۰ نفر

برند چیست و انواع آن کدام اند؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵
کد خبر: 710498
برند چیست و انواع آن کدام اند؟

برند یک مفهوم بازاریابی یا تجاری نامشهود است که به افراد کمک می کند تا یک شرکت، محصول یا فرد را شناسایی کنند.

برندها معمولاً از نشانگرهای شناسایی برای کمک به ساخت هویت برند در بازار استفاده می کنند. این نشانگرها ارزش زیادی برای شرکت یا فرد ایجاد می کنند و به آنها نسبت به شرکت‌ها و افراد دیگر در همان صنعت برتری رقابتی می دهند. به این ترتیب، بسیاری از نهادها با به ثبت رساندن علائم تجاری تلاش می‌کنند حمایت قانونی برای برندهای خود کسب کنند.

نکات کلیدی

مردم اغلب برندها را با چیزهایی مانند لوگوها، شعارها یا سایر علائم قابل تشخیص که ابزارهای بازاریابی برای کمک به تبلیغ کالاها و خدمات هستند اشتباه می گیرند.

برندها از مهم ترین و با ارزش ترین دارایی های یک شرکت محسوب می شوند.

شرکت ها می توانند با ثبت علائم تجاری از برندهای خود محافظت کنند.

انواع برندها شامل برندهای شرکتی، شخصی، محصولات و خدمات است.

شناخت برندها

همانطور که در بالا ذکر شد، هر برند یا نام تجاری دارایی نامشهودی است که به افراد کمک می کند تا یک شرکت خاص و محصولات آن را شناسایی کنند. این امر به ویژه زمانی صادق است که شرکت‌ها تلاش می‌کنند از شرکت‌های دیگری که محصولات مشابه را در بازار ارائه می‌کنند از جمله برندهای عمومی، متمایز کنند. ادویل یک نام تجاری رایج برای ایبوپروفن است که این شرکت از آن برای متمایز کردن محصول خود از انواع عادی این دارو در داروخانه ها استفاده می کند. این مفهوم به عنوان ارزش ویژه برند شناخته می شود.

افراد عادی اغلب نمادها، شعارها یا سایر علائم قابل تشخیص متعلق به شرکت ها را با برندهایشان اشتباه می گیرند. در حالی که این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند اما متمایز از یکدیگر هستند. گروه اول ابزارهای بازاریابی هستند که شرکت ها اغلب برای تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات خود از آنها استفاده می کنند. استفاده از این ابزارها در کنار هم هویت برند را ایجاد می کند. بازاریابی موفق ممکن است به حفظ جلوه و مرکز برند یک شرکت در ذهن مردم کمک کند. دست‌یابی به این هدف ممکن است به تفاوت میان انتخاب برند شما به جای برند رقبا توسط مشتریان منجر شود.

برند یکی از با ارزش ترین و مهم ترین دارایی های یک شرکت محسوب می شود. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها اغلب با نام تجاری خود شناخته می‌شوند، به این معنی که آنها اغلب ‌به طور جدایی‌ناپذیر در هم ادغام می‌شوند. کوکاکولا نمونه‌ای عالی در این زمینه است که در آن نوشابه‌ی محبوب این شرکت مترادف با خود شرکت شد. این مسئله به این معنا است که برند ارزش پولی فوق العاده ای دارد که هم بر حد سودآوری و هم برای ارزش سهام سهامداران شرکت‌های سهامی عام تأثیر می گذارد.

به همین دلیل محافظت قانونی از برند برای شرکت ها بسیار مهم است. علائم تجاری، مالکیت انحصاری بر یک برند و/یا محصول به همراه هرگونه ابزار بازاریابی مرتبط به آن را مشخص می کنند. ثبت علائم تجاری مانع استفاده دیگران از محصولات یا خدمات شما بدون کسب اجازه از شما می شود.

ملاحظات ویژه

برندها فقط برای استفاده شرکت‌ها نیستند. در واقع، افراد عادی نیز در حال حاضر معمولا از برندها استفاده می‌کنند و این امر به ویژه در عصر تلویزیون‌های واقع‌نما و رسانه های اجتماعی صادق است. به عنوان مثال، خانواده کارداشیان پس از کسب محبوبیت در نمایش واقع‌گرایانه، ارزش برند خود را افزایش دادند. این خانواده به طور جمعی و شخصی از نام خود برای راه اندازی موفقیت آمیز مشاغل رسانه ای و مدلینگ، نمایش های جانبی (اسپین‌آف)، لوازم آرایشی، عطر و خطوط تولید لباس استفاده کرده اند.

واقعیت سریع

کارشناسان بر این باورند که برندسازی در بهبود دنیای شرکت‌ها در پاسخ به همه‌گیری COVID-19 نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد.

تاریخچه برندها

در طول تاریخ از برندها برای متمایز سازی محصولات استفاده شده است. ایده برندسازی ممکن است به 2000 قبل از میلاد بازگردد زمانی که بازرگانان از برندسازی برای فروش کالاهای خود در بازارهای مختلف استفاده می کردند. در آن زمان، برندسازی معمولاً به عنوان شیوه‌ای برای نشان دادن مالکیت یک محصول یا یک قطعه از دارایی استفاده می شد.

از برندسازی در طول اعصار مختلف استفاده شده است. در قرن سیزدهم، ایتالیایی ها به افزودن واترمارک روی کاغذ خود به عنوان نوعی برند روی آوردند. اصطلاح برند همچنین به علائم منحصر به فردی اشاره دارد که بر روی پوست دام سوزانده می شدند تا حیوانات مربوط به هر دامدار را از حیوانات دامدار دیگر مشخص سازند.

اما یکی از محبوب ترین کاربردهای برند در مناطق روستایی آمریکا بود. احتمالاً واژه branding به معنای داغ‌گذاری را شنیده‌اید که دامداران ایالات متحده از آن استفاده می‌کردند و دام‌های خود را به منظور شناسایی داغ‌گذاری می‌کردند. در قرن نوزدهم که شرکت‌ها به بسته‌بندی کالاهای خود روی آوردند تا محصولات خودشان را از سایر شرکت‌ها متمایز سازند، برندسازی رواج پیدا کرد.

انواع برندها

نوع برند استفاده شده به نهاد خاصی بستگی دارد که از آن استفاده می کند. در زیر برخی از رایج‌ترین انواع برندها آمده است:

برندهای شرکتی: برندسازی شرکتی روشی است که شرکت ها برای بازاریابی برای خود و کسب برتری رقابتی در برابر رقبا از آن استفاده می‌کنند. شرکت‌ها برای دست‌یابی به این هدف یک سری تصمیمات مهم مانند قیمت گذاری، ماموریت، بازار هدف و ارزش ها را اتخاذ می‌کنند.

برندهای شخصی: همانطور که در بالا ذکر شد، برندسازی دیگر فقط مختص شرکت ها نیست. مردم از ابزارهایی مانند رسانه های اجتماعی برای ساختن شخصیت های خیالی استفاده می کنند و در نتیجه برند خود را تقویت می کنند. این مسئله شامل ارسال پست‌های منظم در رسانه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها و برگزاری نشست‌هایی برای آشنایی می‌شود.

برندهای محصول: این نوع برندسازی که به نام تجاری کالا نیز معروف است، شامل بازاریابی برای یک محصول خاص است. برندسازی یک محصول مستلزم تحقیق در بازار و انتخاب بازار هدف مناسب است.

برندهای خدماتی: این نوع برندسازی برای خدمات اعمال می‌شود و اغلب نیاز به خلاقیت دارد، زیرا نمی‌توان خدمات را به صورت فیزیکی نشان داد.

ساخت یک برند

هنگامی شرکتی نام تجاری خاصی را به عنوان تصویر عمومی خود انتخاب می‌کند بایستی در ابتدا هویت برند یا نحوه نگرش عموم نسبت به آن را تعیین کند. به عنوان مثال، لوگوی شرکت اغلب پیام، شعار یا محصول یک شرکت را در بر می گیرد تا برند را برای مصرف کننده به یاد ماندنی و جذاب کند.

شرکت‌ها معمولاً برای به دست آوردن ایده‌هایی در مورد جنبه‌های بصری برند، مانند لوگو یا نماد آن با یک شرکت یا تیم طراحی مشاوره یا از نرم‌افزارهای طراحی لوگو استفاده می‌کنند. برندهای موفق پیام یا احساسی را که شرکت به دنبال انتقال آن است به دقت به تصویر می‌کشند. انتقال این پیام به ایجاد آگاهی از برند یا شناخت وجود برند و محصولی که ارائه می‌دهد منجر می شود. از سوی دیگر، برند ناکارآمد اغلب ناشی از عدم برقراری ارتباط مناسب است.

هنگامی که برندی احساسات مثبتی را در بین مخاطبان هدف خود ایجاد کند، گفته می شود که شرکت مربوطه ارزش ویژه برند ایجاد کرده است. برخی از شرکت‌های دارای ارزش ویژه برند و برندهای بسیار شناخته شده محصولات عبارتند از: مایکروسافت، کوکاکولا، فراری، اپل و متا (فیسبوک سابق).

اگر برندسازی به درستی انجام شود، ساخت برند نه تنها فروش این محصول خاص برای فروش عرضه شده است، بلکه فروش سایر محصولات ارائه شده توسط همان شرکت را افزایش می‌دهد. برندهای خوب در مصرف کنندگان اعتماد ایجاد می‌کنند و مصرف کنندگان پس از داشتن تجربه خوب با یکی از محصولات، به احتمال زیاد محصولات دیگری مرتبط با همان برند را امتحان خواهد کرد. همانطور که در بالا ذکر شد، این پدیده اغلب به عنوان وفاداری به برند شناخته می شود.

مهم

مطابق گزارش نشریه فوربز اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و متا ارزشمندترین برندهای سال 2020 بودند.

مزایای برندها

برندسازی چه برای یک شرکت یا یک فرد مزایای متعددی دارد. برندسازی موفق برداشت های زیادی را در مورد شرکت یا افراد ایجاد می‌کند. اما این گفته به چه معنی است؟ شرکتی که در انتقال پیام خود موفق عمل کند می تواند احساسات مورد نظر خود را در پایه مشتریان خود القا کند و برانگیزد. این مشتریان روابط منحصر به فردی را با این شرکت ها ایجاد می کنند و این مسئله به شرکت‌ها اجازه می دهد تا از وفاداری مشتریان خود بهره‌برداری کنند. شرکت ها همچنین برای کمک به جذب سایر مشتریان جدید به این مشتریان متکی هستند.

این مسئله به شرکت ها کمک می کند تا اعتماد و اعتباری در میان مشتریان ایجاد کنند. به هر حال، افراد عادی بیشتر تمایل دارند تا کالاها و خدمات (یا برندها)ی مورد نظر خود را از شرکت هایی که با آن‌ها آشنایی دارند و به آن‌ها اعتماد می‌کنند خریداری کنند. این مسئله به شرکت ها مزیت رقابتی در برابر رقبایشان اعطا می‌کند. حفظ نام برندها در ذهن مصرف کنندگان به معنای حد سودآوری بزرگتر است.

این مسئله همچنین به شرکت ها کمک می کند تا محصولات و خدمات جدیدتر را معرفی کنند. از آنجا که مصرف‌کنندگان به برندهایی که می‌شناسند و به آن‌ها اعتماد دارند وفادار می‌مانند – و قبلاً با آن‌ها رابطه برقرار کرده‌اند– احتمالاً هنگام عرضه محصولات جدید از سوی این برندها حاضر خواهند بود برای خرید محصولات جدید پول خرج کنند حتی اگر این محصولات گران‌تر باشند.

اجازه دهید اپل به عنوان مثالی در نظر بگیریم. این شرکت پایه مشتریان بسیار وفاداری ایجاد کرده است که به دلیل وفاداری به این برند، حاضرند از برچسب قیمت محصولات iMac، MacBook، iPad یا iPhone چشم پوشی کنند. بسیاری از مشتریان فعلی کاملاً حاضرند زمانی که این شرکت دستگاه الکترونیکی جدیدی به بازار عرضه می‌کنند دستگاه‌های الکترونیک فعلی خود را جایگزین کنند.

سؤالات متداول برند

برند دربازاریابی به چه معناست؟

برند مفهومی ناملموس است که به افراد (به ویژه مصرف کنندگان) کمک می کند تا یک شرکت، محصول یا فرد خاص را شناسایی کنند و تشخیص دهند.

4 نوع برند چیست؟

انواع مختلفی از برندها وجود دارد، اما چهار مورد از رایج ترین آنها عبارتند از برندهای شرکتی، برندهای شخصی، برندهای محصول و برندهای خدماتی.

چه نمونه‌هایی برای برند وجود دارد؟

اگرچه برندها عموماً مفاهیم ناملموسی هستند، اما اغلب پدیده‌هایی مانند محصولات و نام ها را با برندها مرتبط می‌سازیم. به عنوان مثال می توان به اپل، نایک، کوکاکولا، ادویل و تیلنول اشاره کرد.

برند به چه دلیل اهمیت دارد؟

برندها مفاهیم مهم هستند زیرا برای شرکت ها و افراد ارزش ایجاد می کنند. برندها همچنین به شرکت‌ها مزیت رقابتی در بازار در برابر واحدهای تجاری رقیب اعطا می کنند. برندسازی موفق، پایه مشتریان شرکت را افزایش می‌دهد، که اعتماد و اعتبار بیشتری در میان مشتریان ایجاد می‌کند و منجر به وفاداری آن‌ها به برند می‌شود – همه این پیامدها مزیت رقابتی در بازار به شرکت اعطا می‌کند و حد سودآوری آن را افزایش می‌دهد.

ارزش ویژه برند به چه معناست؟

ارزش ویژه برند مفهومی است که به ارزش تولید شده از محصول یا خدمات یک شرکت در مقایسه با معادل‌های عادی آن که در بازار در دسترس مصرف کنندگان قرار دارند، اشاره دارد. به عنوان مثال، به برند Advil در مقایسه با ایبوپروفن عادی دیگر در قفسه های داروخانه فکر کنید.

سخن نهایی

وقتی کلمه «برند» را می شنویم، بیشتر ما به یاد مارک‌ها، شعارها و سایر علائم قابل شناسایی می‌افتیم. اما این مفاهیم تنها بخشی از تعریف برند است. اصطلاح برند در واقع یک مفهوم بازاریابی ناملموسی است که به افراد کمک می کند تا یک کسب و کار یا شخص را شناسایی کنند و تشخیص بدهند.

برندها یکی از مهم ترین و با ارزش ترین دارایی هایی شرکت‌ها یا اشخاص هستند. آنها می توانند به موفقیت یا شکست یک شرکت منجر شوند، بنابراین مهم است که شرکت ها قبل از راه اندازی محصول یا خدمات خود، یا قبل از اینکه کسب‌وکار خود را شروع کنند تحقیقات لازم را انجام دهند. برندسازی موفق می تواند در زمینه جذب و حفظ مشتریان به شرکت‌ها کمک کند که این مسئله وفاداری در مشتریان نسبت به برند ایجاد خواهد کرد و به شرکت مزیتی رقابتی در برابر رقبا اعطا می‌کند.