۰ نفر

شاخص فلاکت بیت کوین(BMI) چیست؟

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۳۳
کد خبر: 712136
شاخص فلاکت بیت کوین(BMI) چیست؟

شاخص فلاکت بیت کوین (BMI) در سال 2018 توسط تام لی، یکی از بنیانگذاران شرکت مشاوران جهانی Fundstrat ایجاد شد.

این شاخص درصد معاملات برنده به کل معاملات و همچنین نوسانات بازار را در بر می گیرد و در مقیاس صد واحدی محاسبه می شود که صفر نشان دهنده حداکثر فلاکت است.

زمانی که مقدار آن زیر 27 باشد، شاخص «در فلاکت» در نظر گرفته می‌شود. این معیار به عنوان یک شاخص معکوس، هر چه شاخص به صفر نزدیک‌تر باشد، سیگنال «خرید» قوی‌تری ارائه می‌کند.

مبانی شاخص فلاکت بیت کوین(BMI)

شاخص فلاکت بیت‌ کوین در سال 2018 توسط تام لی یکی از بنیانگذاران شرکت Fundstrat Global Advisors  ایجاد شد. این شاخص درصد معاملات برنده به کل معاملات و همچنین نوسانات را در بر می گیرد. و از مقدار صفر تا 100 تغییر می‌کند. زمانی که مقدار این شاخص زیر 27 باشد، شاخص «در فلاکت» در نظر گرفته می شود. این معیار به عنوان یک شاخص برعکس، هر چه به صفر نزدیکتر باشد، سیگنال «خرید» قوی‌تری ارائه می‌کند. بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 ایجاد شد و اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز محسوب می شود. در حالی که بیت کوین هم‌چنان شناخته شده ترین ارز دیجیتال باقی مانده است اما قیمت آن تا ژانویه 2013 زیر 20 دلار باقی مانده بود. بیت کوین در سال 2016 که قیمت هر بیت کوین تا پایان سال 123 درصد افزایش یافت توجه زیادی را به خود جلب کرد. تا سال 2017، سرمایه گذاران به سمت بازار بیت کوین سرازیر شدند و قیمت بیت‌ کوین را تا دسامبر این سال به اندکی کمتر از 20000 دلار رساندند. سرمایه گذارانی که انتظار داشتند قیمت بیت کوین پس از دسامبر 2017 به رشد خود ادامه دهد، در عوض با کاهش بیش از 50 درصدی قیمت آن مواجه شدند.

ملاحظات ویژه

با افزایش علاقه به بیت کوین، تهدیداتی نیز برای ثبات آن ایجاد شده است.در نتیجه ،چندین کشور ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده‌اند یا قوانین اساسی را برای هدف قرار دادن آن‌ها وضع کرده اند. دولت کره جنوبی نگرانی های متعددی از جمله اختلاس، پولشویی و احتمال تضعیف کنترل سرمایه نسبت به رمزارزها داشت. هم‌چنین، کشور چین نیز به دلیل نگرانی‌های خود در زمینه ثبات مالی، پولشویی و کلاهبرداری رمزارزها را ممنوع کرده است.

سرمایه‌گذاران در بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیز مجبور بوده‌اند با احتمال سرقت دارایی‌های دیجیتالی خود در صورت ذخیره آن‌ها در «کیف‌پول‌های داغ» مقابله کنند: کیف‌پول‌های داغ کیف‌پول‌های دیجیتالی هستند که به طور پیوسته از طریق اینترنت به صرافی‌های ارزهای دیجیتال متصل هستند. چندین صرافی هک شده اند مانند صرافی Mt. Gox که بیش از 450 میلیون دلار و صرافی Coincheck که بیش از 500 میلیون دلار ضرر کرده‌اند.

نااطمینانی مقرراتی و امنیتی به ایجاد نوع جدیدی از شاخص فلاکت یعنی BMI منجر شده است.

معامله بیت کوین و فارکس

خرید و فروش در بازار ارز خارجی (فارکس) شامل معاملاتی مانند معاملات نقدی، آتی، قراردادهای تاخت ارز خارجی، قراردادهای تاخت ارز و اختیار معامله را شامل می‌شود.

معامله و سرمایه‌گذاری در رمزارزها سرمایه گذاران را در معرض چندین نوع ریسک از جمله ریسک معاملات، ریسک نرخ بهره، ریسک اهرمی، ریسک طرف مقابل و ریسک کشوری قرار می دهد. سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال برخلاف معامله با دلار آمریکا یا یورو باید با ریسک‌های دیگری که از دارایی‌های مبتنی بر دفتر کل غیرمتمرکز ایجاد می‌شوند، مقابله کنند. بدون وجود بانک مرکزی در نقش ضامن معاملات اگر مشکلی در مورد یک ارز رمزپایه پیش بیاید، ممکن است سرمایه‌گذاران مکانی برای رجوع نداشته باشند.

ماهیت بسیار مخاطره آمیز و سوداگرانه سرمایه گذاری بیت کوین به نفع سرمایه گذارانی است که می توانند به سرعت تغییرات قیمت ها را تجزیه و تحلیل و تأثیر بیانیه‌های خبری را درک کنند و بر این اساس معاملات خرید یا فروش را انجام دهند. مشاهده سطوح پایین شاخص BMI  ممکن است سرمایه‌گذارانی که مهارت کمتری دارند را به‌جای بررسی گزینه خرید و عوامل دیگری که ممکن است بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند، به‌طور خودکار به خرید بیت‌ کوین روی آورند. ممکن است بخش زیادی از افزایش تقاضا برای بیت کوین در سال 2016 از سوی سرمایه گذاران مبتدی‌تر ناشی شده باشد.

در حالی که شاخص‌ها ممکن است به‌عنوان شاخص‌های هشدار اولیه احساسات بازار مفید باشند اما نمی‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند. شاخص فلاکت بیت‌ کوین نمی تواند پیش بینی کند که آیا سرقتی در صرافی ارزهای دیجیتال صورت خواهد گرفت یا خیر. این شاخص نمی‌تواند تخمین بزند که آیا کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)صرافی‌های جدید مستقر در ایالات متحده یا اوراق بهادار جدیدی با پشتوانه بیت‌ کوین را تایید خواهد کرد یا خیر. این شاخص فقط به شما نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دیگر در هر لحظه مشخصی در گذشته چه احساسی داشته‌اند.