۰ نفر

منطور از آگاهی از برند چیست؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۱۶
کد خبر: 710486
منطور از آگاهی از برند چیست؟

ایجاد آگاهی از برند یکی از مراحل کلیدی در تبلیغ یک محصول جدید یا احیای یک برند قدیمی است. در حالت ایده آل، آگاهی از برند ممکن است شامل ویژگی هایی باشد که محصول را از رقبای آن متمایز می کند.

آگاهی از برند به آشنایی مصرف کنندگان با یک محصول یا خدمات خاص اشاره دارد.

هدف کمپین‌های آگاهی از برند آشنایی مردم با یک محصول جدید یا اصلاح شده و متمایز ساختن آن از رقبا است.

رسانه های اجتماعی به ابزار جدید مهمی در بازاریابی آگاهی از برند تبدیل شده اند.

تأثیر آگاهی و شناخت از یک برند چگونه است؟

محصولات و خدماتی که آگاهی از برند بالایی را حفظ می کنند، احتمالاً فروش بیشتری را برای شرکت فراهم خواهند کرد. زمانی که مصرف‌کنندگان با گزینه‌های مختلف مواجه می‌شوند، احتمالاً محصولی با نام برند آشنا را خریداری خواهند کرد تا برند ناآشنا.

به‌عنوان مثال، صنعت نوشابه‌سازی را در نظر بگیرید. بسیاری از نوشابه ها زمانی که از بسته بندی خود خارج شوند از یکدیگر قابل تشخیص نیستند. غول‌های این صنعت، کوکاکولا و پپسی برای تبدیل برندهای خود به برند باب میل مصرف‌کنندگان بر آگاهی از برند اتکا می‌کنند. این شرکت‌ها در طول سال‌های متمادی از استراتژی‌های تبلیغاتی و بازاریابی خاصی استفاده کرده‌اند که آگاهی از برند را در میان مصرف‌کنندگان آن‌ها افزایش داده و مستقیماً به فروش بالاتر آن‌ها منجر شده است.

این آگاهی از برند بالاتر برای برندهای غالب یک دسته ممکن است همانند خندق اقتصادی عمل کند که به رقبا اجازه نمی‌دهد سهم بازاری بیشتری کسب کنند.

ملاحظات ویژه 

در سال 2019، کاربران اینترنت تقریباً 38 دقیقه در روز را در فیس بوک، 26 دقیقه را در اسنپ چت و 27 دقیقه را در اینستاگرام سپری می کردند.

جای تعجب نیست که شرکت‌ها اکنون انرژی زیادی را صرف ارتقای آگاهی از برند خود در این پلتفرم‌ها می‌کنند. این وضعیت منجر به ایجاد انواع جدیدی از تبلیغات شده است که در آن مصرف کنندگان خود با یکدیگر درباره محصولات و خدماتی که دوست دارند و استفاده می کنند بحث می‌کنند. در اکثریت شیوه های آگاهی از برند تبلیغات هدفمند در حساب فیس بوک و اینستاگرام به ویژه مخاطبان نسل‌های Millennial و Gen Z استفاده می شوند.

به ناچار مصرف کنندگان تجربیات نامطلوبی را نیز به اشتراک خواهند گذاشت و بازاریابان در حال تطبیق خود با این واقعیت هستند. پاسخ‌دهی به نظرات منفی و ارائه راه‌حل هم‌زمان برای مشکل مشتریان برای شرکت‌ها بسیار مهم است.

اما همانطور که مصرف کنندگان پست ها و به روز رسانی های رسانه های اجتماعی را مشاهده می کنند و با آنها تعامل برقرار می‌کنند، آگاهی از برند افزایش می یابد. برای کسب بیشترین بهره‌وری از آگاهی از برند مصرف کنندگان باید بتوانند به طور یکپارچه از پلتفرم رسانه های اجتماعی به وب سایت شرکت متصل شوند.

راه های دیگر ایجاد آگاهی از برند

رسانه های چاپی همانند گذشته پرقدرت نیستند، اما هنوز هم هستند برخی از مصرف کنندگان روزنامه و مجلات می خوانند. تبلیغاتی که به صورت راهبردی در این نشریات قرار می‌گیرند، مانند مکان‌های هدفمند در بخش مناسب روزنامه یا در نشریات تخصصی می‌توانند توجه بیننده را به خود جلب و آگاهی از برند ایجاد کنند.

به عنوان مثال، شرکت جدیدی که در بازار فارکس (FX) معامله می‌کند، ممکن است برای ایجاد آگاهی از برند در میان سرمایه‌گذاران در مجله‌ای که بر تجارت جهانی و ارزها تمرکز دارد، تبلیغ کند.

از تبلیغات در مکان های فیزیکی مانند داخل فروشگاه ها نیز برای ایجاد آگاهی از برند استفاده می شود. محصولات خرید هیجانی برای توزیع درون‌فروشگاهی آگهی‌ها و تبلیغات در فروشگاه مناسب هستند. شرکتی که  آب نبات جدیدی را بازاریابی می کند ممکن است برای ایجاد آگاهی از برند این محصول را در یک مکان فروش (POS) توزیع کند.

حمایت از رویدادها یکی از راه های موثر دیگر برای ایجاد آگاهی از برند است. رویدادهای خیریه، رویدادهای ورزشی، و جمع آوری کمک های مالی اجازه می دهند تا نام و لوگوی یک شرکت به وضوح دیده شود.

به عنوان مثال، یک شرکت بیمه سلامت ممکن است بسته های بهداشتی رایگان با مارک شرکت را در یک ماراتن خیریه توزیع کند. انجام این کار این برند را با حسن نیت و هم‌حسی با جامعه مرتبط می سازد. بدین ترتیب آگاهی از برند افزایش می‌یابد و وجهه آن پررنگ می‌شود.