۰ نفر

معاون معماری و شهرسازی:

دوره خیابان کشی و پاساژسازی به پایان رسیده است/ فرایند 10 ساله تصویب یک طرح!

۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 296282
دوره خیابان کشی و پاساژسازی به پایان رسیده است/ فرایند 10 ساله تصویب یک طرح!

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه با بیان اینکه دوره ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده به پایان رسیده‌ است از برنامه دولت برای کاهش توسعه خودرو محور در شهر خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری که امروز برگزار شد اظهار کرد: پس از گذشت  3دهه، طرح جامع سرزمین را از طریق اقدام مشترک وزارت راه‌ و‌شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: معمولا در تصویب مصوبات مغایرت‌هایی به وجود می‌آید که ما پیش ازاین شورای عالی شهرسازی را درگیر حل این مغایرت‌ها می‌کردیم و این در حالیست که  شورای عالی شهرسازی یک شورای سیاستگذاری است و نباید به مسائل روزمره بپردازد.

وی در خصوص حفاظت از بافت‌های فرسوده گفت: ما در سال97قرار داریم و همچنان تصور می‌کنیم می‌توان با خیابان کشی در بافت‌های فرسوده پاساژ ساخت، اما از این اتفاق جلوگیری خواهیم کرد.

ایزدی ضمن بیان اینکه رودخانه‌های شهری یک سرمایه مهم هستند که این روز‌ها به یک معضل تبدیل شده‌اند، ادامه داد: برخی با پوشاندن رودخانه به ساخت ساز روی آن مشغول‌ هستند مشابه اتفاقی که در بازار تهران افتاد و باید به بازآفرینی و حافظت از این سرمایه بپردازیم.

وی در ادامه با گله از طولانی بودن فرایند تهیه و بررسی و تصویب طرح‌های جامع گفت: تهیه و تصویب  طرح جامع اهواز 10سال طول کشید و حال که حدود 3ماه پیش تصویب شد برای ابلاغ باید دوباره درآن تجدید نظر شود.

معاون وزیر راه کلیدی ترین راه برای ارتقای شهرسازی را گفتمان دانست و افزود: تا زمانی که کسی از دولت سوال نکند دولت خود را پاسخگو نمی‌داند.

 وی همچنین از تلاش برای توسعه انسان محور خبرداد و اظهار کرد: برنامه‌های گسترش شهر و گسترش حمل و نقل باید مکمل یکدیگر باشند و تلاش می‌کنیم از توسعه شهر بر مبنای خودرو عبور کرده و به توسعه انسان محور برسیم.

معاون وزیر راه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات فعالان حوزه معماری و شهرسازی مطالبات مشاوران طرح‌ها بود که تا پایان سال ۹۶ با تخصیص منابع دین خود را به مهندسان مشاور در حوزه وزارت راه و شهرسازی پرداخت کردیم.

ایزدی در خصوص اقداماتی که برای حفظ بافت اطراف حرم رضوی در مشهد صورت گرفته‌است گفت: سال‌ها با دخالت‌های گسترده در بافت اطراف حرم مخالفت می‌شد که ما موفق شدیم از تخریب و تعریض خیابان‌ها، ساخت سازه‌های بلند و همچنین از واگذاری و فروش تراکم های جدید جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: درطرح قبلی بافت پیرامونی حرم رضوی، بیش از ۹۵درصد بافت اجازه تخریب داشت که در طرح جدید این عدد به کمتر از 20درصد رسیده است.

معاون آخوندی در پایان با بیان اینکه در ایران بیش از800 مدرسه معماری وجود دارد که رقم بسیار بالایی است، افزود: در هیچ کجای دنیا، حتی توسعه یافته ترین شهر‌ها هم این تعداد مدرسه معماری ندارند و قطعا دولت نمی‌تواند خروجی این مدارس را کنترل کند.