۰ نفر

منظور از ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده چیست؟

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۰۴
کد خبر: 710274
منظور از ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده چیست؟

کارکرد ضمانت نامه شرکت در مناقصه تضمین این مسئله برای صاحب پروژه است که مناقصه‌گر در صورت انتخاب پروژه را تکمیل خواهد کرد.

وجود ضمانت‌ نامه شرکت در مناقصه به مالک این اطمینان خاطر را می دهد که مناقصه گر از تمکن مالی لازم برای پذیرش کار به قیمت ذکر شده در مناقصه برخوردار است.

نکات کلیدی

ضمانت‌ نامه شرکت در مناقصه یک توافقنامه قانونی است که تضمین می کند پیمانکاران به تعهدات اعلام شده خود در پروژه عمل می کنند.

این نوع تضمین حق قانونی برای دریافت غرامت مالی و حقوقی به مالک پروژه ارائه می کند.

ضمانت‌نامه‌ی شرکت در مناقصه معمولاً همراه با قرارداد پروژه ارائه می شود.

ضمانت‌نامه‌ی شرکت در مناقصه توسط شرکت‌های تضمین‌کننده تخصصی پشتیبانی می‌شوند و این شرکت‌های تخصصی تضمین می‌کنند در صورتی که پیمانکار به تعهدات خود عمل نکند، ضرر صاحب پروژه جبران خواهد شد.

انواع اصلی دیگر ضمانت‌های پروژه‌های ساختمانی، ضمانت‌نامه‌های حسن انجام‌کار و پرداخت هستند.

شناخت ضمانت‌ نامه‌های شرکت در مناقصه

ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه تضمین می کنند که پیمانکاران می توانند از قراردادهای مناقصه پیروی کنند و مسئولیت های شغلی خود را مطابق قیمت های توافق شده انجام خواهند داد. اکثر قراردادهای ساخت و ساز دولتی پیمانکاران یا پیمانکاران فرعی را ملزم می‌سازند تا با ارائه ضمانت‌نامه‌هایی که به عنوان ابزاری برای حمایت قانونی و مالی از مشتری عمل می کند، پیشنهادات خود را در مزایده تضمین کنند.

بدون این ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه، هیچ راهی برای صاحبان پروژه باقی نمی‌ماند تا از تکمیل مناسب پروژه توسط مناقصه‌گری که انتخاب کرده‌اند اطمینان‌خاطر پیدا کنند. به عنوان مثال، هر مناقصه‌گر فاقد بودجه کافی ممکن است در طول مسیر انجام پروژه با مشکلات گردش مالی مواجه شود.  ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه همچنین به مشتریان کمک می کنند تا از پیشنهادات بیهوده خودداری کنند، که باعث صرفه جویی در زمان در هنگام تجزیه و تحلیل و انتخاب پیمانکاران می شود.

الزامات ضمانت‌نامه‌ی شرکت در مناقصه

در حالی که اکثر صاحبان پروژه معمولاً پیش‌پرداختی بین 5٪ تا 10٪ از قیمت مناقصه را به عنوان وثیقه جریمه درخواست می‌کنند، پیش‌پرداخت پروژه هایی که با بودجه دولت فدرال انجام می‌شوند مناقصه‌گر را به پرداخت پیشاپیش 20٪ از قیمت مناقصه ملزم می‌سازند. هزینه ضمانت‌نامه به عوامل متعددی از جمله حوزه‌ی اجرای پروژه، مبلغ پیشنهادی و شرایط قرارداد بستگی دارد.

به عنوان مثال، پیمانکاری که مبلغ 250000 دلار را برای سقف‌سازی یک مدرسه ابتدایی پیشنهاد می کند باید 50000 دلار وثیقه ارائه دهد. برای شناخته شدن به عنوان مناقصه‌گر قراردادهای فدرال ارائه‌ی این ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه به همراه پیشنهادی برای تکمیل پروژه الزامی است.

نوشتن ضمانت‌نامه

ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه ممکن است ضمانت‌نامه‌ای کتبی از سوی ضامن شخص ثالثی باشد که به نام مشتری یا صاحب پروژه تهیه شده است. ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه تایید می کنند که پیمانکار دارای سرمایه‌ی لازم برای اجرای پروژه است.

به طور معمول، ضمانت‌نامه‌ی شرکت در مناقصه به شکل سپرده نقدی توسط پیمانکاران برای پیشنهاد مناقصه شده ارائه می شود.  پیمانکاران ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه را از شرکت ضامنی خریداری می کنند که قبل از تایید ضمانت، وضعیت مالی و سوابق پیمانکاران را به طور گسترده بررسی می‌کند.

عوامل متعددی بر صدور یا عدم صدور ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه برای پیمانکار تاثیر می‌گذارند.  این عوامل شامل سابقه اعتباری شرکت و تجربه کاری چندساله‌ی شرکت در این زمینه است. صورتهای مالی نیز ممکن است برای تعیین سلامت مالی کلی شرکت بررسی شوند.

طرفین دخیل در مناقصه

هر ضمانت نامه شامل سه بازیگر اصلی است: ضامن مالی یا شرکت ضامن ضمانت نامه ساخت و ساز که به متعهد له تضمین می کند پیمانکار (که مجری اصلی نامیده می‌شود) مطابق با شرایط تعیین شده در ضمانت‌نامه عمل خواهد کرد.

متعهدله مالک پروژه است که پیمانکار را استخدام و از وی درخواست وثیقه می کند. این شخص یا نهاد دیگر شرایط و ضوابط وثیقه را تعیین می کند و در صورت کوتاهی پیمانکار یا نقض قرارداد توسط وی درخواست غرامت خواهد کرد.

مجری اصلی پیمانکاری است که ضمانت‌نامه را خریداری کرده است.  بر اساس شرایط و ضوابط مندرج در قرارداد و ضمانت نامه پیمانکار در صورت کوتاهی مسئول شناخته خواهد شد.

شرکت های ضامن شایستگی مالی سازنده اصلی را ارزیابی می کنند و با توجه به برآوردی که از احتمال وقوع رویداد نامطلوب به دست آورده‌اند، حق بیمه‌ای را از وی دریافت می کنند.

مهم:

در صورتی که پیمانکار به هر یک از شرایط قرارداد پایبند نباشد هم ضامن و هم پیمانکار مسئول شناخته می‌شوند.

ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه در مقایسه با ضمانت‌نامه‌ی حسن انجام کار

زمانی که پیشنهادی در مناقصه پذیرفته شود و پیمانکار کار روی پروژه را آغاز می‌کند ضمانت‌نامه‌ی حسن انجام کار جانشین ضمانت‌ نامه شرکت در مناقصه می‌شود.

ضمانت نامه حسن انجام کار از مشتری در برابر کوتاهی پیمانکار در اجرای شرایط قرارداد محافظت می کند. اگر کار انجام شده توسط یک پیمانکار ضعیف یا معیوب باشد، مالک پروژه می تواند نسبت به ضمانت حسن انجام کار درخواست غرامت کند. این ضمانت‌نامه‌ها هزینه‌ی انجام مجدد یا اصلاح کار را برای صاحب پروژه جبران می کنند.

عدم انجام تعهدات

در صورتی که پیمانکار به تعهدات مندرج در مناقصه عمل نکند، پیمانکار و ضامن به طور مشترک مسئول اجرای ضمانت نامه شناخته می‌شوند.  مشتریان معمولاً کمترین قیمت پیشنهادی را انتخاب می کند زیرا انتخاب این پیشنهاد به معنای کاهش هزینه شرکت است.

اگر پیمانکاری در مناقصه برنده شود اما به دلایلی تصمیم بگیرد که قرارداد را اجرا نکند، کارفرما مجبور خواهد شد که قرارداد را به دومین پیشنهاد پایین اعطا کند و هزینه‌ی بیشتری بپردازد. در این حالت، مالک پروژه می‌تواند در برابر کل مبلغ یا بخشی از مبلغ ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه درخواست غرامت کند. بنابراین، ضمانت نامه‌ی شرکت در مناقصه نوعی ضمانت نامه غرامت است که اگر برنده مناقصه نتواند قرارداد را اجرا کند یا به تعهدات عملکرد لازم عمل کند، از مشتری محافظت می کند.

بدهی ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه

مبلغ غرامت درخواست شده از ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه معمولاً تفاوت بین کمترین پیشنهاد و کمترین پیشنهاد بعدی را پوشش می دهد. این مابه تفاوت از سوی شرکت تضمین‌کننده یا ضامن پرداخت می شود که ممکن است برای جبران هزینه های خود از پیمانکار شکایت کند.  توانایی یا عدم توانایی شکایت شرکت ضامن از پیمانکار به شرایط ضمانت نامه‌ی شرکت در مناقصه بستگی دارد.

سوالات متداول

 ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه چیست؟

ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه معمولاً همراه با پیشنهاد اجرا و قیمت پیشنهادی و با هدف دست‌یابی به فرصت تجاری مربوط به پروژه‌های ساختمان‌سازی یا نوسازی از سوی پیمانکار یا ارائه دهنده خدمات به شرکت درخواست کننده ارائه می‌شود.

آیا با سابقه اعتباری ضعیف می‌توان ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه دریافت کرد؟

اگرچه در مواردی اینچنین داشتن سابقه‌ی اعتبار خوب همیشه مفید است اما ممکن است افرادی که سابقه‌ی اعتبار ضعیفی دارند نیز همچنان بتوانند ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه را از شرکت‌هایی که حاضر به انجام این کار هستند دریافت کنند، اما دریافت این ضمانت‌نامه‌ها اغلب پرهزینه‌تر خواهد بود.

آیا ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه بازگردانده می شود؟

پس از اتمام موفقیت آمیز پروژه بر اساس قرارداد، مبلغ ضمانت‌ نامه‌ی شرکت در مناقصه برگردانده می شود.

3 نوع اصلی ضمانت‌ نامه‌های ساختمانی چیستند؟

سه نوع اصلی ضمانت‌ نامه‌های ساختمانی عبارتند از ضمانت‌نامه‌ی شرکت در مناقصه، حسن انجام کار و پرداخت.