۰ نفر

با آغاز بحران کرونا؛

آمار رشد گردشگری ایران ۷۲درصد افت کرد

۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۰۸
کد خبر: 481913
آمار رشد گردشگری ایران ۷۲درصد افت کرد

بر اساس آمار و ارقام منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشگری، متوسط رشد صنعت گردشگری ایران در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۰ به منفی ۷۲درصد رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  بحران جهانی شیوع ویروس کرونا، صنعت گردشگری بین‌المللی را با پرچالش‌ترین سال ممکن روبه‌رو کرده و روند افزایشی آمار مبتلایان در اکثر نقاط جهان و محدویت‌های سفر ناشی از آن موجب شده این صنعت پرسود و تاثیرگذار در اقتصاد جهانی در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۰ با متوسط رشد منفی ۷۰درصد در سطح جهان همراه شود. 

طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری (WTO)، در ماه ژانویه که همزمان با آغاز بحران کرونا بود، گردشگری جهان تنها رشد منفی یک درصد را در مقایسه با سال گذشته آن به ثبت رساند اما به تدریج سایه کرونا بر گردشگری جهان سنگین‌تر شده و در ماه فوریه و مارس این سیر نزولی به منفی ۱۶ و منفی ۶۵درصد می‌رسد و در ماه‌های آوریل و می نیز رکورد رشد منفی ۹۷درصدی ثبت شده است. صنعت گردشگری بین‌الملل در ماه‌های ژوئن، جولای و اوت نیز به ترتیب رشد منفی ۹۱، ۸۱ و ۷۹درصد را نشان می‌دهد. 

صنعت گردشگری ایران نیز تحت تاثیر این بحران جهانی با شرایط دشوار مشابهی دست و پنجه نرم می‌کند و بر اساس آمار منتشرشده، متوسط رشد این صنعت در ایران طی هشت ماه نخست سال جاری میلادی، منفی ۷۲درصد برآورده شده است. 

در سه ماه نخست ۲۰۲۰ (ژانویه، فوریه، مارس)، گردشگری ایران به ترتیب رشد منفی ۹۰، ۹۲ و ۹۴ درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته آن ثبت کرده و این رشد منفی در ماه آوریل و می با منفی ۹۶ و ۹۷ درصد به اوج خود می‌رسد. در ماه ژوئن نیز منفی ۸۴ درصد ثبت می‌شود. اما نکته جالب توجه در آمار منتشرشده از سوی سازمان جهانی شیب تند بهبود وضعیت گردشگری ایران در دو ماه اخیر است به طوری که این رشد در جولای و اوت به منفی ۳۵ درصد رسیده است.

مقایسه نمودارهای وضعیت گردشگری جهانی و ایران حاکی از آن است که رشد منفی ورود گردشگران بین‌المللی به ایران در دو ماه گذشته با شیب تندتری در مقایسه با مقیاس جهانی رو به بهبود است و باید منتظر ماند و دید چه آینده‌ای در انتظار ویروس کرونا، ساکنان جهان و صنعت گردشگری در ماه‌های آتی خواهد بود.