۰ نفر

هوش تجاری (BI) چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۳۲
کد خبر: 710536
هوش تجاری (BI) چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

هوش تجاری اصطلاح گسترده‌ای است که شامل داده کاوی، تجزیه و تحلیل فرآیند، ارزیابی معیاری عملکرد و تجزیه و تحلیل توصیفی می شود.

هوش تجاری تمام داده‌های تولید شده توسط یک کسب‌وکار را تجزیه می‌کند و گزارش‌های و معیارهای عملکرد ساده و قابل درک را ارائه و روندهایی را مشخص می‌کند تا مدیران بتوانند آگاهانه‌تر تصمیم‌گیری کنند.

نکات کلیدی

هوش تجاری به معنای زیرساخت فنی خاصی است که داده های شرکت را جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل می کند.

هوش تجاری داده ها را تجزیه می کند و گزارش ها و اطلاعاتی را تولید می کند که در تصمیم‌گیری آگاهانه به مدیران کمک می‌کنند.

شرکت‌های نرم‌افزاری سامانه‌های هوش تجاری را برای شرکت‌هایی تولید می‌کنند که می‌خواهند از داده‌های خود بهتر استفاده کنند.

ابزارها و نرم افزارهای هوش تجاری در قالب‌های مختلفی مانند صفحات گسترده، نرم افزار گزارش/پرس و جو، نرم افزار تجسم داده ها، ابزارهای داده کاوی و پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP) ارائه می‌شوند.

سلف سرویس هوش تجاری رویکردی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها است که به افراد بدون پیشینه فنی اجازه‌ی دسترسی به داده‌ها و کاوش آن‌ها را اعطا می‌کند.

آشنایی با هوش تجاری (BI)

نیاز به هوش مصنوعی از این مفهوم نشأت ‌گرفت که مدیران زمانی که اطلاعات نادرست یا ناقص در دست داشته باشند به طور متوسط ​​تصمیمات بدتری نسبت به زمانی که اطلاعات بهتری در اختیار دارند، اتخاذ می‌کنند. سازندگان مدل های مالی این را به عنوان «ورودی اشتباه، خروجی اشتباه» می شناسند.

هوش تجاری سعی می کند این مشکل را با تجزیه و تحلیل داده های فعلی حل کند، این داده‌ها به طور ایده آل بر روی سیستم اطلاعاتی متشکل از معیارهای سریع که برای حمایت از تصمیم‎گیری بهتر طراحی شده است ارائه می‌شوند.

مهم

اکثر شرکت ها می توانند از کاربرد سامانه‌های هوش تجاری سود ببرند. مدیرانی که اطلاعات نادرست یا ناقصی دارند به طور متوسط ​​تصمیمات بدتری نسبت به زمانی که اطلاعات بهتری در اختیار داشته باشند اتخاذ می کنند.

ملاحظات ویژه

هوش تجاری برای مفید بودن باید به دنبال افزایش دقت، ارائه به موقع و مقدار داده باشد.

این الزامات به معنای یافتن راه‌های بیشتری برای جمع‌آوری اطلاعاتی است که در حال حاضر ثبت نمی‌شوند، بررسی اطلاعات از نظر وجود خطا در آن‌ها، و ساختاردهی اطلاعات به گونه‌ای است که امکان تجزیه و تحلیل گسترده را فراهم کند.

با این حال، در عمل داده‌های شرکت‌ها ساختارنیافته‌اند یا در قالب‌های متنوعی ثبت می‌شوند که جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل آن‌ها آسان نیست. بنابراین شرکت های نرم افزاری سامانه‌های هوش تجاری را برای بهینه سازی اطلاعات جمع آوری شده از داده ها ارائه می کنند. این سامانه‌ها برنامه های نرم افزاری در سطح سازمانی هستند که برای یکسان سازی داده ها و روش تجزیه و تحلیل یک شرکت طراحی شده اند.

اگرچه سامانه‌های نرم‌افزاری به تکامل خود ادامه می‌دهند و به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر می‌شوند اما دانشمندان داده همچنان بایستی موازنه‌ی میان سرعت و عمق اطلاعات گزارش شده را مدیریت کنند.

برخی از بینش‌های حاصل از کلان داده‌ها، شرکت‌ها را به تکاپو انداخته است تا هر اطلاعاتی را ثبت کنند، اما تحلیلگران داده معمولاً می‌توانند منابع اطلاعاتی را فیلتر کنند تا مجموعه‌ای از نقاط داده را پیدا کنند که ممکن است سلامت یک فرآیند یا حوزه تجاری را به عنوان یک مجموعه کلی نشان دهد. این مسئله ممکن است نیاز به ثبت و قالب بندی مجدد همه اطلاعات را برای تجزیه و تحلیل آن‌ها کاهش دهد و به صرفه‌جویی در زمان لازم برای تحلیل و افزایش سرعت گزارش‌دهی منجر شود.

انواع ابزار و نرم افزارهای هوش تجاری

ابزارها و نرم افزارهای هوش تجاری انواع مختلفی دارند. اجازه بدهید نگاهی گذرا به برخی از انواع رایج سامانه‌های هوش تجاری بیندازیم.

صفحات گسترده: صفحات گسترده مانند Microsoft Excel و Google Docs برخی از پرکاربردترین ابزارهای هوش تجاری هستند.

نرم افزار گزارش‌دهی: نرم افزار گزارش دهی برای گزارش، سازماندهی، فیلتر کردن و نمایش داده ها استفاده می شود.

نرم‌افزار تجسم داده‌ها: نرم‌افزار تجسم داده‌ها مجموعه داده‌ها را به تصاویر گرافیکی خوانا و جذاب تبدیل می‌کند تا بتوان به سرعت بینش‌هایی از آن‌ها به دست آورد.

ابزارهای داده کاوی: ابزارهای داده کاوی مقادیر زیادی داده را با استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و آمار در جست‌وجوی الگوها استخراج می کنند.

پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP): ابزارهای OLAP به کاربران این اجازه را می دهند که مجموعه داده ها را از زوایای مختلف و بر اساس دیدگاه های تجاری مختلف تجزیه و تحلیل کنند.

مزایای هوش تجاری

دلایل زیادی برای استفاده‌ی شرکت ها از هوش تجاری وجود دارد. بسیاری از آن‌ها برای پشتیبانی از عملکردهای متنوعی مانند استخدام، پیروی از قوانین، تولید و بازاریابی از این سامانه‌ها استفاده می کنند.  هوش تجاری یکی از ارزش‌های تجاری اصلی است. پیدا کردن حوزه تجاری خاصی که از بررسی اطلاعات بهتری سود نبرد، دشوار است.

برخی از مزایای بسیاری که شرکت‌ها پس از استفاده از هوش تجاری در مدل‌های کسب‌وکار خود ممکن است تجربه کنند عبارتند از گزارش‌دهی و تجزیه و تحلیل سریع‌تر و دقیق‌تر، بهبود کیفیت داده‌ها، رضایت بهتر کارکنان، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد و توانایی تصمیم‌گیری بهتر در کسب‌وکار است.

واقعیت سریع

هوش تجاری برای کمک به کسب‌وکارها در زمینه غلبه بر مشکل «ورودی اشتباه، خروجی اشتباه» که ناشی از تجزیه و تحلیل داده‌های نادرست یا ناکافی است، پدیدار شده است.

به عنوان مثال، اگر شما مسئول برنامه‌های زمانی تولید چندین کارخانه نوشیدنی باشید و فروش در یک منطقه خاص رشد ماه به ماه قدرتمندی داشته باشد، می توانید تغییرات اضافی را به صورت تقریبا بی‌درنگ تأیید کنید تا از توانایی کارخانه های شما برای تامین تقاضا مطمئن شوید.

به طور مشابه، اگر تابستان خنک‌تر از حد معمول میزان فروش شما را تحت تأثیر قرار دهد، می‌توانید به سرعت همان خط تولید را متوقف کنید. این دستکاری فرآیند تولید نمونه محدودی از تاثیر استفاده‌ی مناسب از هوش تجاری بر افزایش سود و کاهش هزینه‌ها است.

نمونه‌هایی از هوش تجاری

شرکت Lowe’s

شرکت Lowe’s  که دومین فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ خرده‌فروشی خدمات رفاهی منزل در کشور را اداره می‌کند، یکی از اولین استفاده‌کنندگان ابزارهای هوش تجاری است. به بیان دقیق‌تر، این شرکت برای بهینه‌سازی زنجیره تامین، تجزیه و تحلیل محصولات برای شناسایی تقلب‌های احتمالی و حل مشکلات مربوط به هزینه‌های تحویل جمعی از فروشگاه‌های خود، بر ابزارهای هوش تجاری تکیه کرده است.

شرکت کوکاکولا باتلینگ

شرکت کوکاکولا باتلینگ با فرآیندهای گزارش دهی دستی روزانه خود مشکل داشت: این گزارش‌ها دسترسی به اطلاعات بی‌درنگ فروش و عملیات را محدود می‌ساختند.

بااین‌حال، این شرکت با جایگزینی فرآیند دستی با یک سیستم خودکار هوش تجاری، این فرآیند را کاملا ساده و روان کرد که 260 ساعت در سال (یا بیش از 6 هفته کاری 40 ساعته) صرفه جویی در زمان برای این شرکت به همراه داشت. حال تیم این شرکت تنها با چند کلیک به سرعت می‌تواند معیارهایی مانند عملیات تحویل، بودجه و سودآوری را تحلیل کند.

سوالات متداول هوش تجاری

سامانه Power BI چیست؟

سامانه Power BI یک ابزار تجزیه و تحلیل تجاری است که توسط غول نرم افزاری مایکروسافت ارائه شده است. به گفته این شرکت، این سامانه اطلاعاتی به افراد و کسب و کارها اجازه می دهد تا با استفاده از یک پلتفرم مقیاس پذیر به داده ها متصل شوند و آن‌ها را مدل سازی و تجسم کنند.

سلف سرویس هوش تجاری چیست؟

سلف سرویس هوش تجاری رویکردی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها است که به افراد بدون پیشینه فنی اجازه دسترسی و کاوش داده‌ها را اعطا می‌کند. به عبارت دیگر، این سامانه به تمام افراد در سراسر سازمان و نه فقط بخش فناوری اطلاعات، اجازه می دهد تا داده ها را کنترل کنند.

معایب سلف سرویس هوش تجاری  چیست؟

معایب سلف سرویس  هوش تجاری عبارتند از احساس امنیت کاذب در کاربران نهایی، هزینه های بالای صدور مجوز، فقدان جزئیات داده ها و گاهی اوقات امکان دسترسی بیش از اندازه.

محصول BI IBM چیست؟

یکی از محصولات اصلی هوش تجاری شرکت IBM، ابزار Cognos Analytics است که این شرکت از آن به عنوان سامانه جامع هوش تجاری مجهز به هوش مصنوعی یاد می کند.