۰ نفر

ذخیره زیان چیست و محاسبه آن چگونه است؟

۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۱۶
کد خبر: 714652
ذخیره زیان چیست و محاسبه آن چگونه است؟

ذخیره زیان از اقلام ثبت شده در حسابداری است و مبلغی را که یک شرکت بیمه در ازای مطالبات بیمه‌ای آتی مربوط به بیمه نامه هایی که پذیره نویسی کرده است بایستی بپردازد، برآورد می کند.

ذخایر زیان که معمولاً از دارایی‌های نقدی تشکیل می‌شود به بیمه‌گر اجازه می‌دهد تا مطالبات ناشی از بیمه‌نامه‌هایی را که تعهد کرده است، پوشش دهد. برآورد بدهی ها ممکن است امر پیچیده‌ای باشد. بیمه گذاران برای برآوردن بدهی خود باید مدت قرارداد بیمه، نوع بیمه ارائه شده، احتمال وقوع خسارت و زمان رفع سریع آن را در نظر بگیرند. بیمه‌گران با تغییر شرایط باید محاسبات ذخیره زیان خود را تعدیل کنند.

نکات کلیدی

• محاسبه ذخایر زیان فرآیند دشواری است زیرا به تلاش برای حدس زدن زمان و تعداد مطالباتی مطرح خواهند شد و شرکت بیمه مسئول پرداخت آن‌ها خواهد بود نیاز دارد.

• مقررات مالی ایجاب می کنند که ذخایر زیان به ارزش اسمی خود گزارش شوند در حالی که شرکت های بیمه ترجیح می دهند که این ذخایر بر حسب ارزش فعلی تنزیل شده زیان گزارش شود.

• تخمین صحیح ذخایر زیان برای یک شرکت بیمه مهم است زیرا مستقیماً بر سودآوری و توان مالی آن برای پرداخت بدهی‌ها تأثیر می گذارد.

 ذخایر زیان در هنگام استفاده در صنعت بانکداری، به عنوان ذخایر ضرر وام شناخته می شود.

آشنایی با ذخیره زیان

وقتی بیمه‌گری بیمه‌نامه جدیدی را پذیره‌نویسی می‌کند، حق بیمه دریافتنی (که یک دارایی است) و تعهد پرداخت خسارت (که یک بدهی است) را ثبت می‌کند. بدهی بخشی از حساب زیان های پرداخت نشده در نظر گرفته می شود که نشان دهنده ذخیره زیان است.

محاسبه ذخایر زیان شامل محاسبات پیچیده‌ای می‌شود، زیرا زیان ممکن است در هر زمان از جمله سال های بعد، رخ دهد. به عنوان مثال، حل و فصل نهایی یک دعوای قضایی با یک مدعی ممکن است به مبارزه چند ساله در دادگاه نیاز داشته باشد که وجوه شرکت بیمه را برای یک دوره طولانی به هدر می‌دهد. حفظ سطوح مناسب و کافی ذخایر زیان شرکت بیمه را در موقعیت مالی بهتری برای پرداخت خسارت و هرگونه نبرد طولانی مدت قانونی قرار می دهد.

محاسبه ذخیره زیان

برآورد صحیح ذخایر زیان برای حفظ سودآوری و توانایی مالی شرکت‍‌ها برای پرداخت بدهی‌های خود بسیار مهم است. اگر یک شرکت بیمه در محاسبه ذخایر زیان بیش از حد محافظه کار باشد، بخش زیادی از سرمایه خود را به ذخیره زیان تخصیص خواهد داد و درآمد و توانایی سرمایه گذاری خود در دارایی ها را کاهش می دهد. از سوی دیگر، اگر در محاسبات خود بیش از حد آزاد باشد، سرمایه کافی را به ذخیره زیان تخصیص نخواهد داد که منجر به زیان دفتری و احتمال ورشکستگی شرکت خواهد شد.

بیمه‌گران ترجیح می‌دهند هنگام محاسبه زیان از ارزش فعلی تنزیل شده آن استفاده کنند، زیرا این کار به آنها اجازه می‌دهد تا ارزش آتی مطالبات پرداختی را تنزیل دهند و دریابند که امروز چقدر باید برای پرداخت آن‌ها ذخیره کنند. در این روش بهره سالانه دریافتی برای این ذخایر پیش از پرداخت مطالبات بیمه نیز در نظر گرفته می‌شود. این امر عملا مبلغ بدهی را کاهش می دهد. با این حال، سازمان‌های تنظیم‌کننده شرکت‌های بیمه را ملزم می‌سازند تا مطالبات را به ارزش واقعی زیان – ارزش اسمی آن – ثبت کنند. ارزش ذخیره زیان تنزیل نشده بیشتر از ذخیره زیان تنزیل شده خواهد بود. این الزامات نظارتی مبلغ بدهی های گزارش شده را افزایش می‌دهند.

سایر اثرات ذخایر زیان

ذخایر زیان هم‌چنین بر بدهی های مالیاتی شرکت بیمه نیز تأثیر می گذارد. سازمان‌های تنظیم‌کننده درآمد مشمول مالیات بیمه‌گر را با در نظر گرفتن مجموع حق بیمه سالانه و کسر هرگونه افزایش ذخایر زیان از آن‌ها تعیین می‌کنند. این محاسبات کسر ذخیره زیان نامیده می شود. درآمد بیمه‌گر که در واقع درآمد آن از محل پذیره‌نویسی بیمه‌نامه است، شامل کسورات ذخیره زیان به اضافه درآمد سرمایه‌گذاری می‌شود.

ادغام ذخایر زیان در صورتهای مالی اغلب ممکن است منجر به استفاده از ذخایر زیان برای هموارسازی درآمد شود. فرآیند پرداخت مطالبات مممکن است پیچیده باشد، بنابراین تشخیص اینکه آیا بیمه‌گر از ذخایر زیان برای هموارسازی درآمد خود استفاده کرده است یا خیر مستلزم بررسی تغییرات خطاهای ذخیره زیان بیمه‌گر نسبت به درآمد سرمایه‌گذاری گذشته آن خواهد بود.

ذخایر زیان و وام

مؤسسات وام دهنده نیز از ذخایر زیان برای مدیریت دفاتر خود استفاده می کنند. هنگامی که این اصطلاح در صنعت بانکداری استفاده می شود، به عنوان ذخایر زیان وام شناخته می شود و عملکرد آن مشابه ذخایر زیان برای شرکت‌های بیمه است.

به عنوان مثال بانک ABC را در نظر بگیرید که به شرکت ها و افراد مختلف مبلغ 10,000,000 دلار وام اعطا کرده است. اگرچه بانک ABC تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا تمام افرادی که وام دریافت می‌کنند واجد شرایط باشد، برخی از آنها ناگزیر دچار نکول خواهند شد یا در پرداخت وام تاخیر خواهند داشت و شرایط و ساختار زمانی برخی از وام ها نیز به مذاکره مجدد نیاز پیدا خواهد کرد.

بانک ABC این واقعیت ها را درک می کند و بنابراین تخمین می زند که 2٪ از وام های آن یا 200,000 دلار، احتمالا هرگز بازپرداخت نخواهد شد. این تخمین 200000 دلاری ذخیره زیان وام بانک ABC است و این بانک آن را به عنوان یک عدد منفی در قسمت دارایی ترازنامه خود ثبت می کند.

اگر بانک ABC تصمیم به حذف تمام یا بخشی از یک وام از ترازنامه خود بگیرد، وام مربوطه را از موجودی دارایی خود حذف و مبلغ حذف شده را نیز از ذخیره زیان وام حذف می کند. ممکن است بانک ABC بتواند در ازای مبلغ کسر شده از ذخیره زیان وام خود کسر مالیات دریافت کند.