۰ نفر

تسهیلات دولت مفید، اما ناکافی

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۲۲:۳۹
کد خبر: 429325
تسهیلات دولت مفید، اما ناکافی

کرونا آمده که حالا حالا بماند؛ همه دچار ضرر و زیان‌های زیادی شدند اما در میان کمر صنعت گردشگری نه تنها ایران بلکه جهان در حال شکستن است؛ به نظر می‌آید کمک‌ها دولت‌ها در این حوزه شاید بتواند این صنایع را برای برخواستن در آینده کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هدفش تمام دنیا است! تابلوی مونالیزا و معابد ماچوپیچو برایش با میدان امام اصفهان ایران فرقی ندارد. به همه جا حمله کرده است. همه چیز را تا حد قابل توجه ای از کار انداخته است. درست است که ویروس کرونا به بسیاری از تجارت ها و صنایع آسیبی جدی وارد کند اما در این میان صنعت گردشگری و مقاصد گردشگری که هر فصل میلیون ها بازدیدکننده داشتند، بیش از هر صنعت دیگری آسیب دیده اند. حال و هوای این روزهای مقاصد گردشگری جهان از ژاپن و تایلند گرفته تا ایتالیا و فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی حال چندان خوش نیست، ایرانیان که که از دیر باز تعطیلات نوروزی را زمانی برای سفر رفتن گذاشته بودند این نوروز به سفر نرفتند.

شورای سفر و گردشگری جهان هشدار داد که شیوع ویروس کرونا در جهان احتمالا به پنجاه میلیون شغل لطمه می‌زند. این شورا خواستار راهکارهایی شد برای کاهش خسارت در حوزه گردشگری پس از کنترل شیوع کرونا. بنا بر اعلام این نهاد بین‌المللی، خطوط هوایی، هتل‌ها و کشتی‌های تفریحی بیشترین خسارت را بابت ممنوعیت‌ها و سقوط ارزش سهام و دستورالعمل‌های دولتی دیده‌اند.از نظر این شورای یکی راه‌های کمک به صنعت گردشگری بعد از کنترل کرونا، حذف شرایط ویزا، لغو یا کاهش مالیات‌ها و افزایش منابع برای ترویج گردشگری است.

سازمان جهانی گردشگری با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و لزوم استفاده از نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید، چالش راه‌حل‌های شفابخش را راه انداخته است تا آثار منفی این‌همه‌گیری بر صنعت گردشگری را به حداقل برساند.

 زوراب پولولیکاشویلی دبیر کل سازمان جهانی گردشگری در نامه‌ای به دولت‌های عضو سازمان عنوان کرد که در این وضعیت دشوار نباید فراموش کرد گردشگری دموکرات ترین و منعطف‌ترین بخش اقتصاد در هر کشوری است.

او با اشاره به این‌که صنعت گردشگری توانسته است پس از بحران‌هایی مانند سارس در سال ۲۰۰۳ و بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ بلافاصله روی پای خودش بایستد، نقش گردشگری را در بازگرداندن مردم به زندگی عادی پررنگ دانست.

در همین راستا، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) فراخوانی برای چالش راه‌حل‌های شفابخش راه‌اندازی کرده است که از طرف سازمان بهداشت جهانی (WHO) هم حمایت می‌شود و در اصل فراخوانی برای دستیابی به مبتکرانه‌ترین استارت آپ ها، کارآفرینان و فناوری‌های موجود از سرتاسر دنیاست تا راه‌حل‌هایی برای کمتر کردن اثرات کووید ۱۹ بر روی گردشگری فراهم کنند و از عاشقان سفر، کسب‌وکارها و مقام‌های فعال در این بخش حمایت شود تا این بحران با کمترین آسیب‌ها به پایان برسد.

این چالش شامل سه بخش مجزا خواهد بود:

الف) شفابخشی برای مردم: راه‌حل‌هایی متمرکز بر اقدامات ایمنی، روش‌های ضدعفونی، شناسایی فوری ویروس برای سهامداران بخش گردشگری ( ازجمله گردشگرها، کارکنان بخش گردشگری و شرکت‌ها).

ب) شفابخشی برای شرکت‌ها: راه‌حل‌هایی متمرکز بر برنامه‌های دیجیتال برای گردشگری، اقتصاد مشترک و مدور، مدیریت درآمد، بهبود تقاضا و سرمایه‌گذاری‌ها که باید برای کل بخش گردشگری به شکل کوتاه‌مدت و بلندمدت اجرا شود.

ج) شفابخشی برای مقاصد: راه‌حل‌هایی متمرکز بر روش‌های بازیابی مقاصد شامل اعلام بحران، مدیریت بحران، فعال‌سازی، برند سازی مجدد، بازیابی اعتمادبه‌نفس برای سفر و ...

ضرر سه هزار میلیارد تومانی گردشگری ایران

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برآورد حداقلی ما، ضرر سه هزار میلیارد تومانی صنعت گردشگری از کرونا است که به دولت نیز اعلام کردیم.

ولی تیموری گفت: تقریبا صد درصد تورهای نوروزی امسال لغو شد و اخباری که از سفر مردم حکایت دارد سفر گردشگر نیست؛ بسیاری از این افراد به خانه اقوامشان رفتند که از نظر ما سفر گردشگر محسوب نمی شود.  

وی افزود: بر اساس برآورد ما صنعت گردشگری به دلیل شیوع کرونا دست کم حدود سه هزار میلیارد تومان ضرر می کند و این میزان ضرر برای حدود سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت تمام افراد و بخش هایی است که به صنعت گردشگری وابسته هستند. البته این این میزان ضرر کلی و حداقلی محاسبه شده است.

تیموری در ادامه درباره تسهیلات دولت درباره کمک به صاحبان صنعت گردشگری گفت: به تعویق افتادن پرداخت قبوض آب و برق هتل‌ها و دیگر مراکز گردشگری و حق بیمه کارکنان این مراکز از جمله تسهیلاتی است که دولت برای حمایت از این قشر در نظر گرفته است.

وی درباره تسهیلات ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در دوران کرونا گفت: صنعت گردشگری و صنایع دستی  نیز شامل این تسهیلات می شود، بخشی از این تسهیلات بلاعوض است و بخشی دیگر با سود صفر درصد در اختیار  صنایع گردشگری و صنایع دستی قرار می‌گیرند.

 امید رضا کاظمی گفت: با شیوع ویروس کرونا هیچ پیش بینی درخصوص وضعیت اقتصادی قابل تصور نیست و همه حوزه‌های اقتصادی خارج کنترل است صنعت گردشگری و دیگر بحش‌های وابسته به آن مانند شاخه هتل داری و رستوران نیز نیز از این امر مستثنی نیستند. بسیاری از صاحبان این مشاغل به رونق در فصل بهار امیدوار بودند.

وی افزود: برای آمادگی و خدمات دهی هرچه بیشتر در این مدت نیروهای جدید استخدام شده، وام‌های زیادی برای ارایه خدمات هرچه بهتر خدمات از بانک‌ها گرفته شد و انبارها با خریداری اجناس و تجهیزات جدید تکمیل شد به این امید که ضررها، جبران شود.

امید رضا کاظمی با اشاره به حوادث روی داده در سال گذشته گفت: وقوع باران و سیلاب در فروردین ماه سال کذشته در بیشتر استان‌های کشور از جمله استان فارس که یکی از مناطق گردشگر پذیر در ایام عید بود نمونه از این ماجرا است. با وقوع سیل بسیاری از سفرهای نوروزی لغو شد. دیگر حوادث اتفاق افتاده در این سال مانند حوادث آبان، ترور شهید سلیمانی و سقوط هوا پیما مسافربری در ایران ضربه‌های زیادی به گردشگری ایران وارد کرد و همه صاحبان صنایع امیدوار بودند با آغاز سال جدید و شروع فصب بحشی از این ضررها به صنعت گردشگری با رونق گردشگری جبران شود که شیوع ویروس کرونا در ایران و سراسر جهان شرایط را بدتر کرد.

وی افزود: وقوع حوادث گوناگون در سال گذشته فضای بدی علیه ایران در فضای بین المللی به وجود آورد؛ احساس وجود امنیت گردشگری خارجی را رونق می دهد و احساس امنیت جسارت سفر می دهد.

کاظمی با بیان تغییر زندگی در سال‌های اخیر در ایران گفت: تغییر شکل زندگی و حضور بخشی از ساعات زندگی مردم و جوانان در رستوران‌ و کافه‌ها، افزایش علاقه به سفر در چند سال گذشت سبب شده بود شغل‌های  مرتبط نوپا شکل بگیرد که آنها به دلیل تازه تاسیس بودن اندوخته زیادی برای عبور از بحران کنونی ندارند و قطعا نیازمند حمایت های دولتی هستند.

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به تسهیلات دولت برای صنایع متضرر در شرایط کرونا گفت: دولت تسهیلات خوبی از آن جمله  تاخیر در پرداخت حق بیمه کارکنان و تعیین فرصت برای بازپرداخت را در نظر گرفته ولی قطعا این موارد کافی نیست.

کاظمی گفت: دولت باید از مشاغل کوچک که بیشتر در همین دولت به وجود آمده است حمایت های بیشتر انجام دهد زیرا در غیر این صورت این مشاغل ورشکسته می‌شوند و کارفرمایان نیروهایشان را تعدیل می‌کند. بخش زیادی نیروی بیکار به جامعه افزوده می‌شود.

این فعال بخش خصوصی افزود: در دیگر کشورها دولت‌ها به منظور حمایت از مشاغل کوچک، به صاحبان املاک آنها تسهیلاتی داده تا مستاجران از پرداخت اجاره بها معاف شوند در ایران نیز دولت بهتر است دست به انجام این شکل کمک‌ها بزند چون اجاره بها یکی از مشکلات اصلی مشاغل کوچک در ایران است. پرداخت وام‌های بلاعوض نیز باید دیگر از تسهیلات دولت به صنایع متضرر شده از بحران کرونا باشد.

وی یکی دیگر از راه‌کار هایی که در دست دولت است را بخشیدن اجاره بها املاکی دانست که به خود دولت تعلق دارد، و گفت: مالکیت برخی از مراکز اقامتی مانند بوتیک هتل ها در اختیار دولت است دولت می‌تواند برای جلوگیری از ورشکستگی آنها برای مدتی اجاره بها این املاکش را ار بخش خصوصی نگیرد، تا وضعیت به شرایط عادی برگردد.

کاظمی افزود: دولت به دلایل مختلف درآمد کمی از فروش نفت روانه خزانه کشور می‌کند گردشگری به عنوان صنعت پیشرو می‌تواند با سیاستگذاری‌ها و حمایت درست جایگزین درآمدهای نفتی برای ایران شود.

کاظمی هنچنین با بیان این که این بحران محدود به این سه ماه نیست و دولت نباید کمک هایش را محدود کند،‌افزود: بحران ناشی از ویروس کرونا محدود به ایران نیست و همه جهان را در برگرفته است دولت باید بسته‌های حمایتی اش را پس از پایان این دوران ادامه دهد.

این فعال حوزه گردشگری  موارد مورد نیاز در بسته حمایتی دولت برای بخش کردشگری را مطالعه جامعه هدف ( گردشگران خارجی راغب به سفر به ایران) اعلام کرد و گفت: همواره بخشی از گردشگران خارجی که به ایران سفر می کردند گردشگران سالمند اروپایی بودند که حالا پس از وقوع بحران اخیر و مرگ بسیاری از سالمندان در آن کشور ها باید بازنگری شود. که حالا باید چه مسافرانی به ایران بیایند.

تأکید سازمان جهانی گردشگری بر ضرورت همکاری بین‌المللی کشورها

زوراب پولولیکاشویلی مدیرکل سازمان جهانی گردشگری طی نامه‌ای به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران بر ضرورت همکاری و همبستگی بین‌المللی تأکید کرد.  طی نامه‌ای به  مونسان عنوان کرد که طی جلسه‌ای که در دفتر مرکزی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ژنو با تدرو ادانوم قبیسیوس مدیرکل این سازمان داشته است، به توافقانی در مورد واکنش نسبت به کووید ۱۹ رسیده‌اند.

او با اشاره به اینکه هیچ کشور یا جامعه‌ای از شیوع COVID-۱۹ مصون نخواهد بود، بر ضرورت همکاری و همبستگی بین‌المللی تأکید کرد و در ضمیمه نامه خود یک بررسی اجمالی از چالش پیش رو ارائه داد که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم.

بخش گردشگری متعهد است که مردم و بهزیستی آن‌ها را در اولویت خود قرار دهد و به‌عنوان زیرمجموعه سازمان ملل متحد مسئول پیشبرد سهم گردشگری در توسعه پایدار داشته باشد.

سازمان جهانی گردشگری بیانیه مشترکی را با سازمان بهداشت جهانی نماینده اصلی سازمان ملل در واکنش جهانی به کووید ۱۹، صادر کردند، هر دو سازمان مسئولیت و هماهنگی گسترده‌ای را خواستار شده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که اقدامات بهداشتی به‌گونه‌ای انجام می‌شود که دخالت‌های غیرضروری مربوط به سفرهای بین‌المللی را به حداقل می‌رساند.

علاوه بر این، پاسخ گردشگری باید متناسب با تهدید برای سلامت عمومی و بر اساس ارزیابی مخاطرات محلی، موردسنجش قرار گیرد. درزمینهٔ ارتقای گردشگری در طول سال و تحول دیجیتالی در کنار یونان فعالیت کنید.