۰ نفر

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح کرد؛

چالش‌های مقابله با خودروهای شوتی

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۲۲:۱۰
کد خبر: 462597
چالش‌های مقابله با خودروهای شوتی

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا در خصوص خودروهای شوتی گفت: پدیده خودروهای شوتی صرف‌نظر از سازمان یافته یا خرد بودن آن، یکی از چالش‌های جاده ای و مقابله با قاچاق کالا در کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین، "سرهنگ جلال امینی" در تحلیلی بر وضعیت پدیده موسوم به خودروهای شوتی گفت : طی سال های اخیر انتقال کالای قاچاق توسط رانندگان خودروهای شوتی، خودروهای فاقد پلاک یا پلاک مخدوش یکی از چالش ها و معضلات جاده ای و حوزه مقابله با قاچاق کالا در سراسر کشور بوده است.

وی افزود: قاچاقچیان عمده رانندگان متخلف را به کارگیری کرده و از طریق آنان به اهداف خود می رسند، این افراد در شهرهای بزرگ مستقر و در خانه های خود شبکه غیررسمی حمل و نقل را مدیریت می کنند.

امینی در مواقع کشف کالای قاچاق توسط مأموران، این رانندگان هستند که متضرر می شوند و خطر کمی قاچاقچیان اصلی و صاحبان کالا را تهدید می کند و این موضوع بعضاً به صورت سازمان یافته و حرفه ای و در برخی از موارد به صورت انفرادی یا گروهی صورت می پذیرد که صرف نظر از سازمان یافته یا خرد بودن این موضوع مسبب انتقال کالای قاچاق از شهرهای مرزی به استان های مرکز کشور است.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا ادامه داد: ‌روزانه تعداد قابل توجهی از خودروهای شوتی (وانت، سواری) با سرعت سرسام آور و بدون توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی با انتقال کالای قاچاق از مبدأ محورهای بنادر جنوبی همچون بوشهر، خوزستان و هرمزگان و عبور از استان های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، قم، کرمانشاه، کرمان، فارس و چهارمحال و بختیاری به سمت اصفهان، تهران و کردستان در فعالیت هستند و هیچ گونه توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی نداشته و با سرعت بالا از توقف خودداری و در صورت تعقیب و گریز این خودروها در جاده‌های پر تردد کشور موجب به خطر افتادن جان دیگر رانندگان، مأموران و مسافران که در طول مسیر در حال تردد هستند، می شود.

وی گفت:‌ رانندگان خودروهای شوتی اغلب جوان، متأهل و بیکار هستند و از آنجا که این افراد کالا را از مبدأ تا مقصد به صورت تضمینی حمل می کنند، در صورت توقیف از سوی پلیس بایستی خسارت کالا، خودرو و جریمه کالا را متحمل شوند و این امر باعث شده حین تعقیب پلیس، متواری و تا حد امکان از توقف خودداری کنند.

از دلایل پیدایش خودروهای شوتی و تغییر تاکتیک روند انتقال کالای قاچاق از خودروهای سنگین به خودروهای سبک تر موارد زیر را می توان عنوان کرد:

اقدامات همه جانبه پلیس در سالیان اخیر جهت انهدام موارد متعدد خرد و کلان و تحمیل خسارت های مالی به قاچاقچیانی که با خودروهای سنگین مبادرت به قاچاق کالا می کردند، قدرت مانور بالاتر و سرعت بیشتر نسبت به خودروهای سنگین و در نتیجه امکان فرار از دست پلیس، معضل بیکاری در بین جوانان استان های درگیر، ریسک پذیری کمتر در قاچاق کالا، سرعت در انتقال و تضمین انتقال محموله، عدم اجرای صحیح و جدی آیین نامه ورود کالا توسط ملوانان شناور های دریایی سنتی (لنج تجاری) در جنوب و اقدام غیرقانونی کوله بری در غرب و شمال غربی کشور و عدم اجرای ساماندهی بازارچه های غیررسمی مرزی.

چالش های قبل از مقابله: مشکلات قانونی موجود و ضعف در اجرای آیین نامه های مرتبط به دلیل عدم ایجاد زیرساخت های لازم، ضعف در اطلاعات و آمار احصاء شده از خودروهای شوتی بار، آمایش نامناسب ایستگاه های ایست و بازرسی.

چالش های حین: سرعت سرسام آور خودروهای شوتی و احتمال آسیب رساندن به سایر شهروندان و مأموران حین توقیف، حرکت کاروانی و سازماندهی شده تا 30 دستگاه خودروی شوتی به صورت همزمان، همکاری برخی از ساکنان سودجو و متخلف در بین مسیر برای مخفی کردن خودروهای متواری شده شوتی و نگهداری موقت کالای قاچاق آن ها در منازل‌شان، حمل و نقل کالاهای قاچاق تحت پوشش، تصادف عمدی خودروهای شوتی با خودروهای واحدهای تعقیب کننده، استفاده قاچاقچیان از مسیرهای غیر اصلی و فرعی.

چالش های بعد از مقابله: استفاده از پلاک های جعلی و تغییر سایر ارکان خودرو و عدم شناسایی راننده و مالک متواری، استفاده از افراد ضعیف، ناتوان و معلول به عنوان مالک خودرو جهت جلب احساسات مراجع رسیدگی کننده و رفع توقیف خودرو، عدم بازدارندگی مجازات های در نظر گرفته شده برای افراد خاطی و ... .

پیشنهادهای پیشگیرانه برای مقابله با پدیده خودروهای شوتی

اصلاح آیین نامه کالای ملوانی و ساماندهی بازارچه های مرزی، هماهنگی و هم افزایی دستگاه های متولی، توقیف خودروهای شوتی به مدت حداقل 6 ماه در پارکینگ و اجرای بند الف ماده 20 قانون مبارزه با قاچاق کالا در مورد مصادره این خودروها، تشدید اقدامات کنترلی در استان های مرزی جهت جلوگیری از انتقال کالای قاچاق، تعامل و همکاری بیش از پیش مراجع قضائی در بحث صدور مجوزهای لازم در راستای برخورد و توقیف خودروهای شوتی، تهیه مستندات آمار تصادفات خودروهای شوتی و پخش آن از طریق صدا و سیما به منظور جلب حمایت مردمی و تقبیح عمومی پدیده خودروهای شوتی، مشارکت و کمک های مردمی برای شناسایی سرشبکه های قاچاق فعال در امر انتقال کالای قاچاق با خودروهای شوتی.

با توجه به مراتب فوق ضمن اینکه مقابله با این پدیده شوم از اولویت های پلیس امنیت اقتصادی است، مقابله همه جانبه با خودروهای شوتی مستلزم عزم جدی تمامی دستگاه ها بوده و در صورت عدم اجرای مفاد آیین نامه کالای ملوانانی و فراهم نکردن زیر ساخت های لازم جهت ساماندهی بازارچه های غیررسمی و کنترل خلاءهای مرزی و خودروهای غیرمجاز دریایی و عدم توجه به اشتغال و معیشت مرزنشینان، اقدام های مقابله ای پلیس اثر بخشی لازم را نخواهد داشت و کماکان این موضوع تداوم خواهد یافت.