۰ نفر

ارزش ‌گذاری کسب و کار چیست و روش های آن کدام اند؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۴۲
کد خبر: 710540
ارزش ‌گذاری کسب و کار چیست و روش های آن کدام اند؟

ارزش گذاری کسب‌ و کار ارزش اقتصادی یک کسب‌وکار یا واحد تجاری را تعیین می کند.

ارزش‌ گذاری کسب و کار ممکن است برای تعیین ارزش منصفانه یک کسب و کار به دلایل مختلفی از جمله تعیین ارزش فروش، ایجاد شراکت در مالکیت، مالیات‌گیری و حتی رویه‌ها طلاق استفاده شود. مالکان اغلب برای برآورد عینی ارزش کسب و کار خود به ارزیابان حرفه ای کسب و کارها مراجعه می کنند.

نکات کلیدی

ارزش‌ گذاری کسب و کار ممکن است برای تعیین ارزش منصفانه یک کسب و کار به دلایل مختلفی از جمله تعیین ارزش فروش، ایجاد شراکت در مالکیت، مالیات و حتی رویه‌های طلاق استفاده شود.

روش‌های مختلفی برای ارزش‌ گذاری یک کسب‌ و کار وجود دارد، مانند بررسی ارزش بازاری، ضریب‌های فزاینده درآمد یا ارزش دفتری و سایر روش‌ها.

مبانی ارزش گذاری کسب و کار

در مورد موضوع ارزش گذاری کسب و کار اغلب در امور مالی شرکت ها بحث می شود. ارزش‌ گذاری کسب‌ و کارها معمولاً زمانی انجام می شود که شرکتی به دنبال فروش تمام یا بخشی از عملیات خود یا ادغام با یا تصاحب شرکت دیگری باشد. ارزش گذاری یک کسب و کار فرآیند تعیین ارزش فعلی آن با استفاده از معیارهای عینی و ارزیابی تمام جنبه های آن است.

ارزش‌ گذاری کسب‌ و کار ممکن است شامل تجزیه و تحلیل مدیریت شرکت، ساختار سرمایه، چشم انداز سود آتی یا ارزش بازاری دارایی های آن باشد. بسته به نوع ارزیابان، کسب‌وکارها و صنایع ممکن است از ابزارهای مختلفی برای ارزش گذاری کسب‌وکارها استفاده شود. رویکردهای رایج ارزش‌ گذاری کسب و کار عبارتند از بررسی صورت های مالی، مدل های تنزیل ارزش گردش مالی و مقایسه با شرکت های مشابه است.

ارزش گذاری هم‌چنین برای گزارش‌های مالیاتی مهم است. اداره مالیات ایالات متحده (IRS) ملزم ساخته است که ارزش‌ گذاری کسب‌ و کارها بر اساس ارزش بازاری منصفانه آن‌ها انجام شود. برخی از رویدادهای مربوط به مالیات مانند فروش، خرید یا اهدای سهام یک شرکت بسته به میزان ارزش گذاری مشمول مالیات می شوند.

مهم

برآورد ارزش منصفانه کسب‌وکارها نوعی هنر و علم است. چند مدل رسمی مختلف برای انجام این کار وجود دارد، اما انتخاب گزینه مناسب و سپس داده‌های ورودی مناسب ممکن است تا حدودی ذهنی باشد.

روش های ارزش گذاری

راه های متعددی برای ارزش گذاری شرکت‌ها وجود دارد. در زیر با چندین مورد از این روش ها آشنا خواهید شد.

بازار سرمایه

محاسبه ارزش بازاری ساده ترین روش ارزش‌ گذاری کسب و کارها است. ارزش بازاری با ضرب قیمت سهام شرکت در تعداد کل سهام موجود آن محاسبه می شود. به عنوان مثال، در تاریخ 3 ژانویه 2018 سهام شرکت مایکروسافت در قیمت 86.35.2 دلار معامله شد که با ضرب آن در تعداد کل سهام موجود این شرکت یعنی 7.715 میلیارد، می‌توان ارزش آن را 86.35 x  میلیارد 7.715= 666.19 میلیارد دلار برآورد کرد.

روش ضریب درآمد

در روش ارزش‌ گذاری کسب و کار بر حسب ضریب درآمد، جریانی از درآمد تولید شده در یک دوره زمانی معین در ضریبی که به صنعت و محیط اقتصادی بستگی دارد ضرب می شود. به عنوان مثال، ممکن است برای ارزش گذاری یک شرکت فناوری برحسب درآمد از ضریب 3 استفاده شود، در حالی که ارزش یک شرکت خدماتی 0.5 برابر درآمد آن تعیین شود.

ضریب سود

به جای روش ضریب درآمد، ممکن است از ضریب سود برای بدست آوردن تصویر دقیق تری از ارزش واقعی یک شرکت استفاده شود، زیرا سود یک شرکت نسبت به درآمد فروش، شاخص قابل اعتمادتری برای موفقیت مالی آن است. در روش ضریب سود، سودهای آتی شرکت برحسب گردش مالی خاصی که می‌توان با نرخ بهره فعلی در همان دوره زمانی سرمایه گذاری کرد، تعدیل می شود. به عبارت دیگر، در این روش نسبت P/E فعلی برای لحاظ کردن نرخ های بهره جاری تعدیل می‌شود.

روش گردش مالی تنزیل شده (DCF)

روش گردش مالی تنزیل شده برای ارزش‌ گذاری کسب و کارها مشابه روش ضریب سود است. این روش بر پیش بینی گردش‌های مالی آتی مبتنی است که برای بدست آوردن ارزش بازاری فعلی شرکت تعدیل می شوند. تفاوت اصلی بین روش گردش مالی تنزیل شده و روش ضریب سود در این است که این روش در هنگام محاسبه ارزش فعلی گردش مالی نرخ تورم را نیز در نظر می‌گیرد.

ارزش دفتری

ارزش دفتری برابر سرمایه‌ی سهامداران یک کسب‌وکار است که در گزارش ترازنامه نشان داده می‌شود. ارزش دفتری از کسر کل بدهی های یک شرکت از کل دارایی های آن به دست می آید.

ارزش فروش دارایی‌ها

ارزش فروش دارایی‌ها، خالص وجه نقدی است که کسب و کارها در صورت فروش دارایی‌ها و پرداخت بدهی های خود در امروز دریافت می کنند.

فهرست ارائه شده در اینجا به هیچ وجه فهرست جامعی از روش‌هایی که امروزه برای ارزش‌ گذاری کسب‌ و کار استفاده می‌شوند به حساب نمی‌آید. روش‌های دیگر ارزش‌ گذاری کسب‌ و کارها عبارتند از ارزش جایگزینی، ارزش جدایی، ارزش‌گذاری مبتنی بر دارایی و بسیاری موارد دیگر.

گواهی اعتباری ارزش‌ گذاری کسب و کارها

در ایالات متحده، گواهی‌نامه تایید اعتبار ارزش‌ گذاری کسب‌ و کارها (ABV) نوعی گواهی‌نامه حرفه ای است که به حسابدارانی مانند حسابداران رسمی تایید شده که در محاسبه ارزش کسب و کارها تخصص دارند، اعطا می شود. اعطای گواهینامه ABV تحت نظارت مؤسسه حسابداران رسمی آمریکا (AICPA) انجام می‌شود و این موسسه داوطلبان را برای دریافت این گواهی‌نامه ملزم به تکمیل فرآیند درخواست، قبولی در آزمون، برآورده کردن حداقل الزامات تجربه تجاری و تحصیلات و پرداخت هزینه اعتبارنامه می‌سازد (در 11 مارس 2022، هزینه سالانه اعتبارنامهABV ، 380 دلار بود). می سازد.

همچنین دارندگان گواهی‌نامه ABV برای حفظ این گواهی‌نامه بایسیت حداقل استانداردهای تجربه کاری و یادگیری مادام العمر را رعایت کنند. متقاضیان موفق حق استفاده از نام گواهی ABV را در کنار نام خود به دست می آورند که ممکن است فرصت های شغلی، شهرت حرفه ای و حقوق آن‌ها را بهبود بخشد. در کانادا، گواهی ارزیابان تجاری رسمی تایید شده (CBV) نوعی گواهی حرفه‌ای برای متخصصان ارزش‌گذاران کسب و کار است. این گواهی‌نامه از سوی مؤسسه کانادایی ارزیابان تجاری تایید شده (CICBV) ارائه می شود.