۰ نفر

هر چیزی که باید در مورد جمعیت شناسی بدانید

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۳۱
کد خبر: 711073
هر چیزی که باید در مورد جمعیت شناسی بدانید

تجزیه و تحلیل جمعیت شناختی گردآوری و تجزیه و تحلیل ویژگی های گسترده گروه های مردمی و جمعیت‌های مختلف است.

دولت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی از اطلاعات جمعیت‌ شناختی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های یک جمعیت و برای اهداف متعددی از جمله توسعه سیاست‌ها و تحقیقات بازاری اقتصادی استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، شرکتی که خودروهای RV پیشرفته را می فروشد ممکن است بخواهد به افراد نزدیک به سن بازنشستگی و افراد بازنشسته و درصد افرادی که توانایی مالی خرید محصولات آن را دارند دسترسی پیدا کند.

نکات کلیدی

داده های جمعیت‌ شناختی برای کسب و کارها بسیار مفید است و به آن‌ها نشان می‌دهد که بایستی به چه نحوی در میان مصرف کنندگان بازاریابی کنند و برای روندهای آینده تقاضای مصرف کننده چه برنامه ریزی استراتژیکی داشته باشند.

ترکیب اینترنت، کلان داده و هوش مصنوعی سودمندی و کارایی آمار جمعیت‌ شناختی را به عنوان ابزار بازاریابی و استراتژی کسب و کار بسیار تقویت کرده است.

بخش های مختلف بازار اغلب بر اساس سن یا نسل گروه بندی می شوند.

اطلاعات جمعیت شناختی را می توان به روش های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلیات یک جمعیت خاص استفاده کرد.

درک جمعیت شناسی

تجزیه و تحلیل جمعیت‌ شناختی گردآوری و مطالعه داده های مربوط به ویژگی های عمومی جمعیت های خاص است. اغلب به عنوان ابزاری برای بازاریابی تجاری و تعیین بهترین راه دستیابی به مشتریان و ارزیابی رفتار آنها استفاده می شود. تقسیم بندی جمعیت با استفاده از آمار جمعیت‌ شناختی به شرکت ها اجازه می دهد تا اندازه یک بازار بالقوه را تعیین کنند.

استفاده از اطلاعات جمعیت‌ شناختی به شرکت‌ها نشان می‌دهد که آیا محصولات و خدمات آن‌ها تاثیرگذارترین مصرف‌کنندگان آن‌ها را هدف قرار داده‌اند یا خیر. برای مثال، بخش‌های بازار ممکن است یک گروه سنی خاص، مانند نسل انفجار زاد و ولد (متولدین 1946-1964) یا نسل هزاره (متولد 1981-1996)، با الگوها و ویژگی‌های خرید خاص را شناسایی کنند.

ظهور اینترنت، رسانه های اجتماعی، الگوریتم های پیش بینی‌کننده و کلان داده پیامدهای چشمگیری برای جمع آوری و استفاده از اطلاعات جمعیت‌ شناختی داشته است. مصرف‌کنندگان نوین حجم عظیمی از داده‌ها را از خود منتشر می‌کنند که این اطلاعات گاهی ناخواسته و از طریق برنامه‌های بی‌شمار، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، گردآورنده‌های شخص ثالث، خرده‌فروشان و پردازشگرهای تراکنش مالی از زندگی آنلاین و آفلاین‌شان جمع‌آوری و دنبال می‌شوند.

با استفاده از این کوه عظیم از داده‌های جمع‌آوری‌شده به همراه حوزه رو به رشد هوش مصنوعی می‌توان انتخاب‌ها و ترجیحات خرید مصرف‌کنندگان را بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌ شناختی و رفتار گذشته آن‌ها با دقت عجیب و غریب پیش‌بینی کرد و هدف قرار داد.

انواع اطلاعات جمعیت‌ شناختی

داده های جمعیت شناختی در زمینه بازاریابی شرکتی برای ایجاد نمایه پایه مشتریان جمع آوری می شوند. متغیرهای مشترک جمع آوری شده در تحقیقات جمعیت شناختی شامل سن، جنسیت، سطح درآمد، نژاد، شغل، محل سکونت، مالکیت خانه و سطح تحصیلات می باشند. اطلاعات جمعیت شناختی برای شناسایی مشتریان تعمیم‌های خاصی در مورد گروه های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

عوامل جمعیت شناختی اضافی شامل جمع آوری داده های مربوط به ترجیحات، سرگرمی ها، سبک زندگی و موارد دیگر می‌شود. سازمان‌های دولتی هنگام انجام سرشماری ملی این داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و ممکن است از آن داده‌های جمعیت‌ شناختی برای پیش‌بینی الگوهای اقتصادی و رشد جمعیت و مدیریت بهتر منابع استفاده کنند.

مهم

می‌توانید اطلاعات جمعیت‌ شناختی گروه بزرگی را جمع‌آوری و سپس آن‌ها را به زیرمجموعه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا عمیق‌تر به تحقیق خود بپردازید.

ملاحظات ویژه

اکثر شرکت های بزرگ تحقیقات جمعیت شناختی را برای تعیین نحوه بازاریابی محصول یا خدمات خود و بهترین بازار مخاطبان هدف انجام می دهند. شناخت مشتری فعلی و دانستن اینکه در آینده مشتری بالقوه در کجا می‌توان پیدا کرد اطلاعات ارزشمندی به حساب می‌آید. روندهای جمعیت‌ شناختی نیز قابل توجه هستند زیرا در طول زمان اندازه گروه های مختلف جمعیتی به دلیل شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تغییر می کند.

این اطلاعات به شرکت‌ها کمک می کنند تا در مورد میزان سرمایه‌ای که بایستی به تولید و تبلیغات اختصاص دهند تصمیم‌گیری کنند. به عنوان مثال، جمعیت سالخورده ایالات متحده نیازهای خاصی دارد که شرکت ها به دنبال پیش بینی آن‌ها هستند. هر بخش از بازار را می توان از نظر الگوهای هزینه مصرف کننده آن تجزیه و تحلیل کرد. گروه‌های جمعیتی مسن‌تر هزینه بیشتری برای محصولات بهداشتی و دارویی صرف می‌کنند و نحوه ارتباط با این مشتریان با همتایان جوان‌ترشان تفاوت دارد.

چرا جمعیت شناسی مهم است؟

جمعیت شناسی به توصیف یا توزیع ویژگی های گروهی از مخاطبان هدف، پایه مشتریان یا جمعیت اشاره دارد. دولت‌ها از اطلاعات اجتماعی-اقتصادی برای درک سن، ترکیب نژادی و توزیع درآمد (و متغیرهای دیگر) در محله‌ها، شهرها، ایالت‌ها و ملت‌ها استفاده می‌کنند تا تصمیمات بهتری برای سیاست‌گذاری عمومی اتخاذ کنند.

شرکت‌ها برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات مؤثرتر و درک الگوها در بین مخاطبان مختلف، به جمعیت‌شناسی روی می‌آوردند.

چه کسی داده های جمعیت‌ شناختی را جمع آوری می کند؟

اداره سرشماری ایالات متحده هر ساله از طریق نظرسنجی جامعه آمریکایی (ACS) و هر 10 سال یکبار از طریق سرشماری دقیق هر خانواده آمریکایی، داده های جمعیت‌ شناختی مربوط به جمعیت آمریکا را جمع آوری می کند. شرکت ها از بخش های بازاریابی خود یا برون سپاری به شرکت های بازاریابی تخصصی برای جمع آوری داده‌های جمعیت شناختی کاربران، مشتریان یا گروه های مشتریان احتمالی استفاده می کنند. محققان دانشگاهی همچنین با استفاده از ابزارهای پیمایشی مختلف، داده های جمعیت شناختی را برای اهداف پژوهشی جمع آوری می کنند. احزاب و کمپین های سیاسی نیز برای هدف قرار دادن پیام نامزدهای سیاسی، اطلاعات جمعیت‌ شناختی را جمع آوری می کنند.

چرا کسب و کارها به اطلاعات جمعیت‌شناختی نیاز دارند؟

جمعیت شناسی امروزه کلید موفقیت کسب و کار است. این اطلاعات با انتخاب ویژگی ها، خواسته ها و نیازهای کلیدی به شناسایی تک تک اعضای یک گروه از مخاطبان کمک می کنند. این اطلاعات به شرکت ها اجازه می دهند تا تلاش های خود را بر اساس بخش های خاصی از پایه مشتریان خود تنظیم کنند. تبلیغات و بازاریابی آنلاین در دهه گذشته پیشرفت زیادی در زمینه‌ی استفاده از الگوریتم‌ها و تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها برای هدف‌گیری خرد گروه‌های جمعیت‌ شناختی بسیار خاص در تبلیغات مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

تغییرات جمعیت‌ شناختی به چه دلیل برای اقتصاددانان مهم هستند؟

اقتصاددانان اعتقاد دارند که یکی از محرک های اصلی رشد اقتصادی رشد جمعیت است. برای تشخیص این مسئله رابطه مستقیمی وجود دارد: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) = نرخ رشد جمعیت + نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سرانه، که در آن تولید ناخالص داخلی سرانه صرفا به تولید ناخالص داخلی تقسیم بر جمعیت اشاره دارد. هرچه افراد اطراف بیشتر باشند، نیروی کار بیشتری در دسترس است و همچنین افراد بیشتری برای مصرف اقلامی مانند غذا، انرژی، ماشین و لباس‌ها وجود خواهد داشت. همچنین مشکلات جمعیت‌ شناختی خاصی مانند افزایش تعداد بازنشستگانی که اگرچه دیگر در نیروی کار نیستند، اما انتظار می‌رود عمر طولانی‌تری داشته باشند در افق دید قرار می‌گیرند. متأسفانه، به نظر می رسد تعداد تولدهای جدید برای جایگزینی آن بازنشستگان در نیروی کار بسیار کم باشد.