۰ نفر

خود اشتغالی چیست و انواع آن کدام اند؟​

۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۱۱
کد خبر: 708484
خود اشتغالی چیست و انواع آن کدام اند؟​

افراد خود اشتغال یا پیمانکاران مستقل از طریق قرارداد مستقیم با یک تجارت یا کسب‌وکار درآمد کسب می کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در بیشتر موارد، نهادی که دستمزد افراد خود اشتغال را پرداخت می‌کند مالیات را از دستمزد آن‌ها کسر نمی‌کند، بنابراین مسئولیت انجام این کار بر عهده خود افراد خوداشتغال خواهد بود.

افراد خود اشتغال ممکن است در مشاغل مختلفی مشارکت باشند اما عموماً در نوع خاصی از کار مهارت بالایی پیدا می‌کنند. نویسندگان، بازرگانان، مشاغل آزاد، معامله‌گران یا سرمایه گذاران، وکلا، فروشندگان و نمایندگان شرکت بیمه همگی ممکن است افراد خود اشتغال باشند.

نکات کلیدی

کسانی که خود اشتغال هستند فقط برای خودشان کار می کنند و به طور مستقیم با مشتریان قرارداد می بندند.

ممکن است دستمزد خود اشتغالی مشمول کسر مالیات از حقوق نباشد، بنابراین کسانی که خود اشتغال هستند مسئولیت پرداخت مالیات خود را بر عهده دارند.

خود اشتغالی ممکن است انعطاف‌پذیری و استقلال شغلی زیادی ایجاد کند. با این حال، با درجه بیشتری از ریسک شغلی و درآمد ناپایدارتر نیز همراه است.

آشنایی با خود اشتغالی

اگرچه تعریف دقیق خود اشتغالی در میان اداره آمار کار ایالات متحده (BLS)، سازمان امور مالیاتی (IRS) و شرکت های تحقیقاتی خصوصی متفاوت است، افرادی که خود اشتغال هستند شامل پیمانکاران مستقل، صاحبان انحصاری مشاغل و افراد درگیر در شرکت‌های تضامنی می شوند.

شخص خود اشتغال به هر شخصی اطلاق می شود که به جای کسب درآمد از طریق کار برای یک شرکت یا فرد دیگر (کارفرما)معیشت خود را از هر گونه فعالیت مستقل اقتصادی تامین می‌کند. افراد خوداشتغال یا یک پیمانکاران مستقل خاصی که تمام کارهای خود را برای یک مشتری واحد انجام می دهند نیز ممکن است همچنان یک فرد خوداشتغال به حساب آیند.

افراد خود اشتغال اغلب با صاحبان کسب‌وکارها تفاوت دارند. به عنوان مثال، صاحب یک کسب و کار ممکن است کارمندانی را استخدام کند و در اصل خود رئیس شود – یعنی یک کارمند صاحب کسب‌وکار که کسب و کار را اداره و مدیریت می کند.

از طرف دیگر، صاحبان کسب و کارها دارای منافع مالکیت در کسب‌وکار خود هستند اما ممکن است در عملیات روزانه شرکت مشارکت نداشته باشند. در مقابل، شخصی که خود اشتغال است هم صاحب کسب و کار خود است و هم متصدی اصلی یا انحصاری آن به حساب می‌آید. هم‌چنین، قوانین مالیاتی که بر افراد خوداشتغال اعمال می‌شوند نیز با قوانین مالیاتی کارمندان یا صاحبان کسب و کارها متفاوت است.

انواع خود اشتغالی

پیمانکاران مستقل مشاغل یا افرادی هستند که برای انجام کارهای خاص استخدام می شوند. آنها فقط برای کارهایی که انجام می دهند پول دریافت می کنند. از آنجا که آنها کارمند محسوب نمی شوند، مزایا یا پاداش‌های مخصوص کارگران را دریافت نمی کنند، مشتریان آنها از دستمزدی که در ازای کار انجام شده به آن‌ها پرداخت می‌کنند مالیات کسر نمی کنند و قوانین فرصت های برابر در مورد آنها اعمال نمی شود.

نمونه‌هایی از پیمانکاران مستقل شامل پزشکان، روزنامه‌نگاران، کارگران آزادکار، وکلا، بازیگران و حسابدارانی هستند که برای خودشان کار می‌کنند. شایان ذکر است که پیمانکاران مستقل فقط به رشته های تخصصی محدود نمی شوند و ممکن است طیف بسیار متنوعی از مشاغل را شامل شوند.

مالکان واحدهای تجاری انفرادی تنها صاحبان مشاغل غیرشرکتی هستند، در حالی که شراکت شامل دو یا چند فرد خود اشتغال می شود که با هم کسب‌وکاری را تشکیل می دهند. پیمانکاران مستقل، مالکان واحدهای تجاری انفرادی و شرکت‌های تضامنی اغلب تعداد کمی کارمند را برای کمک به خود در کسب‌وکارشان استخدام می کنند.

16.3 میلیون

تعداد افرادی که در ایالات متحده در مارس 2022 خود اشتغال بودند (به شکل شرکتی و غیرشرکتی) 16.3 میلیون نفر بود.

تخمین زده می شود که تعداد افراد خود اشتغال، به ویژه در آنچه که به عنوان اقتصاد گیگی شناخته می شود به رشد خود ادامه دهد. در سال 2021 درآمد افراد خود اشتغال تقریباً 67.6 میلیون دلار بوده است که انتظار می رود این رقم در سال 2027 به 86.5 میلیون دلار افزایش یابد. پیش بینی می شود تا سال 2027 نزدیک به 50.9٪ از نیروی کار را افراد خود اشتغال تشکیل دهند.

ملاحظات ویژه

افراد خوداشتغال باید اظهارنامه مالیات سالانه خود را ارسال کنند و مالیات سه ماهه تخمینی را بپردازند. آنها علاوه بر مالیات بر درآمد معمولاً ملزم به پرداخت 15.3٪ مالیات خود اشتغالی هستند. از این مالیات، 12.4 درصد از اولین 142800 دلار پرداختی در سال 2021 به هزینه‌های تأمین اجتماعی و 2.9 درصد باقی مانده آن نیز به مالیات مدیکر تعلق می‌گرفت.

افراد خوداشتغال بایستی سهم‌های کارفرما و کارمند در مالیات تامین اجتماعی و مدیکر را به تنهایی پرداخت کنند. کسانی که کمتر از 400 دلار سود خالص سالانه دارند، از پرداخت مالیات بر این درآمد معاف هستند.

اقتصاد گیگی پدیده‌ای است که با الکترونیکی شدن زمانه پدیدار شد و شامل فعالیت‌های مختلفی می‌شود که از رانندگان اوبر گرفته تا سگ‌گردان و مشاوران متغیر هستند. گیگ‌کار بودن جنبه‌های مثبت و منفی خاص خود را دارد.

مزایای خود اشتغالی البته انعطاف پذیری و قدرت کنترل است، اما معایب اصلی آن نیز این است که هیچ تضمینی برای کار وجود ندارد، دستمزدها اغلب پایین است و مزایایی که مانند مرخصی استعلاجی یا برنامه مراقبت های بهداشتی به کارکنان تعلق می‌گیرد در آن وجود ندارد. کارگران گیگ‌کار باید در پرداخت مالیات منضبط باشند زیرا فرم W-2 دریافت نمی کنند و باید به طور مستقل تمام کسر مالیات از درآمد خود را مدیریت کنند.

انواع اصلی خود اشتغالی چیستند؟

انواع اصلی خود اشتغالی عبارتند از پیمانکاران مستقل که به افرادی گفته می‌شود که شغل خاصی را انجام می دهد، واحدهای تجاری انفرادی که یک نهاد تجاری است که توسط یک فرد اداره می شود و ممکن است کارکنان اضافی داشته باشد یا نداشته باشد و شرکت تضامنی که یک ساختار تجاری بین دو یا چند فرد با وضعیت مالکیت مشترک است.

اگر خود اشتغال باشید چگونه می‌توانید گواهی درآمد ارائه کنید؟

ارائه گواهی درآمد ممکن است در موارد مختلفی نیاز باشد،مانند ثبت مالیات، دریافت وام مسکن یا سایر وام‌ها یا خرید بیمه درمانی. راه‌هایی که افراد خوداشتغال می‌توانند از آن‌ها برای ارائه گواهی درآمد خود استفاده کنند عبارتند از اظهارنامه مالیاتی، فرم 1099، صورت‌حساب‌های بانکی (هم شخصی و هم حساب تجاری)، صورت‌های سود و زیان حسابرسی شده و صورتحساب‌های رسمی است.