۰ نفر

پول کاغذی چیست؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۴۱
کد خبر: 713138
پول کاغذی چیست؟

پول کاغذی، ارز رسمی و کاغذی یک کشور است که برای انجام معاملات مربوط به خرید کالا و خدمات در گردش است.

پول کاغذی معمولا با نسخه‌های جدیدی که حاوی ویژگی‌های امنیتی هستند و تلاش می‌کنند تا ساخت نسخه‌های غیرقانونی را برای جعل‌کنندگان دشوارتر سازند به روز رسانی می‌شود.

نکات کلیدی

چاپ پول کاغذی معمولاً توسط بانک مرکزی یا خزانه داری یک کشور تنظیم می شود تا جریان وجوه مطابق سیاست پولی حفظ شود.

پول کاغذی معمولا با نسخه‌های جدیدی که حاوی ویژگی‌های امنیتی هستند و تلاش می‌کنند تا ساخت نسخه‌های غیرقانونی را برای جعل‌کنندگان دشوارتر سازند به روز رسانی می‌شود.

آشنایی با پول کاغذی

اولین استفاده ثبت شده از پول کاغذی به کشور چین و در قرن هفتم پس از میلاد باز می‌گردد که به عنوان وسیله ای برای کاهش نیاز به حمل رشته های سنگین و دست و پا گیر سکه های فلزی برای انجام معاملات استفاده می‌شد. افراد مانند سپرده گذاری در یک بانک مدرن، سکه های خود را به یک شخص قابل اعتماد منتقل و سپس یادداشتی دریافت می‌کردند که نشان می‌داد چقدر پول سپرده گذاری کرده اند. سپس این یادداشت در تاریخ بعدی در ازای ارز قابل بازخرید بود.

نمونه ای از پول کاغذی

در ایالات متحده، پول کاغذی به عنوان پول رایج بدون پشتوانه در نظر گرفته می شود. این مسئله بدان معناست که پول کاغذی به جز یک وسیله مبادله پذیرفته شده هیچ ارزش واقعی دیگری ندارد. قبل از 1971، چنین وضعیتی صادق نبود. اسکناس های ایالات متحده با مقدار مشخصی طلا پشتیبانی می شدند که مقدار آن توسط فدرال رزرو دیکته می‌شد.

مهم

دلار آمریکا از زمان پایان جنگ جهانی دوم، ارز ذخیره غالب بوده است. قبل از جنگ جهانی دوم، پوند بریتانیا ارز ذخیره غالب به حساب می‌آمد.

بیش از 350 میلیون نفر در سراسر جهان از دلار به‌عنوان شکل اصلی ارز خود استفاده می‌کنند و بیش از 17 تریلیون دلار فعالیت اقتصادی با پول کاغذی ایالات متحده انجام می‌شود. پول کاغذی ایالات متحده واحد پول رسمی تعدادی از کشورها و مناطق خارج از قلمرو ایالات متحده است. این کشورها عبارتند از اکوادور، السالوادور، زیمبابوه، تیمور شرقی، میکرونزی، پالائو و جزایر مارشال. دلار همچنین در تمام مناطق تحت قلمرو ایالات متحده از جمله پورتوریکو و گوام استفاده می شود. ترکز و کایکوس و جزایر ویرجین بریتانیا، هر دو قلمرو بریتانیا در دریای کارائیب هستند و در عین حال از پول کاغذی ایالات متحده به عنوان واحد پول خود استفاده می کنند.

همچنین کشورهایی نیز وجود دارند که به طور منظم از دلار آمریکا در کنار پول محلی خود استفاده می کنند که برخی از آن‌ها عبارتند از باهاما، باربادوس، سنت کیتس و نویس، بلیز، کاستاریکا، نیکاراگوئه، پاناما، میانمار، کامبوج و لیبریا و همچنین چندین قلمرو در دریای کارائیب.

یورو شکل دیگری از پول کاغذی است که در چندین کشور استفاده می شود. از سال 2020، 19 کشور از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا (EU) از یورو به عنوان واحد پول رسمی خود استفاده می کنند.

ملاحظات ویژه

در حالی که پول کاغذی پذیرفته‌شده‌ترین وسیله مبادله است، شرکت‌ها اغلب از صدور سهام برای خرید شرکت‌های دیگر و پاداش دادن به کارکنان خود استفاده می‌کنند. هر سهم واحدی از مالکیت یک شرکت است که به سهامدار سهم برابری برای دریافت سود سهام می دهد. سهام از میان همه ابزارهای پذیرفته شده مبادله، بیش از همه به پول کاغذی نزدیک است، زیرا می‌توان آن‌ها را در بازار آزاد با پول نقد مبادله کرد.