۰ نفر

گردش مالی چیست و اشکال رایج آن کدام اند؟

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۲۹
کد خبر: 713860
گردش مالی چیست و اشکال رایج آن کدام اند؟

گردش مالی یک مفهوم حسابداری است که سرعت انجام عملیات یک کسب و کار را محاسبه می‌کند.

​اشکال رایج گردش مالی شامل گردش حساب های دریافتنی، گردش موجودی انبار، گردش سبد سرمایه‌گذاری و گردش سرمایه در گردش است. شرکت‌ها با بررسی طیفی از این نسبت‌ها می‌توانند کارایی عملیات خود را بهتر ارزیابی کنند که اغلب هدف آن بیشینه‌سازی گردش مالی است.

در صنعت سرمایه گذاری، گردش مالی به عنوان درصدی از سبد سرمایه‌گذاری که در یک ماه یا سال خاص فروخته می شود، تعریف می شود. نرخ گردش مالی سریع، کمیسیون بیشتری را برای انجام معاملات نسیب کارگزاری می‌کند.

«”گردش کلی» مترادف درآمد کل یک شرکت است. این اصطلاح معمولا در اروپا و آسیا استفاده می شود.

نکات کلیدی

رایج ترین معیارهای گردش مالی شرکت نسبت های مربوط به حساب های دریافتنی و موجودی های انبار را بررسی می‌کنند.

این معیارها گردش حساب های دریافتنی و گردش موجودی انبار نامیده می شوند.

گردش حساب‌های دریافتنی نشان می‌دهد که در یک دوره زمانی خاص مانند یک ماه یا یک سال مبالغ پرداختی از سوی مشتریان در مقایسه با فروش اعتباری، با چه سرعتی وصول می‌شوند.

گردش موجودی های انبار با تقسیم بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) بر میانگین موجودی انبار محاسبه می شود و نشان می دهد که شرکت با چه سرعتی موجودی انبار فعلی خود را در یک دوره زمانی معین به فروش می رساند.

در صنعت سرمایه گذاری، گردش مالی به عنوان درصدی از سبد سرمایه‌گذاری که در یک ماه یا سال خاص فروخته می شود، تعریف می شود.

آشنایی با گردش مالی

دو مورد از بزرگترین دارایی های متعلق به کسب‌وکارها، حساب های دریافتنی و موجودی انبار هستند. هر دوی این حساب ها به سرمایه گذاری نقدی زیادی نیاز دارند و به همین دلیل اندازه گیری سرعت وصول وجه نقد توسط کسب و کار بسیار مهم است.

نسبت گردش مالی سرعت وصول وجوه نقد از سرمایه گذاری های شرکت در حساب های دریافتنی و موجودی انبار خود را محاسبه می کند. تحلیلگران بنیادی و سرمایه گذاران از این نسبت ها برای تعیین مطلوبیت یا عدم مطلوبیت سرمایه‌گذاری در شرکت استفاده می‌کنند.

گردش حساب های دریافتنی چیست؟

حساب های دریافتنی نشان دهنده کل مبلغ دلاری فاکتورهای پرداخت نشده مشتریان در هر مقطع زمانی است. با فرض اینکه فروش اعتباری شامل فروش هایی می‌شود که مبلغ آن‌ها بلافاصله به صورت نقدی پرداخت نشده اند، فرمول محاسبه گردش حساب های دریافتنی برابر فروش اعتباری تقسیم بر میانگین مانده حساب های دریافتنی خواهد بود. میانگین حساب های دریافتنی صرفا میانگین مانده حساب های دریافتنی اولیه و پایانی در یک دوره زمانی خاص مانند یک ماه یا سال است.

فرمول گردش حساب های دریافتنی به شما می گوید که در مقایسه با فروش اعتباری خود با چه سرعت مبالغ فاکتورها را وصول کرده‌اید. اگر فروش اعتباری ماه در مجموع 300000 دلار و مانده حساب دریافتنی 50000 دلار باشد، نرخ گردش مالی 6 است. هدف اصلی بیشینه‌سازی فروش، کمینه‌سازی مانده حساب‌های دریافتنی و ایجاد نرخ گردش مالی بالا است.

به طور مشابه، گردش حساب‌های پرداختنی (فروش تقسیم بر میانگین بدهی‌ها) نقدینگی کوتاه‌مدت را اندازه‌گیری می‌کند که نرخ بازپرداخت بدهی شرکت به تامین‌کنندگان و فروشندگان آن را نشان می‌دهد.

گردش موجودی انبار چیست؟

فرمول گردش موجودی انبار که به صورت بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) تقسیم بر میانگین موجودی کالا بیان می شود، مشابه فرمول حساب های دریافتنی است.

هنگامی که موجودی انبار را می فروشید، مانده به بهای تمام شده فروش منتقل می شود که یک حساب هزینه است. هدف صاحب کسب و کارها، بیشینه‌سازی مقدار موجودی انبار فروخته شده در عین کمینه‌سازی موجودی انبار در دسترس است. به عنوان مثال، اگر هزینه فروش در ماه مجموعاً 400000 دلار و شما 100000 دلار موجودی انبار داشته باشید، نرخ گردش مالی شما چهار خواهد بود که نشان می دهد شرکت در هر سال چهار مرتبه کل موجودی انبار خود را به فروش می‌رساند.

گردش موجودی انبار که به عنوان گردش فروش نیز شناخته می شود، به سرمایه گذاران کمک می کند تا سطح ریسکی را که در صورت تامین سرمایه عملیاتی یک شرکت با آن مواجه خواهند شد، تعیین کنند. به عنوان مثال، سودآوری شرکتی با موجودی انبار 5 میلیون دلاری که فروش آن هفت ماه طول می کشد، کمتر از شرکتی با موجودی انبار 2 میلیون دلاری تلقی می‌شود که در عرض دو ماه کل موجودی انبار خود را به فروش می‌رساند.

نکته

معکوس نسبت گردش موجودی انبار (1  گردش موجودی) مینگین دوره زمانی فروش موجودی انبار (DSI) را نشان می‌دهد. این نسبت به شما می گوید که به طور متوسط ​​چند روز طول می کشد تا موجودی انبار یک شرکت را به طور کامل به فروش برود و جایگزین شود.

گردش سبد سرمایه‌گذاری چیست؟

گردش مالی اصطلاحی است که در حوزه سرمایه‌گذاری نیز به کار می‌رود. فرض کنید ارزش دارایی تحت مدیریت یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ۱۰۰ میلیون دلار باشد و مدیر سبد سرمایه‌گذاری۲۰ میلیون دلار از این اوراق بهادار را در طول سال می‌فروشد. در این صورت، نرخ گردش مالی 20 میلیون دلار تقسیم بر 100 میلیون دلار یا 20 درصد خواهد بود. نسبت گردش سبد سرمایه‌گذاری 20 درصدی را می‌توان به معنای معامله یک‌پنجم از دارایی‌های صندوق تفسیر کرد.

سبدهای سرمایه‌گذاری خاصی که به طور فعال مدیریت می‌شوند باید نرخ گردش مالی بالاتری داشته باشند، درحالی‌که تعداد معاملات سبدهای سرمایه‌گذاری با مدیریت غیرفعال در طول سال ممکن است بسیار کمتر باشد. سبدهای سرمایه‌گذاری خاصی که به طور فعال مدیریت می‌شوند احتمالا هزینه‌های معاملاتی بیشتری را ایجاد می‌کنند که نرخ بازده سبد را کاهش می‌دهد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با گردش مالی بیش از اندازه اغلب بی‌کیفیت در نظر گرفته می‌شوند.