۰ نفر

ضریب پولی چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۱۹
کد خبر: 712892
ضریب پولی چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

ضریب پولی هزینه تامین مالی است که شخص برای پرداخت اجاره‌بها متحمل می‌شود.

 ضریب پولی همچنین به عنوان «ضریب اجاره»، «هزینه اجاره» یا «ضریب پولی اجاره» شناخته می شود.

نکات کلیدی

این نرخ مشابه نرخ بهره پرداختی وام است و همچنین بر اساس رتبه اعتباری مشتری تعیین می‌شود.

این نرخ معمولاً به صورت یک عدد اعشاری بسیار کوچک نشان داده می شود که ارقام آن از مکان هزارم (یعنی 0.00#) شروع می شوند.

با ضرب ضریب پول در 2400 نرخ درصد سالانه (APR) معادل آن بدست می آید.

هرچه ضریب پولی کمتر باشد برای وام گیرنده مطلوب تر خواهد بود و معمولا به صورت توافقی تعیین می‌شود.

نحوه استفاده از ضریب پولی

شخصی که خودرویی را اجاره می کند، مبلغی را در ازای آن می پردازد که نشان دهنده میزان کاهش ارزش این وسیله نقلیه در مدتی است که آن را در اختیار داشته است. مبلغ اجاره ماهانه خودرو شامل هزینه‌های استهلاک، مالیات و بهره می‌شود. اگر پیش بینی شود که ارزش خودرو سالانه 5000 دلار کاهش می‌یابد، این مبلغ در اجاره‌بهای ماهانه لحاظ می شود. مالیات بر فروش هم بر هزینه استهلاک و هم بر هزینه بهره اعمال و در اجاره‌بهای ماهانه مستاجر منظور می شوند.

برای تعیین مولفه ناشی از بهره اجاره‌بهای پرداختی ماهانه از ضریب پولی استفاده می شود. در واقع، ضریب پولی نرخ بهره ای است که در طول مدت اجاره پرداخت می شود. این نرخ مشابه نرخ بهره پرداختی برای وام است، اما مقدار ضریب پولی به طور متفاوتی بیان می شود.

برخلاف نرخ درصد سالانه که به صورت درصد بیان می شود، ضریب پولی در قالب اعداد اعشاری نشان داده می‌شود. در هر صورت، نرخ بهره و ضریب پولی را می توان از طریق تماس با فروشنده خودرو یا پرس‌وجو از موسسات اعتباری به دست آورد.

مهم

ضریب پولی مستقیماً بر اساس رتبه اعتباری مشتری تعیین می شود. هرچه رتبه اعتباری بالاتر باشد، ضریب پولی اجاره کمتر است و بالعکس.

محاسبه ضریب پولی

ضریب پولی به دو صورت قابل محاسبه است. یک روش محاسبه آن بر اطلاع از نرخ درصد سالانه اجاره نامه متکی است، در حالی که روش دیگر به اطلاعات اجاره مانند مبلغ اجاره‌بها، ارزش باقیمانده و مدت اجاره نیاز دارد.

روش نرخ درصد سالانه

ابتدا، ضریب پول را می توان با ضرب در 2400 به نرخ درصد سالانه معادل ان تبدیل کرد. در همین راستا، اگر نمایندگی اجاره خودرو از نرخ بهره استفاده کند، می توان آن را با تقسیم بر 2400 به ضریب پولی تبدیل کرد.

photo_2022-09-14_02-28-48

روش اطلاعات اجاره‌نامه

روش دوم محاسبه ضریب پولی استفاده از هزینه اجاره است. اگر نمایندگی اجاره خودرو به جای نرخ بهره، هزینه اجاره را اعلام کند، ضریب پولی را می توان به صورت زیر محاسبه کرد:

ضریب پول = هزینه اجاره  (هزینه سرمایه ای + ارزش باقیمانده) * مدت اجاره

هزینه اجاره در این فرمول مجموع تمام هزینه های مالی ماه‌های آتی در کل مدت اجاره است. هزینه سرمایه‌ای هزینه توافق شده ای است که شما توافق می‌کند برای اجاره‌بهای وسیله نقلیه بپردازید، در حالی که ارزش باقیمانده، ارزش توافق شده خودرو در پایان اجاره است. مدت اجاره به صورت مجموع ماه های اجاره بیان می شود.

ملاحظات ویژه

ضریب پولی نیز ممکن است به صورت ضریب 1000 بیان شود، مانند 2.0 به جای 0.002. اگرچه استفاده از نسخه اعشاری رایج تر است اما ضریبی پولی که به شکل یک عدد کامل بیان شده باشد را همچنان می توان با ضرب در 2.4 به APR تبدیل کرد. به عنوان مثال، ضریب پولی 2.0 زمانی که در 2.4 ضرب شود، به نرخ درصد سالانه 4.8٪ تبدیل می شود.

مهم

بایستی به یاد داشته باشید رقم 2.0 نشان داده شده در بالا، نرخ درصد سالانه اجاره نامه نیست. ضریب پول همیشه کمتر از نرخ درصد سالانه خواهد بود، حتی زمانی که به صورت یک عدد صحیح بزرگتر از 1 نمایش داده شود.

ضریب پولی علاوه بر اینکه توسط سابقه اعتباری وام گیرنده تعیین می شود، تحت تأثیر نرخ های شرکت تأمین مالی‌کننده و همچنین ارزش افزوده نمایندگی نیز قرار می گیرد. ضریب پولی اجاره از دیرباز با میانگین ملی وام های جدید خودرو قابل مقایسه بوده است.