۰ نفر

زیان تحقق یافته چیست و نحوه عملکرد آن برای مشاغل چگونه است؟

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۵۰
کد خبر: 713561
زیان تحقق یافته چیست و نحوه عملکرد آن برای مشاغل چگونه است؟

زیان تحقق یافته عبارت است از فروش دارایی زیر قیمتی که در آن خریداری شده است.

زیان تحقق یافته، زیانی است که هنگام فروش دارایی‌ها به قیمتی کمتر از قیمت خرید اصلی شناخته می‌شود. زیان تحقق یافته زمانی رخ می دهد که دارایی خریداری شده به قیمتی کمتر از قیمت خرید که بهای تمام شده یا ارزش دفتری آن نیز نامیده می‌شود، فروخته شود.

نکات کلیدی

هم افراد و هم مشاغل می‌توانند در ازای این نوع زیان ثبت شده کسر مالیات درخواست کنند.

زیان های تحقق یافته با زیان های تحقق نیافته ای که فقط روی کاغذ وجود دارند متفاوت هستند.

آشنایی با ضرر تحقق یافته

هنگامی که یک سرمایه گذار دارایی سرمایه ای خریداری می کند، افزایش (یا کاهش) ارزش اوراق بهادار به سود (یا زیان) تبدیل نمی شود. سرمایه‌گذار تنها پس از فروش اوراق بهادار به ارزش بازار منصفانه آن در معامله‌ای بی‌شبهه می‌تواند ادعای سود یا زیان کند.

نمونه ای از زیان تحقق یافته برای سرمایه گذاران در دنیای واقعی

به عنوان مثال، فرض کنید سرمایه گذاری 50 سهم شرکت (XYZ) Exwhyzee را به قیمت 249.50 دلار به ازای هر سهم در 20 مارس خریداری کند. از این تاریخ خرید تا 9 آوریل، ارزش سهام حدود 13.7 درصد کاهش می‌یابد و به 215.41 دلار می‌رسد. با این حال، سرمایه‌گذار تنها زمانی ضرر می‌کند که این 50 سهم را واقعاً در قیمت پایین‌تر بفروشد. در غیر این صورت، کاهش ارزش صرفاً یک ضرر محقق نشده است که فقط روی کاغذ وجود دارد.

زیان تحقق یافته، بر خلاف زیان های تحقق نیافته، می تواند بر میزان بدهی مالیاتی تأثیر بگذارد. از ضرر سرمایه محقق شده می توان برای تعدیل سود سرمایه به منظور اهداف مالیاتی استفاده کرد. در مثال ما در بالا، سرمایه‌گذار پس از فروش سهام XYZ خود، با ضرر محقق شده 50 x ($249.50 – $215.41) = $1,704.50 مواجه می‌شود. فرض کنید این سرمایه‌گذار از فروش سهام (ABC)Aybeecee  که آن‌ها را به قیمت 201.07 دلار خریداری کرده است و در همان سال مالیاتی به قیمت 336.06 دلار می‌فروشد سودی را دریافت می‌کند.

اگر وی 50 سهم ABC را خریداری کرده باشد و در همان سال به فروش برساند، سود سرمایه او در این معامله به صورت 50 x ($336.06 – $201.07) = $6,749.50 دلار شناخته خواهد شد. کسر زیان تحقق یافته از این سود به این معنی است که سرمایه گذار به جای کل مبلغ سود سرمایه فقط برای$6,749.50 – $1,704.50 = $5,045 بایستی مالیات پرداخت کند.

علاوه بر این، اگر زیان های تحقق یافته در یک سال مالیاتی معین بیشتر از سود تحقق یافته باشند تا 3000 دلار از زیان باقی مانده را می توان از درآمد مشمول مالیات مالیات دهنده کسر کرد. همچنین، اگر زیان خالص از حد 3000 دلار تجاوز کند، باقی مانده را می توان به سال های آینده منتقل کرد.

این عمل جمع‌آوری کسورات مالیاتی ضرر نامیده می شود و کارگزاران تخفیف‌دار در سال های اخیر ویژگی هایی را به برنامه های دسکتاپ و موبایلی خود اضافه کرده اند تا به سرمایه گذاران در این فرآیند کمک کنند.

نحوه عملکرد زیان تحقق یافته برای مشاغل

زیان تحقق یافته زمانی رخ می دهد که قیمت فروش دارایی کمتر از مبلغ دفتری آن باشد. اگرچه ممکن است دارایی در ترازنامه در سطح ارزش منصفانه‌ای زیر قیمت تمام شده خرید نگهداری شود اما زیان تنها زمانی تحقق می یابد که دارایی از دفاتر خارج شود. دارایی‌ها تنها زمانی که توسط شرکت فروخته، اسقاط یا اهدا شوند، از دفاتر حذف می شوند.

یکی از نکات مثبت زیان تحقق یافته، مزیت مالیاتی احتمالی آن است. در بیشتر موارد، برای کاهش مالیات می‌توان بخشی از زیان تحقق یافته را با سود سرمایه یا سود تحقق یافته تعدیل کرد. این فرآیند ممکن است برای شرکتی که به دنبال محدود کردن بار مالیاتی خود است، کاملاً مطلوب باشد و شرکت ها ممکن است در دوره‌هایی که انتظار می‌رود صورتحساب مالیاتی آن‌ها بیشتر از حد مطلوب باشد عمدا زیان تحقق یافته برای خود ایجاد کنند.

در واقع، زمانی که یک کسب‌وکار مجبور به پرداخت مالیات بر سود تحقق‌یافته یا سود سرمایه می‌شود ممکن است تصمیم بگیرد تا آنجا که ممکن است بر روی دارایی‌ها ضرر کند.