۰ نفر

منظور از گریز قیمت از مقاومت و حمایت (Breakout) چیست؟

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۲۰
کد خبر: 710511

گریز قیمت زمانی است که قیمت به ناحیه‌ی بالای سطح مقاومت یا پایین سطح حمایت نفوذ می کند.

به عنوان مثال، گریز قیمت به سمت بالای یک الگوی نموداری ممکن است شروع احتمالی روند صعودی قیمت را نشان دهد. گریزهایی که در حجم بالا (نسبت به حجم عادی) رخ می‌دهند، ضریب اطمینان بیشتری دارند به این معنی است که قیمت به احتمال زیاد در آن جهت حرکت خواهد کرد.

نکات کلیدی

گریز قیمت ممکن است ذهنی باشند زیرا همه معامله گران سطوح حمایت و مقاومت یکسانی را تشخیص نمی دهند یا از آنها استفاده نمی کنند.

گریز قیمت فرصت های معاملاتی احتمالی را فراهم می کند. گریز قیمت صعودی به معامله گران علامتی مبنی بر اتخاذ موقعیت‌های معاملاتی خرید یا بستن موقعیت‌های معاملاتی فروش خود صادر می‌کند. گریز قیمت نزولی نیز به معامله‌گران علامت می‌دهد که احتمالاً موقعیت‌های معاملاتی خرید را بفروشند.

گریز قیمت با حجم نسبتاً بالا قطعیت و علاقه را نشان می‌دهند و بنابراین در این حالت احتمال ادامه حرکت قیمت در جهت گریز بیشتر خواهد بود.

گریز قیمت در حجم به نسبت کم بیشتر بر ناتوانی قیمت در تشکیل روند دلالت دارد، بنابراین در این حالت احتمال تشکیل روند در جهت گریز کمتر خواهد بود.

گریز قیمت به شما چه می‌گوید؟

گریز به این رخ می دهد که قیمت دارایی احتمالا برای مدت زمانی به نسبت طولانی در زیر سطح مقاومت یا بالاتر از سطح حمایت خاصی گرفتار می‌شود و قدرت عبور از آن‌ها را ندارد. بدین ترتیب این سطح مقاومت یا حمایتی به مرزی تبدیل می شود که بسیاری از معامله گران از آن برای تعیین نقاط ورود یا سطوح حد ضرر خود استفاده می کنند. هنگامی که قیمت از سطح حمایت یا مقاومت عبور می کند، معامله گرانی که منتظر گریز قیمت بودند، وارد می شوند و آنهایی که نمی‌خواستند قیمت از این سطوح عبور کند، از موقعیت های خود خارج می شوند تا از ضررهای بیشتر جلوگیری کنند.

این فعالیت سراسیمه‌ی معامله‌گران اغلب حجم را افزایش می‌شود و علاقه‌ی بسیاری از معامله گران را به سطح گریز قیمت نشان می‌دهد. حجم بالاتر از حجم متوسط ​​به تایید گریز قیمت کمک می‌کند. گریز قیمت با حجم کم ممکن است نشان دهد که این سطح قیمت برای بسیاری از معامله گران جذاب و مهم نبوده است یا معامله گران به اندازه کافی به اهمیت این سطح متقاعد نشده بودند تا موقعیت‌های معاملاتی خود را در نزدیکی این سطح قرار دهند. این گریزهای قیمت با حجم کم به احتمال بیشتری ممکن است شکست بخورند. اگر گریز قیمت صعودی شکست بخورد، قیمت به زیر مقاومت باز می گردد. در صورت شکست خوردن گریز نزولی که اغلب سقوط ناگهانی نیز نامیده می شود، قیمت به بالاتر از سطح حمایتی که در زیر آن گریز کرده بود باز می‌گردد.

گریزهای قیمت معمولاً با بازه‌های قیمت یا سایر الگوهای نموداری از جمله مثلث، پرچم، گوه، و سر و شانه مرتبط هستند. این الگوها زمانی شکل می‌گیرند که قیمت به روشی خاص حرکت می‌کند و سطوح حمایت و یا مقاومت کاملاً مشخصی را ایجاد می‌کند. معامله‌گران سپس این سطوح را در انتظار گریز قیمت دنبال به دقت زیرنظر می‌گیرند. معامله‌گران در صورت گریز قیمت به بالای سطح مقاومت ممکن است موقعیت های خرید باز کنند یا از پوزیشن های فروش خود خارج شوند و در صورت گریز قیمت به زیر سطح حمایت نیز ممکن است موقعیت‌های فروش باز کنند یا از موقعیت های خرید خود خارج شوند.

حتی پس از گریز قیمت در حجم بالا نیز قیمت غالبا (اما نه همیشه) مقداری از حرکت خود را اصلاح می‌کند و پیش از ادامه روند در جهت گریز به سطح شکسته شده باز می‌گردد. علت این است که معامله‌گران کوتاه‌مدت‌کار غالبا در ابتدای گریز قیمت معاملات خرید باز می‌کنند اما به سرعت برای کسب سود سریع این معاملات را اندکی بعد می‌فروشند. این فروش موقت به کاهش قیمت به سطح شکسته شده منجر می‌شود. اگر گریز قیمت واقعی باشد (و با شکست مواجه نشود) در این صورت قیمت در جهت گریز به حرکت خود ادامه خواهد داد. اگر چنین نشود گفته می‌شود که گریز جعلی یا ناموفق بوده است.

معامله گرانی که از گریز قیمت برای شروع معاملات خود استفاده می کنند، معمولاً از دستور تعیین حد ضرر برای جلوگیری از ضرر در صورت ناموفق بودن گریز قیمت استفاده می‌کنند. این حد ضرر در گریزهای صعودی، معمولاً درست اندکی زیر سطح مقاومت قرار می گیرد. در صورت باز کردن موقعیت معاملاتی فروش در گریز قیمت نزولی، حد ضرر معمولاً درست اندکی بالاتر از سطح حمایتی شکسته شده قرار می گیرد.

نمونه ای از گریز قیمت

این نمودار افزایش زیاد حجم معاملاتی مربوط به انتشار صورت درآمد را نشان می دهد، زیرا قیمت از ناحیه مقاومت الگوی نموداری مثلث عبور می کند. گریز قیمت آنچنان قدرتمند بود شکاف قیمتی ایجاد کرده است. قیمت به روند صعودی خود ادامه داده اشت و به نقطه شکست اولیه بازنگشته است. این مسئله نشانه‌ای از گریز قیمت بسیار قدرتمند است.

معامله گران می توانستند از گریز قیمت برای ورود به موقعیت های خرید و یا خارج شدن از موقعیت های فروش خود استفاده کنند. در صورت ورود به موقعیت معاملاتی خرید، حد ضرر درست زیر سطح مقاومت مثلث (یا حتی زیر حمایت مثلث) قرار داده می‌شود. از آنجا که در این نمودار قیمت شکاف بزرگی را ایجاد کرده است، ممکن است این مکان نقطه‌ی ایده‌آلی برای تعیین حد ضرر نباشد. پس از ادامه روند صعودی به دنبال گریز قیمت می‌توان به منظور کاهش ریسک یا قفل کردن سود حد ضرر را بالاتر آورد.

تفاوت بین گریز قیمت و 52 هفته بالا و پایین

گریز قیمت در صورتی که در نزدیکی سقف و کف پیشین روی دهد ممکن است به حرکت قیمت به سمت سقف و کف 52 هفته‌ای جدید منجر شود. اما همه سقف و کف های 52 هفته ای نتیجه گریز قیمت اخیر نیستند. بالاترین یا پایین ترین قیمت 52 هفته ای صرفا بالاترین یا پایین ترین قیمتی است که در سال گذشته مشاهده شده است اما گریز قیمت صرفا حرکت قیمت به بالای مقاومت یا زیر حمایت است.

محدودیت های استفاده از گریز قیمت

دو مشکل اصلی در استفاده از گریز قیمت وجود دارد. مشکل اصلی این روش شکست ناموفق است. قیمت اغلب به سطحی اندکی بالاتر از مقاومت یا پایین‌تر از حمایت حرکت می کند و معامله گران گریز قیمت را فریب می دهد. سپس روند قیمت معکوس می‌شود و به حرکت در جهت شکست ادامه نمی دهد. این وضعیت ممکن است چندین بار قبل از وقوع گریز واقعی اتفاق بیفتد.

سطوح حمایت و مقاومت نیز ذهنی هستند. همه معامله‌گران به سطح حمایت و مقاومت یکسان اهمیت نمی دهند. به همین دلیل است که توجه به حجم معاملاتی ممکن است به تشخیص گریز موفق کمک کند. افزایش حجم در گریز قیمت نشان می دهد که سطح مهمی شکسته است. کمبود حجم نشان می دهد که سطح شکسته شده مهم نیست یا معامله گران بزرگ (که حجم زیادی ایجاد می کنند) هنوز آماده پیوستن به روند نیستند.