۰ نفر

وضعیت وخیم صنعت گردشگری کشور؛

۸۸هزار فعال گردشگری بیکار شدند

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۷
کد خبر: 486635
۸۸هزار فعال گردشگری بیکار شدند

صنعت گردشگر ی ایران از آبان‌ماه سال98 تا پایان شهریورماه سال‌جاری، به‌گفته معاون گردشگری کشور بیش از 30هزار میلیارد تومان خسارت دیده و 88هزارو500تن از فعالان صنعت گردشگری کشور نیز به‌طور کامل بیکار شده‌اند. از 2200دفتر خدمات گردشگری تهران نیز تنها 10درصد یعنی 220دفتر بدون مسافر و تقاضای سفر فعال مانده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مهم‌ترین دلیل این اتفاق، اما براساس آنچه معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده است، پاندمی کرونا بود که به گفته ولی تیموری، گردشگری را تقریبا تعطیل و گردشگری ورودی و خروجی کشور را غیرممکن کرد.

دولت اما به گفته معاون گردشگری کشور، در 2نوبت تسهیلات حمایتی به فعالان گردشگری پرداخت کرد؛ در مرحله نخست ۳۸۰میلیارد تومان تسهیلات حمایتی به شرط حفظ اشتغال شاغلان پرداخت شد. اگرچه در بانک‌ها 670میلیارد تومان درخواست تسهیلات ثبت شده بود، اما نیمی از درخواست‌کنندگان از دریافت تسهیلات انصراف دادند و 380میلیارد تومان به فعالان آسیب‌دیده پرداخت شد. در مرحله دوم، دولت تصمیم گرفت از 16 تا 900میلیون تومان تسهیلات به فعالان گردشگری آسیب‌دیده از کرونا آن هم به شرط حفظ اشتغال تسهیلات با سود 12درصد و فرصت تنفس 6ماهه ارائه کند.

وضعیت وخیم صنعت گردشگری کشور که از اواخر سال98 آغاز و با شیوع گسترده پاندمی کرونا در سال99 به احتضار رسید.

 از 2200دفتر خدمات سفر و گردشگری استان تهران در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت و به گفته امیرپویان رفیعی‌شاد، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، تنها 220دفتر، آن هم بدون وجود مسافر و تقاضای سفر فعال مانده‌اند و مابقی ناچار به تعطیلی دفاتر شده‌اند. بدین‌ترتیب می‌توان گفت بیش از 20هزار نیروی فعال در دفاتر خدمات مسافرتی بیکار شده‌اند.

70درصد شاغلان در دفاتر خدمات گردشگری کشور را زنان تشکیل می‌دهند که راهنمایان تور را نیز شامل می‌شوند، اما در میان تمامی افراد بیکار شده در دفاتر خدمات مسافرتی این راهنمایان گردشگری هستند که از حمایت‌های دولتی برخوردار نیستند.

14هزار راهنمای گردشگری در کشور وجود دارد که 2هزار راهنمای تور به‌صورت فعال از صنعت گردشگری کشور ارتزاق می‌کنند و باقی راهنمایان براساس حجم تقاضا در صنعت گردشگری به‌کار گرفته می‌شوند و در سال 2 یا 3تور ورودی و خروجی به گفته علی صدرنیا، رئیس جامعه راهنمایان گردشگری کشور برگزار می‌کنند.

براساس آنچه برخی راهنمایان گردشگری خبر داده‌اند بخشی از راهنمایان گردشگری بیکار شده کشور به‌دلیل رکود کامل در بازار گردشگری ایران به ناچار به‌کار در حمل‌ونقل اینترنتی مسافر، نگهبانی ساختمان و حتی مدیریت ساختمان‌ها روی آورده‌اند. با این حال، رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفته است که برخی دیگر به‌دلیل تسلط به زبان ناچار به ورود به بخش مکاتبات شرکت‌ها شده‌اند که تعداد این افراد اندک است.

علی صدرنیا، رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی کشور می‌گوید: گردشگری کشور آسیب فراوان دیده است و راهنمایان گردشگری که آسیب‌پذیرترین قشر در صنعت گردشگری کشور هستند، بیشترین آسیب را از وضعیت کنونی متحمل شده‌اند.

به گفته او، راهنمایان گردشگری کشور به‌صورت دستمزد روزانه فعالیت می‌کنند و اگر یک روز کار نداشته باشند توان تامین هزینه معاش را هم ندارند.

رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی می‌گوید: بسیاری از راهنمایان گردشگری بیش از یک‌سال‌ونیم است که بیکار هستند. راهنمایان آسیب‌پذیرترین قشر در صنعت گردشگری هستند. این افراد همیشه بر پایه دستمزد روزانه فعالیت می‌کنند و اگر امروز کار نکنند، فردایی هم نخواهند داشت؛ ضمن آنکه وضعیت رکود گردشگری تا یک‌سال آینده همچنان ادامه دارد.

صدرنیا درخصوص تمهیدات دولت و تلاش وزارت میراث فرهنگی برای ارائه وام به راهنمایان گردشگری گفت: فعلا که این حمایت‌ها بیشتر در قالب حرف است و عملیاتی نیست. 20میلیون تومان وام برای حمایت از راهنمایان گردشگری درنظر گرفته شده است که بسیاری از راهنمایان گردشگری برای دریافت آن معرفی نشده‌اند و در بهترین حالت، این مبلغ می‌تواند هزینه معاش 3‌ماه یک خانواده را تامین کند؛ درحالی‌که راهنمایان گردشگری یک‌سال‌ونیم است که بیکار هستند و نیازمند حمایت ویژه دولت و دستگاه‌های متولی مانده‌اند.

به گفته صدرنیا، تبعات عدم‌حمایت از فعالان و راهنمایان گردشگری بیرون رفتن متخصصان از صنعت گردشگری و بازنگشتن آنها به این صنعت است.

او گفت: بخشی از راهنمایان گردشگری کشور بیش از 25سال است که در صنعت گردشگری کشور فعالیت دارند و درآمدشان از همین شغل تامین شده است و الان نمی‌دانند باید وارد چه شغل دیگری شوند؛ بنابراین بیکار مانده‌اند تا گشایشی حاصل و صنعت گردشگری بار دیگر احیا شود.

رئیس جامعه راهنمایان گردشگری ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به نامه‌نگاری‌های این تشکل با وزیر کار و معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی درخصوص تخصیص حمایت از راهنمایان گردشگری به‌عنوان آسیب‌پذیرترین قشر در صنعت گردشگری کشور اعلام کرد: هیچ بخشی به اندازه راهنمایان گردشگری در صنعت گردشگری کشور آسیب ندیده است؛ چون راهنمایان گردشگری حتی مشمول دریافت بیمه بیکاری هم نمی‌شوند و جامعه راهنمایان گردشگری کشور با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری که اعلام کردند اقشار آسیب‌پذیر باید در اولویت کمک‌های دولتی قرار داشته باشند، مشغول نامه‌نگاری با معاون گردشگری و وزیر کار هستند تا شاید بتوانند راهنمایان گردشگری را نیز از کمک‌های دولت بهره‌مند کنند.