۰ نفر

منظور از حداقل قیمت قابل قبول چیست و چه تفاوتی با پیشنهاد افتتاحیه دارد؟

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۵۰
کد خبر: 713588
منظور از حداقل قیمت قابل قبول چیست و چه تفاوتی با پیشنهاد افتتاحیه دارد؟

حداقل قیمت قابل قبول حداقل قیمتی است که فروشنده حاضر است از خریدار بپذیرد.

​نقطه ای که خریدار و فروشنده دیگر تمایلی به مذاکره ندارند، نقطه انصراف است. قیمت شروع حراج معمولا برای تشویق مناقصه‌گران به ارائه پیشنهاد خرید کمتر از حداقل قیمت قابل قبول شروع شود. حداقل قیمت قابل قبول را نباید با پیشنهاد خرید افتتاحیه که پیشنهاد خرید اولیه برای یک حراجی است، اشتباه گرفت.

نکات کلیدی

در یک حراج، فروشنده معمولاً ملزم به افشای حداقل قیمت قابل قبول به خریداران بالقوه نیست.

در صورت عدم رعایت حداقل قیمت قابل قبول فروشنده ملزم به فروش کالا حتی به بالاترین قیمت پیشنهادی نخواهد بود.

در نتیجه، برخی از خریداران از وجود حداقل قیمت قابل قبول بیزار هستند، زیرا آنها خریداران را به ارائه پیشنهادات خرید در سطوحی تشویق می‌کنند که ممکن است به برنده شدن پیشنهاد دهنده منجر نشوند.

آشنایی با حداقل قیمت قابل قبول

حداقل قیمت قابل قبول برای محافظت از مالک کالای حراج شده در برابر نتایج نامطلوب در نظر گرفته شده است. در سایت هایی مانند eBay، حداقل قیمت قابل قبول مخفی است و تا زمانی که این قیمت برآورده نشود، این سامانه خطای «حداقل قیمت قابل قبول برآورده نشده است» را نشان می دهد.

هنگامی که حداقل قیمت خرید برآورده شد، این سامانه پیغام «حداقل قیمت خرید برآورده شده است» را نمایش می دهد. هنگامی که یک مناقصه‌گر پیشنهادی را ارائه می دهد که قیمت رزرو را برآورده کرده است، پیشنهاد الزام آور به حساب می‌آید و خریدار را ملزم به خرید کالا یا خدمات حراج و فروشنده را ملزم به فروش آن کالا یا خدمات می‌سازد.

فروشندگان می توانند حداقل قیمت قابل قبول را در توضیحات خود یا در صورت درخواست خریداران بالقوه افشا کنند. برخی از مناقصه‌گران حراج با وجود حداقل قیمت قابل قبول مخالف هستند زیرا با ایجاد نااطمینانی در مورد حداقل قیمتی که برای برنده شدن در مزایده باید پیشنهاد شود احتمال برنده شدن در حراج را با قیمت مقرون به صرفه کاهش می دهند.

برخی از شرکت‌ها و سایت‌های حراج (به عنوان مثال، eBay) به فروشندگان اجازه می‌دهند تا حداقل قیمت قابل قبول را با پرداخت هزینه اضافی تعیین کنند، زیرا تعیین این قیمت یک ویژگی اختیاری در نظر گرفته می‌شود و برخی از آن‌ها به فروشندگان امکان تغییر حداقل قیمت قابل قبول در حین برگزاری حراج را فراهم می‌کنند. اگر تغییر حداقل قیمت قابل قبول مجاز باشد، فروشنده فقط می تواند آن را کاهش دهد. هنگامی که تعیین حداقل قیمت قابل قبول مجاز نباشد مانند حراج‌های مطلق، مالکان معمولاً از پیشنهاد دادن بر روی اقلام خود منع می شوند زیرا انجام این کار به آنها اجازه می دهد روند حراج را دستکاری کنند.

همه حراج ها یکسان نیستند. بنابراین، طرفین مزایده باید قبل از انعقاد قرارداد فروش یا ارائه پیشنهادات خرید، قوانین و دستورالعمل‌ها را به دقت بررسی کنند.

مهم

در صورت عدم رعایت حداقل قیمت قابل قبول، فروشندگان موظف به فروش نیستند.

حداقل قیمت قابل قبول در مقابل پیشنهاد افتتاحیه

اغلب اوقات، حداقل قیمت قابل قبول و قیمت یا پیشنهاد خرید افتتاحیه به جای هم استفاده می شوند. با این حال، آنها یکسان نیستند. در حالی که حداقل قیمت قابل قبول حداقل قیمتی است که فروشنده مایل به پذیرش آن است، پیشنهاد افتتاحیه مبلغی است که برای شروع مناقصه پیشنهاد می شود. مناقصه گران موظف به پذیرش پیشنهاد افتتاحیه نیستند و اگر کالایی پیشنهاد خریدی دریافت نکند، حراج کننده قیمت پیشنهادی شروع یا افتتاحیه را کاهش می دهد.

اگر پیشنهاد افتتاحیه خیلی زیاد باشد، ممکن است باعث دلسردی پیشنهاددهندگان شود، حتی در صورتی که قیمت کالا متعاقباً کاهش یابد. این و1عیت مانند ثبت یک ملک مسکونی برای فروش است. اگر قیمت خیلی بالا باشد، بسیاری از خریداران بالقوه بی‌علاقه می‌شوند و ممکن است بازیابی علاقه آن‌ها حتی با کاهش قیمت دشوار باشد. بنابراین، حراج‌کنندگان حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنند برای جذب علاقه خریداران، با قیمت اولیه کمتر شروع کنید. هنگامی که مناقصه گران علاقه مند شدند و مناقصه را شروع کردند، وقت و انرژی خود را برای آن صرف می‌کنند و احتمالا تا زمانی که قیمت بالاتری برنده شود به ارائه پیشنهاد خرید ادامه خواهند داد.

نمونه ای از حداقل قیمت پیشنهادی

به عنوان مثال، یک مرکز حراج در اوهایو برای فروش تجهیزات یک شرکت تولیدی ورشکسته برنامه ریزی می‌کند. یکی از کالاهای موجود در حراج، پرس مهر زنی است که برای شکل دادن به ورق های فولادی و تبدیل آن‌ها پانل های بدنه خودرو استفاده می شود. شرکت حراج‌کننده بر اساس توصیه امین ورشکستگی، حداقل قیمت قابل قبول را 250,000 دلار تعیین اما مناقصه را در قیمت 100,000 دلار باز می کند.

پس از اینکه چندین شرکت کننده قیمت را به 175000 دلار می‌رسانند، شرکتی که زمانی با قطعه ساز ورشکسته رقابت داشت 200000 دلار برای این دستگاه پرس پیشنهاد می‌دهد. هیچ کس دیگری پیشنهاد بالاتری ارائه نمی دهد و حراج دهنده این دستگاه پرس را از حراج حذف می کند زیرا حداقل قیمت قابل قبول برآورده نشده است.