۰ نفر

قرارداد اختیار معامله طلا چیست و انواع آن کدام اند؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۴۵
کد خبر: 712161
قرارداد اختیار معامله طلا چیست و انواع آن کدام اند؟

قرادادهای اختیار معامله طلا، قراردادهایی هستند که از طلای فیزیکی یا قراردادهای آتی طلا به عنوان دارایی اساسی خود استفاده می کنند.

قرارداد اختیار خرید طلا به دارنده آن حق اما نه تعهد خرید شمش طلا را در تاریخ آتی با قیمت تعیین شده اعطا می‌کند، در حالی که قرارداد اختیار فروش به دارنده آن حق اما نه تعهد فروش شمش طلا را در سطح قیمتی از پیش تعیین شده در تاریخ آتی اعطا می‌کند. در شرایط قرارداد اختیار معامله جزئیاتی مانند تاریخ تحویل، مقدار و قیمت اجرای قرارداد که همگی از پیش تعیین شده‌اند ثبت می‌شوند.

نکات کلیدی

قرارداد اختیار خرید طلا به دارنده این قرارداد حق می‌دهند که آن فلز را قبل از انقضای این قرارداد با قیمت از پیش تعیین شده خریداری کند.

قراردادهای اختیار فروش برعکس عمل می‌کنند و حق فروش در سطح قیمتی از پیش تعیین‌شده را به دارنده خود اعطا می‌کنند.

معاملات قراردادهای اختیار معامله طلا در ایالات متحده در فهرست بورس CME COMEX ثبت شده‌اند و از معاملات آتی طلا که نشان دهنده 100 اونس تروای طلا هستند به عنوان دارایی اساسی استفاده می‌کنند.

آشنایی با قراردادهای اختیار معامه طلا

قراردادهای اختیار معامله طلا ابزارهای مشتقه ای هستند که از طلای فیزیکی یا قراردادهای آتی طلای فیزیکی به عنوان دارایی پایه استفاده می‌کنند.

قرارداد اختیار معامله طلا توافقی است بین دو طرف برای تسهیل معامله احتمالی روی مقداری طلا. در این قرارداد یک قیمت از پیش تعیین شده معروف به قیمت اجرای قرارداد و تاریخ انقضا ذکر شده است.

دو نوع اصلی از قراردادهای اختیار معامله وجود دارند: اختیار فروش و اختیار خرید. با این حال، چهار نوع شرکت کننده برای این قراردادها وجود دارد، زیرا هردوی قراردادهای اختیار خرید و فروش را می‌توان هم فروخت و خریداری کرد.

انواع قراردادهای اختیار معامله طلا

قراردادهای اختیار فروش طلا: به دارنده این قرارداد این حق و نه تعهد داده می شود که مقدار مشخصی طلا را تا تاریخ انقضای قرارداد با قیمت اجرای قرارداد خریداری کند. ارزش قراردادهای اختیار خرید با افزایش قیمت طلا افزایش می‌یابد زیرا آنها قیمت خرید را در قیمت پایین تری قفل کردند. هنگام خرید قراردادهای اختیار معامله حق خرید طلا را پیدا می‌کنید اما ملزم به خرید آن نیستید. از طرف دیگر، اگر قرارداد اختیار خرید را بفروشید زمانی که طرف مقابل قرارداد درخواست تحویل طلا تا تاریخ انقضا را داشته باشد حق انتخاب دیگری ندارید و باید طلا را به قیمت از پیش تعیین شده بفروشید.

قرارداد اختیار فروش: به مالک این قرارداد این حق اما نه تعهد را می‌دهد که تا تاریخ انقضا مقدار مشخصی از طلا را به قیمت تعیین شده بفروشد. ارزش قراردادهای اختیار فروش با کاهش قیمت طلا افزایش می‌یابد زیرا آنها فروش را در قیمت بالاتری قفل کردند. اگر قرارداد اختیار فروش طلا را بخرید، حق دارید طلا را بفروشید اما تعهدی برای انجام این کار نخواهید داشت. در همین حال، هنگام فروش قرارداد اختیار فروش حق انتخاب دیگری نخواهید داشت و باید طلا را به قیمت از پیش تعیین شده از طرف مقابل قرارداد خریداری کنید.

اگر هیچ یک از دارندگان قراردادهای اختیار خرید و فروش از حقوق خود استفاده نکنند، قرارداد به عنوان یک قرارداد بی ارزش منقضی می شود.

قراردادهای اختیار معامله طلا در مقابل قراردادهای آتی طلا

قراردادهای اختیار معامله طلا از برخی جهات شبیه به قرارداد آتی طلا هستند زیرا قیمت، تاریخ انقضا و ارزش دلاری هر دوی آن‌ها از پیش تعیین شده است. با این حال در قرارداد آتی، تعهدی به حفظ شرایط توافق و خرید یا فروش مقدار توافق شده طلا به قیمت توافقی وجود دارد.

برعکس، سرمایه‌گذاری که دارای قرارداد اختیار معامله طلا است، حق دارد موقعیت معاملاتی مربوطه را که به نوع قراردادی که در اختیار دارد وابسته است، مطالبه کند اما تعهدی به انجام این کار ندارد.

مشخصات قرارداد اختیار معامله طلا

قراردادهای اختیار معامله طلا در بورس‌های مختلف ابزارهای مشتقه در سراسر جهان معامله می شوند. سرمایه گذاران در ایالات متحده می توانند این قراردادها را در بورس COMEX پیدا کنند.

بورس COMEX اولین بازار معاملات آتی و اختیار معامله فلزاتی مانند طلا، نقره، مس و آلومینیوم است. بورس COMEX که قبلاً به عنوان بورس کالا نیز شناخته می شد در سال 1994 با بورس کالای نیویورک (NYMEX) ادغام و به بخش مسئول تجارت فلزات این بورس تبدیل شد.

قراردادهای اختیار معامله طلای COMEX در واقع به جای استفاده مستقیم از طلای فیزیکی از معاملات آتی طلا به عنوان دارایی پایه خود استفاده می کنند و به همین ترتیب به صورت نقدی تسویه می شوند. اندازه این قراردادهای آتی طلا 100 اونس تروا است و در صورت بسته نشدن نیاز به تحویل فیزیکی دارند.

هشدار

ممکن است با معامله قراردادهای اختیار معامله طلا ضررهای بزرگی را متحمل شوید.

شرایط اجرای قراردادهای اختیار معامله طلا

مانند سایر انواع قراردادهای اختیار معامله، سرمایه‌گذار تنها در صورتی می‌خواهد از حقوق قرارداد اختیار معامله طلا استفاده کند که استفاده از آن مطابق شرایط بازار سودمند باشد.

اگر در زمانی که خریدار می‌تواند قرارداد اختیار معامله خود را استفاده یا اجرا کند، قیمت معامله طلا به میزان قابل توجهی بالاتر از قیمت اجرای معامله باشد، سرمایه گذار با اجرای قرارداد اختیار خود سود خواهد برد. سپس سرمایه‌گذار می‌تواند بازگردد و به سرعت آن طلا را در بازار آزاد برای کسب سود سریع بفروشد.

از سوی دیگر، اگر قیمت معامله طلا در سطحی نزدیک به قیمت اجرای قرارداد یا برابر آن باشد، سرمایه گذار ممکن است با اجرای قرارداد به دلیل هزینه اولیه خرید قرارداد اختیار معامله، متحمل ضرر شود یا ضرر نکند.