۰ نفر

کابوس سفرهای نوروزی

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۴۲
کد خبر: 425094
کابوس سفرهای نوروزی

درهای موزه‌ها، تاسیسات گردشگری، اماکن تاریخی و فرهنگی و حتی ورودی برخی از استان‌ها از هراس همه‌گیری بیشتر کرونا به روی مسافران نوروزی بسته است اما کابوس سفرهای نوروزی همچنان ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ در شرایطی که کرونا ایران را تسخیر کرده است و از 2هفته قبل تمامی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی به‌دلیل انتشار ویروس کرونا در کشور به حالت نیمه‌تعطیل درآمدند تا از شیوع بیشتر این ویروس در کشور جلوگیری شود، سفرهای نوروزی اکنون به کابوسی خطرناک برای ایران تبدیل شده است.

 

این روزنامه نخستین نشریه مکتوب ایران بود که از همان بدو انتشار کرونا در کشور در پیام‌های متعدد به مخاطبان و شهروندان ایرانی، سفر را عامل انتشار وسیع‌تر ویروس کرونا در کشور دانست و در پیام‌های متعدد از شهروندان ایرانی خواست برای در امان ماندن از خطر ابتلا به کرونا و همچنین جلوگیری از انتقال بیشتر بیماری به نقاط مختلف کشور، سفر را تا اعلام زمینگیر شدن ویروس کرونا در کشور و آغاز شرایط سفید از برنامه زندگی خود حذف کنند.

وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با بیماری کرونا و تمامی دستگاه‌های دولتی کشور پس از این هشدارها که از سوی این روزنامه و دیگر رسانه‌ها منتشر شد از مردم خواستند به‌صورت جدی از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در منزل بمانند تا بر اساس آنچه رئیس‌جمهوری اعلام کرده است، زنجیره کرونا در کشور متوقف شود.

هشدارهای دولتی و اعلان‌های متعدد رسانه‌ها و متخصصان به مردم برای توقف سفرهای غیرضروری و حتی ترددهای درون‌شهری اما از سوی بخشی از شهروندان جدی گرفته نشد و این دسته بدون توجه به مسئولیت اجتماعی خود برای تلاش در مسیر توقف شیوع بیشتر کرونا در کشور، کار را به جایی رساندند که پلیس راهور ناجا ناچار به بستن جاده‌های شمالی شد و استانداران شمالی کشور نیز اعلام کردند هیچ‌گونه خدماتی به مسافران و گردشگرانی که در وضعیت قرمز کرونا حاضر به سفر به شهرهای شمالی شده‌اند ارائه نمی‌کنند و آنها را از جاده‌های شمالی به خانه‌هایشان بازمی‌گردانند.

خط قرمز، دور سفرهای نوروزی 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری خواسته است که زنجیره شیوع کرونا در کشور قطع شود. در این شرایط، عادت ایرانی‌ها به سفر در نوروز تبدیل به کابوس جدی کشور در ماجرای شیوع گسترده‌تر کرونا در کشور شده است. این روزنامه پیش‌تر از مردم و مسئولان خواسته بود سفرهای نوروزی خود را متوقف کنند و حالا از هفته گذشته زمینه‌سازی‌ برای توقف سفرهای نوروزی در کشور آغاز شده است.

استاندارهای سراسر کشور اعلام کرده‌اند که در نوروز تمامی خدمات گردشگری متوقف شده است و استان‌های کشور میزبان مسافران و گردشگران نخواهند بود. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز تمامی موزه‌ها، اماکن تاریخی و فرهنگی و بخش زیادی از تاسیسات گردشگری کشور را با هدف قطع زنجیره شیوع کرونا در کشور برای نوروز تعطیل کرده است. بخشی از هتل‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی و حتی مناطق آزاد کشور همچون کیش و قشم اعلام کرده‌اند تا متوقف شدن یکه‌تازی مرگبار کرونا در کشور میزبان گردشگران و مسافران نوروزی نیستند.

کرونا سفر را نه فقط در ایران که در تمامی جهان متوقف کرد. همین دیروز بیش از70درصد پروازهای ایرلاین‌ها در ایالات‌متحده آمریکا متوقف شد. پیش‌تر تمامی خطوط پروازی از هراس همه‌گیری و انتقال بیشتر کرونا به سراسر جهان پروازهایشان را متوقف کردند. گردشگران در تمامی جهان سفرهای خود را به تعویق انداختند و تمامی بسته‌های سفر خریداری شده را به آژانس‌های گردشگری بازگرداندند و از سفر منصرف شدند.

زوراب پلولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری همین دیروز در پیامی اعلام کرد که همه‌گیری کرونا در جهان چالشی است که نه مرز می‌شناسد و نه برای کسی تبعیض قائل می‌شود. او گفته است: همه ما به یک اندازه در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیریم و در این شرایط مسئولیت‌پذیری اهمیت بالایی دارد.

دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی با اعلام اینکه مهربانی، درک متقابل، همکاری و همبستگی بین‌المللی هسته اصلی گردشگری هستند از گردشگران خواسته است با رعایت مسئولیت اثر همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بر زندگی را محدود کنند.

نوروز سفر نکنید 

در ایران اما بی‌توجهی برخی شهروندان در جدی گرفتن هشدارهای مرتبط با شیوع کرونا و دستورالعمل‌های توقف این بیماری کشنده در کشور تبدیل به یک نگرانی جدی در شرایط اپیدمی کرونا در کشور شده است. تصمیم به سفر در تعطیلات نوروز در حالی‌که مقامات بهداشتی کشور از رسیدن ویروس کرونا به قله شیوع تا اواسط فروردین‌ماه خبر می‌دهند نه‌تنها زنجیره شیوع بیماری را متوقف نخواهد کرد بلکه تلاشی در جهت تقویت بیشتر همه‌گیری کرونا در کشور ارزیابی می‌شود. سازمان جهانی جهانگردی از مردم در سراسر جهان خواسته است با مسئولیت‌پذیری، از همه‌گیری کرونا در سراسر جهان جلوگیری کنند. این پیام به‌معنای آن است که سازمان ملل نیز بر توقف سفر در شرایط کنونی که اپیدمی کرونا به یک همه‌گیری جهانی تبدیل شده است، تأکید دارد.

در ایران اما قرار است جبران تعطیل شدن و توقف سفرهای نوروزی به پس از شکست کامل کرونا در کشور موکول شود. در این مسیر دولت پیشنهاد داده است که سفرهای داخلی در کشور به جای تعطیلات نوروز در صورت شکست کرونا به تعطیلات اعیاد قربان و فطر منتقل شود تا بدین‌ترتیب علاوه بر مصونیت بهداشتی مسافران و گردشگران، سهمیه بنزین سفر نیز در اختیار مردم قرار‌بگیرد تا جبران مافات شود و شهروندان ایرانی با بهره‌گیری از تخفیف خوب هتل‌ها و تاسیسات گردشگری از سفرهای خود لذت بیشتری ببرند.

مجلس نیز طرحی در دست بررسی دارد تا تعطیلات تابستانی را جایگزین تعطیلات نوروز کند تا با تشویق مردم به سفر، جبران در خانه ماندن ایرانی‌ها در نوروز 99شود و سفرهای داخلی نیز بدون استرس‌های ابتلا به بیماری کرونا و در شرایط کاملا امن انجام شود.