۰ نفر

رأی‌گیری در بعضی از حوزه‌های انتخابی پایان یافت

۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۱۶
کد خبر: 466180
رأی‌گیری در بعضی از حوزه‌های انتخابی پایان یافت

امروز جمعه (۲۱شهریورماه) حماسه ای دیگر در تاریخ انقلاب رقم خورد و باری دیگر مردم ولایتمدار در ۲۳شهرستان در صفوفی منظم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگی از تاریخ درخشان نظام اسلامی را در سایه کرونا رقم زدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، صبح امروز (۲۱ شهریورماه) که رسید، یکبار دیگر مردم برای خلق حماسه ای دیگر و تاریخ سازی در این دوران شلوغ به جنبش درآمدند و مردم هشت استان در ۲۳ شهرستان بار دیگر وفاداری خود را به این نظام نشان دادند و شناسنامه به دست مهر تایید به نظام اسلامی زدند، گویی انجام مسوولیت برای این خلق همیشه در صحنه، ساعت و زمان نمی شناسد و مردم همواره آماده حضور هستند.

مردم همیشه در صحنه و قدرشناس ۲۳ شهرستان از پهنه ایران اسلامی نشان دادند که از انتخابات به عنوان مهم ترین ابزار مشارکت سیاسی و تحقق نظام جمهوری اسلامی حمایت می کنند و جمهوری اسلامی را در برابر تمامی توطئه ها بیمه و از آسیب ها و خطرهای داخلی و خارجی مصون می دارد.

امتحان الهی از این مردم، این‌بار بواسطه دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمایان شد و این انتخابات در ۸ استان و ۱۰ حوزه انتخابیه یعنی در حوزه‌های انتخابیه لنجان و سمیرم استان اصفهان، حوزه انتخابی کرج، اشتهارد و فردیس استان البرز، حوزه انتخابی دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره استان ایلام، حوزه انتخابی اهواز، باوی، حمیدیه و کارون استان خوزستان، حوزه انتخابی زنجان و طارم استان زنجان، حوزه‌های انتخابیه کرمانشاه، و  اسلام‌آباد غرب و دالاهو استان کرمانشاه، حوزه انتخابیه بیجار استان کردستان و حوزه انتخابیه کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان استان گلستان از ۸ صبح امروز جمعه آغاز شد.

استقبال مردم به حدی بود که سخنگوی ستاد انتخابات کشور از تمدید مهلت رای گیری دور دوم انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی به مدت یک ساعت در پنج حوزه انتخابیه خبر داد و زمان رای گیری در ۲ حوزه انتخابیه سمیرم و لنجان در استان اصفهان، حوزه انتخابیه اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در خوزستان، حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در استان گلستان و حوزه انتخابیه بیجار در استان کردستان یک ساعت و تا ساعت ۱۹ امشب تمدید شد.

گزارش های رسیده حاکی از این است که این انتخابات در سایه کرونا با شور انتخابات سابق برگزار شد و هر چه به ساعات پایانی راگیری نزدیک می شدیم بر تعداد رای دهندگان افزوده می شد، هر چند که در این دوره با توجه به شیوع کرونا در کشور، هم دست اندرکاران برگزاری انتخابات و هم رای دهندگان ترجیح  می دهند تا در فضایی آرام در این مشارکت سیاسی سهیم باشند.

آنطور که مسئولان ستاد انتخابات هر استان به رسانه ها گزارش داده‌اند، از صبح امروز تاکنون گزارشی از هرگونه تخلف انتخاباتی رای دهندگان از جمله خرید و فروش رای یا شناسنامه اشخاص دیگر، تبلیغ نامزدها در اطراف حوزه‌های رای گیری و یا ازدحام هواداران نامزدها مشاهده نشد و کار برگزاری انتخابات بدون مشکل پیش می رود.

دو حوزه لنجان و سمیرم در استان اصفهان در این امتحان الهی سربلند شدند و به گفته فرماندار سمیرم، ۷۰ رابط و ناظر سلامت در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دور دوم انتخابات مجلس یازدهم در این حوزه انتخابیه نظارت می‌کنند.

محمدرضا عسگریان اظهارداشت که این تعداد ناظر سلامت هم در ستاد انتخابات و هم در شعبه‌های رای‌گیری حضور دارند تا همه افراد ضمن استفاده از ماسک فاصله مناسب با سایر رای‌دهندگان را رعایت کنند.

به گفته وی، ۳۴ شعبه ثابت  و ۳۱ صندوق سیار در هر چهار بخش شهرستان در نظر گرفته شد که رابطان سلامت در همه این شعبه ها حاضرند و بر روند بهداشتی و سلامت امور انتخابات در این شرایط کرونایی نظارت دارند.

فرماندار سمیرم تصریح کرد که تا اکنون گزارشی مبنی بر تخلف انتخاباتی در هیچ کدام ازشعبه های اخذ رای تا زمان حاضر نداشته ایم.

اما خبرهای رسیده از حوزه انتخابی دهلران در استان ایلام حاکی از این است که تمامی مدارس این حوزه انتخابیه  روز شنبه(۲۲ شهریورماه) در دو نوبت صبح و عصرتعطیل است.

 معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام، ضرورت ضدعفونی کردن مدارس برای ورود دانش‌آموزان به منظور پیشگیری از شیوع کرونا را دلیل اتخاذ این تصمیم عنوان کرد.

فرماندار و رییس حوزه انتخابیه دهلران نیز از تمدید نشدن مهلت زمان رای گیری در این حوزه خبر داد و گفت: مهلت قانونی رای‌گیری که از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر تعیین شده است به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.

همچنین فرمانده انتظامی ایلام نیز از شناسایی و دستگیری عامل تهیه و انتشار کلیپ جعلی و تخلف انتخاباتی در حوزه انتخابیه جنوب استان خبر داد و گفت: این فرد قصد تخریب نامزدی خاص داشت.

 سردار نورعلی یاری اظهار داشت: مردم به شایعات پخش شده در فضای مجازی در خصوص انتخابات توجه نکنند و اخبار موثق را از منابع رسمی دریافت کنند.

دادستان دهلران نیز در گفت و گو با خبرنگاران عنوان کرد که تاکنون گزارشی مبنی بر بروز تخلف در فرآیند انتخابات حوزه انتخابیه جنوب استان ایلام تا کنون گزارش نشده و انتخابات با آرامش کامل در حال برگزاری است.

 صابر نجومی بیان کرد: چند مورد ازدحام جمعیت در خارج از شعب اخذ رای سطح شهر دهلران در طی بازدید شورای تامین دیده شد که با نظارت عوامل انتظامی این موارد که می‌تواند در روند برگزاری خلل ایجاد کند برطرف شده است.

به گفته رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه، انتخابات در این حوزه روند عادی داشت و برخی گزارش‌های تخلف غیر مستند نیز وجود داشت که تذکرات لازم داده شده است.

حجت الاسلام محسن مفید از ملاقات با دادستان و معاون سیاسی استانداری خبر داد و افزود: خوشبختانه لحظه روند انتخابات عادی بود و مشکل خاصی نداشتیم.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری زنجان نیز از تدارک لازم و توزیع اقلام بهداشتی در موعد مقرر در شعب اخذ رای این حوزه انتخابی خبر داد و گفت: ۵۰۰ لیتر الکل برای هر شعبه، ۳۰ هزار عدد ماسک و ۱۰ هزار جفت دستکش در شعب اخذ رای این ۲ حوزه انتخابیه توزیع شده است.

سمانه شاددل افزود: در این مرحله از انتخابات هر اقدامی که طبق روال برای برگزاری مطلوب انتخابات انجام شد در کنار آن اقدامات در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی نیز تعریف شده است.

مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه غرب استان گلستان نیز با آرامش برگزار شد و اعزام صندوق شعبه سیار اخذ رای شهرستان بندرترکمن به آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر، ایستگاه های شناور صیادی فرید پاک، مراکز حراست شیلات و پایگاه‌های شناور مرزبانی در پهنه آبی غرب استان گلستان، فرایند اخذ رای در این منطقه انجام شد و صندوق سیار رای گیری برای چند ساعت در محل مسجد جامع جزیره آشوراده مستقر و رای گیری انجام شد.

هادی حق‌شناس استاندار گلستان نیز  به همراه تعدادی از مسوولین ستاد انتخابات استان از چند شعبه اخذ رای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرهای کردکوی، بندرترکمن و بندرگز میزبان دیدن کرد و در این بازدیدها از روند اخذ رای مردم این شهرستان ها مطلع شد.

مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در البرز  ساعت ۱۸ پایان یافت و به زودی با توجه به آنلاین بودن انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی نتیجه آرا اعلام می شود.

 ۶۷۵ هزار تعرفه انتخاباتی در حوزه انتخابیه کرج شامل شهرستان های کرج، اشتهارد و فردیس توزیع شده بود و ۱۵ هزار و ۴۳۶ نفر عوامل اجرایی، نظارتی،  بازرسی و انتظامی بر روند اجرایی دور دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرج شامل شهرستان های کرج، فردیس و اشتهارد نظارت داشتند.

به گفته رییس ستاد انتخابات کشور، دور دوم انتخابات امروز در ۱۰ حوزه درحال برگزاری است و براساس گزارش رسیده تا کنون مشکلی نداشتیم. البته در شروع انتخابات برخی شعب تاخیراتی داشتند که به سرعت حل و فصل شد. همه شعب برخط هستند و مراجعه‌کنندگان رای خود را در صندوق می‌اندازند.

در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، نامزدی که آرای اکثریت نسبی را به دست آورد صرف نظر از میزان رای، به عنوان نماینده مجلس انتخاب خواهد شد و بنابراین مسئولان برگزاری انتخابات از مردم خواسته اند تا پای صندوق‌های رای بروند و از این حق قانونی خود استفاده کنند تا کسی که قرار است چهار سال نماینده آنان در خانه ملت باشد با قدرت بیشتر و پشتوانه مردمی بهتری وظیفه نمایندگی خود را انجام دهد.