۰ نفر

برنامه واگذاری مزایا به کارمندان در طول زمان (vesting) چیست؟

۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۸:۱۰
کد خبر: 802891
برنامه واگذاری مزایا به کارمندان در طول زمان (vesting) چیست؟

برنامه واگذاری مزایا به کارمندان در طول زمان یک برنامه تشویقی برای کارکنان است که مزایایی را معمولاً به شکل قراردادهای اختیار معامله سهام در زمانی که آن‌ها تعهدات قراردادی خود با شرکت را تکمیل کردند به آن‌ها اعطا می‌کند.

 این مزایا ممکن است به شکل دارایی‌های دیگری مانند صندوق‌های بازنشستگی نیز باشند. این برنامه‌ها راهی را در اختیار کارفرمایان شرکت‌ها قرار می‌دهند تا کارمندان با عملکرد برتر خود را در شرکت حفظ کنند.

اصطلاح برنامه واگذاری هم‌چنین معمولاً در قانون ارث و حوزه املاک و مستغلات نیز استفاده می‌شود.

نکات کلیدی

  • هنگامی که مالکیت صندوق‌های بازنشستگی تطببق داده شده توسط کارفرما یا قراردادهای اختیار سهام به کارمندی واگذار می‌شود، وی حقوق غیرقابل فسخی را نسبت به آن دارایی‌ها به دست می‌آورد.
  • مبلغی که در قالب این برنامه‌ها به کارمند اعطا می‌شود اغلب در طی چند سال به تدریج افزایش می‌یابد تا زمانی که کارمند 100٪ مزایا را دریافت کند.
  • برنامه‌های متداول واگذاری مزایا سه تا پنج ساله هستند.

آشنایی با برنامه واگذاری مزایا به کارمندان

برنامه‌های واگذاری مزایای طرح‌های بازنشستگی در طول زمان حقوقی را نسبت به دارایی‌های ارائه شده توسط کارفرما به کارمندان اعطا می‌کنند و به کارکنان انگیزه‌ای را برای عملکرد بهینه و باقی ماندن در شرکت می‌دهند. در برنامه‌های واگذاری مزایا که شرکت‌ها تنظیم می‌کنند، مشخص می‌شود که کارکنان چه زمانی مالکیت کامل دارایی‌ها را به دست می‌آورند.

به طور کلی، حقوق غیرقابل فسخ بر اساس مدت زمانی که کارمند برای شرکت کار کرده است به وی تعلق می‌گیرند. نمونه‌ای از برنامه‌های واگذاری مزایا به کارمندان را در نحوه اعطای پول به کارمندان از طریق طرح‌های بازنشستگی (k)401 که توسط شرکت تطبیق داده می‌شوند می‌توان مشاهده کرد. واگذاری این دلارهای تطبیقی معمولاً سال‌ها طول می‌کشد، به این معنی که کارمند باید آنقدر در شرکت باقی بماند تا واجد شرایط دریافت آن‌ها شناخته شود.

واگذاری مزایا به شکل پاداش‌های مبتنی بر سهام ابزار ارزشمندی را برای حفظ کارمندان در اختیار کارمندان قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، ممکن است کارمندی 100 واحد سهام غیرقابل معامله را به عنوان بخشی از پاداش سالانه خود دریافت کند. برای ترغیب این کارمند باارزش برای باقی ماندن در شرکت تا پنج سال آینده، سهام طبق برنامه زیر به وی تعلق می‌گیرد: 25 واحد در سال دوم پس از دریافت پاداش، 25 واحد در سال سوم، 25 واحد در سال چهارم و 25 واحد در سال پنجم. اگر این کارمند بعد از سال سوم شرکت را ترک کند، تنها 50 واحد سهام واگذار و 50 واحد دیگر ضبط می‌شود.

واگذاری برخی از مزایا به شکل فوری انجام می‌شود. کارمندان همیشه مالک 100٪ مزایای مربوط به کسر حقوق طرح‌های بازنشستگی و همچنین سهم‌های مشارکت SEP و SIMPLE کارفرمایان در این طرح‌های بازنشستگی شناخته می‌شوند. مالکیت بر سهم مشارکت کارفرما در طرح بازنشستگی (k)401 کارمندان ممکن است بلافاصله به آن‌ها واگذار شود. هم‌چنین، ممکن است این کار با استفاده از برنامه زمان‌بندی واگذاری یکجا که مالکیت 100% سهم مشارکت کارفرما را پس از چندین سال مشخص به طور یکجا به کارمند واگذار می‌کند یا یک برنامه واگذاری درجه‌بندی شده که سالانه مالکیت درصدی از سهم مشارکت کارفرما را به کارمندان واگذار می‌کند، انجام شود.

طرح‌های بازنشستگی متعارف ممکن است یک برنامه پنج ساله تخصیص یکجا یا یک برنامه واگذاری درجه‌بندی شده سه تا هفت ساله داشته باشند.

صرفا به این دلیل که مالکیت سهم مشارکت کارفرما در طرح بازنشستگی شما به طور کامل به شما واگذار می‌شود، نمی‌توانید هر زمان که می‌خواهید آن پول را برداشت کنید. شما همچنان تابع قوانین این طرح بازنشستگی هستید که عموماً شما را ملزم می‌سازد تا پیش از آنکه بتوانید بدون پرداخت جریمه پولی از آن برداشت کنید، به سن بازنشستگی برسید.

مهم

کارمندان همیشه به طور 100٪ مالک سهم مشارکتی هستند که از حقوق خود برای طرح بازنشستگی تحت حمایت کارفرما پرداخت می‌کنند.

ملاحظات ویژه

واگذاری مزایا در زمینه وصیت‌نامه‌ها و میراث نیز رایج و اغلب به صورت یک دوره انتظار معین برای نهایی کردن وصیت‌نامه پس از مرگ موصی است. این دوره انتظار قبل از واگذاری به کاهش تعارضاتی که ممکن است در مورد زمان دقیق مرگ رخ دهد و احتمال اخذ مالیات مضاعف در صورت فوت چندین وراث پس از یک فاجعه کمک می‌کند.

شرکت‌های نوپا معمولاً به کارمندان، ارائه‌دهندگان خدمات، فروشندگان، اعضای هیئت‌مدیره یا سایر طرف‌ها پاداشی به شکل سهام عادی ارائه می‌کنند یا طرح‌های قرارداد اختیار معامله سهام را به عنوان بخشی از پاداش کارکنان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. این پاداش‌ها و قراردادهای اختیار معامله معمولا برای افزایش وفاداری کارکنان و همچنین درگیر نگه‌داشتن و متمرکز سازی آن‌ها بر موفقیت شرکت معمولاً مشمول یک دوره واگذاری می‌شوند که در طی آن قابل فروش نخواهند بود. این دوره‌ها معمولا سه تا پنج ساله هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha