۰ نفر

تاثیر مسافرت‌های داخلی بر سهام شرکت‌های حوزه گردشگری

۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۴۳
کد خبر: 729683
تاثیر مسافرت‌های داخلی بر سهام شرکت‌های حوزه گردشگری

صنعت گردشگری ایران، بعد از فروکش کردن موج کرونا، جان دوباره‌ای گرفت. آمارها حاکی از افزایش ۶۰ درصدی سفرهای داخلی نسبت به دوران شیوع کرونا است.

 طبیعتا افزایش سفرهای داخلی می‌تواند باعث افزایش سودآوری سهام شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری شود. به همین دلیل است که سهام شرکت‌های فعال در این حوزه نقش پررنگ‌تری نسبت به گذشته در پرتفوی صندوق سهامی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری حاضر در بازار گرفته‌اند. در این مطلب به بررسی افزایش سفرهای داخلی بر میزان سودآوری شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری می‌پردازیم.

گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا):

گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی یکی از فعال‌ترین شرکت‌های حوزه گردشگری است که همواره مورد توجه علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در بورس بوده است. این شرکت نخستین هلدینگ بورسی تخصصی گردشگری و هتلداری ایران است که با نماد «سمگا» در فرابورس فعالیت می‌کند. موضوع فعالیت اصلی این شرکت خرید، فروش و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری است.

از مهمترین شرکت‌های تابعه سمگا نیز می‌توان به شرکت تندیس تجارت باختر، شرکت لیزینگ گردشگری، شرکت زیرساخت و توسعه سرمایه‌گذاری مهر و ماه، شرکت توسعه مجتمع‌های خدماتی رفاهی پارس زیگورات، شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات، شرکت سرمایه‌گذاری لقمان، شرکت تجارت بین‌الملل میلاد آریا زیگورات و شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان اشاره کرد.

شرکت تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا):

کترینگ دُنا در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت حاصل سرمایه‌گذاری مشترک هلدینگ‌های اقتصادی فدک از ایران و دون هازر از اتریش است. کترینگ دُنا از امکانات حرفه‌ای، آشپزخانه‌های صنعتی و سرآشپزان و کارکنان دوره دیده‌ای برخوردار است که امکان تهیه 40 هزار وعده‌ی غذایی در روز را جهت سرو در خطوط هواپیمایی، ریلی، ادارات، سازمان‌ها، هتل‌ها، مراکز اقامتی، مراسم‌ها، همایش‌ها و گردهمایی‌ها دارد. کترینگ دنا، تهیه غذای قطارهای فدک را بر عهده دارد و به عنوان بزرگترین کترینگ ریلی کشور در صنعت غذا مشغول به کار است.

شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران (آباد):

شرکت مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران در سال 1373 با هدف سرمایه‌گذاری در بخش صنعت ساختمان، توریسم و گردشگری آغاز به فعالیت کرد. شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین از زیرمجموعه‌های سازمان تأمین اجتماعی، سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. در حال حاضر فعالیت‌های شرکت آبادگران ایران شامل احداث، اداره و بهره‌برداری از شهرک بزرگ توریستی و رفاهی کوهسنگی و مجموعه باغ‌شهر بند گلستان در مشهد، مجموعه ویلایی در جزیره کیش و نیز مجموعه توریستی دریای آرام گلوگاه در شرق استان مازندران است.

شرکت توسعه بین‌المللی پدیده شاندیز (گشان):

شرکت توسعه بین‌المللی پدیده شاندیز یکی از پرحاشیه‌ترین شرکت‌های فعال در بازار سرمایه است که موضوع سهامداران آن طی سالیان گذشته بحث داغ محافل بوده است. این شرکت در نهایت توانست مجوزهای لازم برای فعالیت در بورس را اخذ کند. شهر رویایی پدیده شاندیز و شهر افسانه‌ای پدیده کیش، دو پروژه اصلی و مهم این شرکت می‌باشد که در صورت بهره‌برداری می‌توانند سودآوری فوق‌العاده‌ای برای این شرکت داشته باشند.

شرکت توریستی و رفاهی آبادگران کیش (گکیش):

شرکت آبادگران ایران کیش مبتکر طرح مالکیت زمانی و اجرای آن در جزیره کیش و در بهترین منطقه ساحلی است. موضوع فعالیت اصلی این شرکت ایجاد مجتمع‌ها و شهرک‌های مسکونی و گردشگری در جزیره کیش، احداث، اجاره، خرید، مدیریت و بهره‌برداری از تاسیسات گردشگری جزیره کیش شامل هتل، هتل آپارتمان، رستوران، مجتمع‌ها و دهکده‌های توریستی و همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه‌های رفاهی و گردشگری، دهکده‌های سلامتی و… است.

شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان (گنگین):

شرکت سرمایه‌گذاری نگین گردشگری ایرانیان در سال 1389 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و در سال 1391 به شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان تغییر نام یافت. این شرکت در سال 1395 تبدیل به شرکت سهامی عام و در همین سال در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. هلدینگ اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان یک هلدینگ چندمنظوره و از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی گردشگری و بانک گردشگری است. سهامداران اصلی این شرکت بانک گردشگری و هلدینگ سمگا هستند و مأموریت اصلی هلدینگ نگین سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف است. به همین دلیل هلدینگ نگین چند هلدینگ دیگر را زیرمجموعه خود دارد که هر کدام در حوزه خاصی در حال انجام فعالیت هستند.

شرکت هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر):

هتل بین‌المللی ‌پنج ستاره پارسیان کوثر اصفهان‌، در زمینی به مساحت 11 هزار متر مربع و در حاشیه زیبای رودخانه زاینده‌رود اصفهان در جوار پل تاریخی سی و سه پل قرار دارد. این هتل از سال ۱۳۵۰ زیر نظر گروه هتل‌های شرایتون آغاز به فعالیت کرد و پس از انقلاب اسلامی، به هتل بین‌المللی کوثر تغییر نام داد. این هتل به عنوان اولین هتل فعال در بازار سرمایه شناخته می‌شود که همواره سودآوری مطلوبی برای سهامداران خود داشته است.

شرکت امور رفاهی کارگزاران پارس (گپارس):

این شرکت در سال 83 با هدف فعالیت در صنعت گردشگری، ایجاد مجتمع‌ها و شهرک‌های مسکونی و گردشگری با کلیه تاسیسات جانبی از قبیل مجموعه‌های پذیرایی، ورزشی و تالارهای برگزاری مراسم فرهنگی و همایش‌های علمی و تخصصی بین‌المللی در داخل و خارج از کشور و… تاسیس شد. این شرکت نیز جزو شرکت‌های فعال در بازار سرمایه است.

چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های حوزه گردشگری

با توجه به افزایش شدید قیمت ارز طی سالیان گذشته و کاهش سفرهای خارجی، استقبال از سفرهای داخلی روز به روز در حال افزایش است. شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری نیز عمدتا جزو برترین شرکت‌ها در زمینه هتل‌داری، رستوران‌داری، تامین غذا و… هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، سودآوری این شرکت‌ها در صورت بهبود نسبی شرایط اقتصادی می‌تواند بیشتر از گذشته شود.

البته فراموش نکنید بخش عمده شرکت‌های فعال در این حوزه هنوز نتوانستند مجوزهای فعالیت در بورس و فرابورس را اخذ کنند و عمدتا در بازار پایه فرابورس در حال فعالیت هستند. به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از طریق سرمایه گذاری غیر مستقیم در صندوق سهامی، از این صنعت منفعت کسب کنند. در کل باید گفت چشم‌انداز این صنعت با توجه به افزایش روز افزون سفرهای داخلی بسیار روشن و امیدوارکننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha