۰ نفر

صادرات چیست و چه مزایایی برای شرکت ها دارد؟

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۳۸
کد خبر: 714111
صادرات چیست و چه مزایایی برای شرکت ها دارد؟

صادرات به محصولات یا خدماتی اطلاق می شود که در یک کشور تولید اما به خریدارانی در خارج از آن کشور فروخته می شوند.

​صادرات همراه با واردات، تجارت بین المللی را تشکیل می دهند.

آشنایی با صادرات

صادرات برای اقتصادهای مدرن بسیار مهم است زیرا به مردم و شرکت ها بازارهای بیشتری را برای فروش  کالاهایشان ارائه می دهد. یکی از کارکردهای اصلی دیپلماسی و سیاست خارجی بین دولت‌ها، تقویت تجارت اقتصادی و تشویق صادرات و واردات به نفع همه طرف های تجاری است.

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی موسسه Statista، در سال 2019 بزرگترین کشورهای صادرکننده جهان (از نظر ارزش دلاری) چین، ایالات متحده، آلمان، هلند و ژاپن بودند. ارزش کالاهای صادرات چین در حدود 2.5 تریلیون دلار بوده است که عمدتا از تجهیزات الکترونیکی و ماشین آلات تشکیل شده بود. ایالات متحده تقریباً 1.6 تریلیون دلار صادرات داشت که بخش عمده آن به کالاهای سرمایه ای اختصاص داشت. صادرات آلمان که به حدود 1.5 تریلیون دلار می رسید تحت سلطه وسایل نقلیه موتوری بود – و هم‌چنین ژاپن که ارزش صادرات آن در مجموع به 705 میلیارد دلار می‌رسید. در نهایت، هلند نیز در حدود 709 میلیارد دلار صادرات داشت.

مزایای صادرات برای شرکت ها

شرکت ها به دلایل مختلف محصولات و خدمات را صادر می کنند. اگر صادرات کالاها بازارهای جدیدی ایجاد کند یا بازارهای موجود را گسترش دهد، ممکن است انجام این کار فروش و سود آن‌ها را افزایش دهد و حتی فرصتی را برای تصاحب سهم قابل توجهی از بازار جهانی برای آن‌ها ایجاد کند. شرکت هایی که کالاهای خود را صادر می کنند با تنوع بخشیدن به بازارهای هدف خود، ریسک تجاری را توزیع می‌کنند.

صادرات به بازارهای خارجی اغلب ممکن است به دلیل گسترش مقیاس عملیات برای پاسخگویی به افزایش تقاضا هزینه های تولید هر واحد را کاهش دهد. در نهایت، شرکت هایی که کالاهای خود را به بازارهای خارجی صادر می کنند، دانش و تجربه جدیدی به دست می آورند که ممکن است امکان کشف فناوری های جدید و شیوه های بازاریابی را فراهم کند و بینشی در مورد رقبای خارجی به دست دهد.

موانع تجاری و سایر محدودیت ها

مانع تجاری هرگونه قانون، مقررات، سیاست یا عملکرد دولتی است که برای محافظت از محصولات داخلی در برابر رقابت خارجی یا تحریک مصنوعی صادرات برخی محصولات داخلی مشخص طراحی شده است. رایج‌ترین موانع تجارت خارجی اقدامات و سیاست‌های تحمیلی دولت است که در راستای محدودسازی، ممانعت و جلوگیری از مبادله بین‌المللی کالاها و خدمات اعمال می‌شوند

شرکت های صادرکننده با مجموعه ای منحصر به فرد از چالش های مختلف روبرو هستند. این شرکت‌ها احتمالاً هزینه‌های اضافی قابل توجهی را متحمل خواهند شد زیرا باید منابع قابل توجهی را به تحقیق در مورد بازارهای خارجی و اصلاح محصولات خود برای برآورده کردن تقاضا و مقررات محلی آن‌ها اختصاص دهند.

مهم

صادرات تجارت بین المللی را تسهیل می کند و با ایجاد اشتغال، تولید و درآمد، فعالیت های اقتصادی داخلی را تحریک می کند.

شرکت های صادراتی معمولاً با ریسک مالی بالاتری نیز مواجه هستند. روش‌های وصول پرداخت‌ها مانند حساب‌های باز، اعتبار اسنادی، پیش‌پرداخت و فروش امانی ذاتاً پیچیده‌تر از وصول پرداخت‌های مشتریان داخلی هستند و زمان لازم برای پردازش آنها طولانی‌تر است.

نمونه‌ای از صادرات در دنیای واقعی

بوربون که نوعی ویسکی بومی ایالات متحده (در واقع، با قطعنامه کنگره ایالات متحده به عنوان «محصول متمایز ایالات متحده» تعریف شده است) نمونه‌ای از کالاهای صادراتی آمریکا است که راه خود را به سرتاسر جهان باز کرده است. علاوه بر این، اگر نوشیدنی الکلی دارای برچسب بوربون کنتاکی باشد باید در ایالت کنتاکی تولید شود، تقریبا به همان صورتی که نوشیدنی‌های الکی گازدار باید در منطقه شامپاین فرانسه تولید شود تا بتوان آن را «شامپاین» نامید.

بازار جهانی در قرن بیست و یکم عطش زیادی برای بوربن آمریکا و به ویژه بوربن کنتاکی پیدا کرده است. با این حال، در سال 2018 جنگ تجاری بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا و چین منجر به اعمال تعرفه های 25 درصدی بر روی این نوشیدنی اسپریت بر پایه ذرت شد و طعم تلخی را در دهان بسیاری از تقطیرکنندگان، صادرکنندگان و توزیع کنندگان آن باقی گذاشت.

نکات کلیدی

صادرات یکی از قدیمی ترین اشکال انتقال اقتصادی است و در مقیاس وسیع بین کشورها اتفاق می افتد.

در صورت دست‌یابی به بازارهای جدید، صادرات می تواند میزان فروش و سود را افزایش دهد و حتی ممکن است فرصتی برای تصاحب سهم قابل توجهی از بازار جهانی را فراهم کند.

شرکت هایی که صادرات زیادی دارند معمولاً در معرض ریسک مالی بالاتری قرار دارند.