمومی) را بر عهده می‌گیرند. این حساب‌ها ممکن است متعلق به یک شرکت یا فرد باشند. بدین ترتیب، آن‌ها ممکن است در شرکت‌هایی با اندازه‌های مختلف (کوچک و بزرگ)، سازمان‌های مختلفی مانند سازمان‌های غیرانتفاعی کار پیدا کنند، یا ممکن است دفتر خصوصی خود را راه‌اندازی کنند و با افرادی کار کنند که از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند.
حسابداران وظایف حسابداری متعددی را انجام می‌دهند که براساس محل کارشان متفاوت است. حسابداران تجزیه و تحلیل حساب‌ها، بررسی صورت‌های مالی، اسناد و سایر گزارش‌ها را برای اطمینان از دقیق بودن آن‌ها انجام می‌دهند، حسابرسی‌های معمول و سالانه را انجام می‌دهند، عملیات مالی را بررسی می‌کنند، اظهارنامه‌های مالیاتی را تهیه می‌کنند، در زمینه‌هایی که نیاز به کارآیی و صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند مشاوره می‌دهند و تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی ریسک ارائه می‌دهند.

وظایف حسابدار اغلب به نوع سابقه‌ی تحصیلی و مدرک آن‌ها بستگی دارد. اکثر متخصصان این رشته دارای مدرک لیسانس هستند و (در صورت استخدام شدن در یک شرکت) ممکن است برای ارتقاء در شرکت به گواهینامه نیاز داشته باشند. الزامات صدور گواهینامه متفاوت است، به‌طوری‌که برخی از نقش‌ها به شرایط تحصیلی اضافی بالاتر از مدرک لیسانس و تکمیل موفقیت‌آمیز امتحانات دشواری نیاز دارند. حسابداران می‌توانند بیش از یک عنوان داشته باشند. اما متداول‌ترین عناوین حسابداری عبارتند از: حسابرس داخلی دارای گواهینامه (CIA)، حسابدار مدیریت دارای گواهینامه (CMA) و حسابدار عمومی دارای گواهینامه (CPA). یک حسابرس داخلی دارای گواهینامه و حسابداران مدیریت دارای گواهینامه برای انجام کار نیازی به دریافت مجوز ندارند.

نکته‌ی مهم: اگرچه حسابدار شما ممکن است بیش از یک عنوان داشته باشد، اما رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از: حسابرس داخلی دارای گواهینامه، حسابدار مدیریت دارای گواهینامه، و حسابدار رسمی دارای گواهینامه.

بسیاری از حسابداران ترجیح می‌دهند که به یک CPA تبدیل شوند، زیرا این عنوان استاندارد طلایی در حرفه‌ی حسابداری در نظر گرفته می‌شود. در ایالات متحده، الزامات صدور گواهینامه برای حسابداران می‌تواند از در هر ایالت متفاوت باشد. اما یک شرط وجود دارد که در هر ایالت یکسان است - قبولی در آزمون حسابداری رسمی دارای گواهینامه‌ی یکنواخت. مؤسسه‌ی حسابداران رسمی آمریکا (AICPA) مسئولیت طراحی و نمره‌دهی به این آزمون را برعهده دارد.

ملاحظات خاص


حسابداران باید از استانداردهای اخلاقی و اصول راهنمای منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، مانند استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) یا اصول جامع و پذیرفته شده‌ی حسابداری (GAAP) پیروی کنند. استاندارد IFRS مجموعه‌ای از قوانین است که هیئت استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IASB) آن‌ها را صادر می‌کند. این قوانین ثبات و شفافیت در صورت‌های مالی را ترویج می‌کنند. از سوی دیگر، GAAP مجموعه‌ای از استانداردها است که حسابداران باید هنگام تکمیل صورت‌های مالی برای هر شرکت سهامی عام رعایت کنند.
حسابداران عمومی دارای گواهینامه دارای این مسئولیت قانونی و اخلاقی هستند که صادق و قابل اعتماد باشند و از سهل‌انگاری در وظایف خود اجتناب کنند. این حسابداران دارای یک تأثیر واقعی بر مشتریان خود هستند، یعنی اینکه قضاوت و کار آن‌ها می‌تواند نه‌تنها بر یک فرد بلکه بر کل شرکت (ازجمله کارمندان، هیئت مدیره و سرمایه‌گذاران آن) تأثیر بگذارد. درصورت تحریف، سهل‌انگاری یا کلاهبرداری، حسابداران ممکن است مسئول پرداخت خسارت‌های بدون بیمه به طلبکاران و سرمایه‌گذاران باشند.
حسابداران را می‌توان براساس دو نوع قانون متفاوت (قانون عرفی و قانون اساسی) مسئول دانست. مسئولیت قانون عرفی شامل سهل‌انگاری، کلاهبرداری و نقض قرارداد می‌شود، درحالی‌که مسئولیت قانون اساسی شامل هرگونه قانون امنیت ایالتی یا فدرال می‌شود.

تاریخچه‌ی حسابداران


انجمن آمریکایی حسابداران عمومی، اولین انجمن حرفه‌ای برای حسابداران، در سال 1887 تشکیل شد و CPA‌ها برای اولین بار در سال 1896 مجوز گرفتند. حسابداری به‌عنوان یک حرفه‌ی مهم در طول انقلاب صنعتی رشد کرد. این موضوع تا حد زیادی به دلیل این واقعیت بود که پیچیدگی مشاغل افزایش یافت و سهام‌داران و دارندگان اوراق قرضه، که لزوماً بخشی از شرکت نبودند اما دارای سرمایه‌گذاری‌های پولی بودند، خواستار آگاهی بیشتر درمورد رفاه مالی شرکت‌هایی بودند که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودند.
پس از رکود بزرگ و تشکیل کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، تمام شرکت‌های سهامی عام ملزم به انتشار گزارش‌های کتبی از سوی حسابداران معتبر بودند. این تغییر باعث شد تا نیاز به حسابداران شرکتی بیش از پیش افزایش یابد. امروزه، حسابداران بخشی مهم و عمومی از هر کسب‌وکاری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha