۰ نفر

عرضه کل چیست؟ (کوتاه مدت و بلند مدت)​

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۳۹
کد خبر: 712142
عرضه کل چیست؟ (کوتاه مدت و بلند مدت)​

مجموع کالاهایی که در یک نقطه قیمتی خاص و در یک دوره خاص تولید می شوند، عرضه کل هستند.

عرضه کل معمولاً در طول یک سال محاسبه می شود زیرا تغییرات عرضه معمولا با تاخیر نسبت به تغییرات تقاضا واکنش نشان می‌دهند.

تشریح عرضه کل

افزایش قیمت ها معمولاً نشان دهنده این است که مشاغل باید تولید خود را برای پاسخگویی به سطح بالاتر تقاضای کل افزایش دهند. هنگامی که تقاضا در طی عرضه ثابت افزایش می یابد، مصرف کنندگان برای خرید کالاهای موجود با یکدیگر رقابت می کنند و بنابراین قیمت های بالاتری می پردازند. این پویایی شرکت ها را وادار می کند تا تولید خود را برای فروش بیشتر کالاها افزایش دهند. افزایش عرضه منجر به عادی شدن قیمت ها و بالا ماندن سطح تولید می شود.

نکات کلیدی

تغییرات کوتاه مدت عرضه کل بیشتر از افزایش یا کاهش تقاضا ناشی می‌شود.

تغییرات بلندمدت عرضه کل بیشتر تحت تأثیر فناوری جدید یا سایر تغییرات یک صنعت است.

تغییرات  عرضه کل

تغییر در عرضه کل را می توان به متغیرهای زیادی نسبت داد، از جمله تغییر اندازه و کیفیت نیروی کار، نوآوری های تکنولوژیکی، افزایش دستمزدها، افزایش هزینه های تولید، تغییر مالیات و یارانه ها تولیدکنندگان و تغییرات تورم. برخی از این عوامل تغییرات مثبت در عرضه کل ایجاد می‌کنند و برخی دیگر باعث کاهش عرضه کل می شوند. به عنوان مثال، افزایش بهره وری نیروی کار، شاید از طریق برون سپاری یا اتوماسیون با کاهش هزینه نیروی کار به ازای هر واحد عرضه، تولید و عرضه را افزایش می دهد. در مقابل، افزایش دستمزد به دلیل افزایش هزینه های تولید فشار نزولی بر عرضه کل وارد می کند.

عرضه کل در کوتاه مدت و بلندمدت

عرضه کل در کوتاه مدت با افزایش استفاده از نهاده های فعلی در فرآیند تولید، به افزایش تقاضا (و قیمت) پاسخ می دهد. سطح سرمایه در کوتاه مدت ثابت است و شرکت‌ها نمی توانند مثلاً یک کارخانه جدید ایجاد کنند یا فناوری جدیدی را برای افزایش بازده تولید معرفی کنند. در عوض، شرکت با بهره‌گیری بیشتر از عوامل تولید موجود خود مانند اختصاص ساعات کاری بیشتر به کارگران یا افزایش استفاده از فناوری موجود، عرضه را افزایش می‌دهد.

با این حال، عرضه کل در بلندمدت تحت تأثیر سطح قیمت ها قرار نمی گیرد و تنها با بهبود بهره وری و کارایی هدایت می شود. چنین پیشرفت هایی شامل افزایش سطح مهارت و تحصیلات کارگران، پیشرفت های فناورانه و افزایش سرمایه می‌شود. برخی دیدگاه‌های اقتصادی مانند نظریه کینزی ادعا می‌کنند که عرضه کل بلندمدت تا یک نقطه خاصی همچنان کشش قیمتی دارد. پس از رسیدن به این نقطه، عرضه حساسیت خود را نسبت به تغییرات قیمت از دست می‌دهد.

نمونه ای از عرضه کل

شرکت XYZ  در هر سه ماه 100000 ویجت را با هزینه کلی 1 میلیون دلار تولید می کند، اما هزینه یک جزء حیاتی که 10 درصد از کل این هزینه را تشکیل می دهد به دلیل کمبود مواد یا سایر عوامل خارجی، دو برابر می شود. در آن صورت، شرکت XYZ اگر هنوز یک میلیون دلار برای تولید هزینه کند می‌تواند تنها 90909 ویجت تولید کند. این کاهش نشان دهنده کاهش در عرضه کل است. در این مثال، عرضه کل کمتر می تواند منجر به تقاضای بیشتر از عرضه شود. این امر همراه با افزایش هزینه های تولید، احتمالاً منجر به افزایش قیمت می شود.