۰ نفر

افزایش ۲۱درصدی سفر‌های نوروزی

۱۴ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۱۸
کد خبر: 261445
 افزایش ۲۱درصدی سفر‌های نوروزی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از افزایش ۲۱ درصدی سفر‌های نوروزی تا ۱۱ فروردین در مقایسه با پارسال خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعلام این که از ۲۷ اسفند تا ۱۱ فروردین، ۵۸ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۸۱۸ نفرشب اقامت در کشور ثبت شده است گفت: در این مدت ۹۰ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۳۲۰ بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور با رشد ۳۲ درصدی نسبت به پارسال ثبت شده است. وی افزود: استان‌های مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و خراسان رضوی در صدر آمار گردشگری کشور قرار دارند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین از استان‌های چهارمحال و بختیاری، همدان، آذربایجان شرقی، کرمان، گلستان و آذربایجان غربی به عنوان برترین‌های گردشگری کشور در استان‌های کمتر شناخته شده در نوروز ۹۷ خبر داد. مونسان همچنین از آغاز برنامه‌ریزی برای برپایی ۷ رویداد بزرگ گردشگری تابستانی در ۷ محور گردشگری کشور خبر داد و گفت: جشنواره‌های بزرگ گردشگری تابستانی کشور در شاخه‌های مختلف گردشگری دریایی، فرهنگی تاریخی، طبیعت‌گردی، سلامت و غذا برگزار می‌شود.

 قلعه فلک الافلاک لرستان که هرساله با حجم زیادی از گردشگران رو به‌رو بود امسال به حدی با استقبال گردشگر مواجه شد که بازدیدکنندگان مقابل در این قلعه ساسانی صف‌های طولانی تشکیل دادند. مازندران نیز مثل هر سال در میزبانی از گردشگر رکورد به جا گذاشت و تا روز ۱۰ فروردین، ۱۲ میلیون و ۲۸ هزار و ۲۲۳ نفر در آن اقامت شبانه داشتند. آمارهای معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی امسال روی اقامت «نفر شب» تمرکز داشت که تعریف دقیق تری از گردشگری را در خود دارد. سال‌های گذشته بویژه در دولت قبلی روی نفر سفر تمرکز می‌شد و اگر یک گردشگر از مقصد تا مبدأ چند شهر را پشت سر می‌گذاشت یا به شهر مادری خود برمی‌گشت گذر از هر شهر را یک سفر حساب می‌کردند. مثلاً ساکن تهران اهل اندیمشک در سفر نوروزی خود ۴ شهر را پشت سر می‌گذاشت تا به شهر خود یعنی اندیمشک برسد و ۵ نفرسفر حساب می‌شد.

این بار معاونت گردشگری اقامت شبانه را در هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و خانه بومگردی‌ها حساب کرده است. گیلانی‌ها هم در ردیف دوم پذیرایی از گردشگران نوروزی قرار گرفتند. آمارهای «محمد محب خدایی» میزان حضور گردشگران در این استان شمالی را ۷ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۱۷۰ نفر شب اقامت اعلام می‌کند.

 ایرانی‌ها نوروز را در جنوب کشور هم به سمت سواحل خلیج فارس بردند تا بوشهر در ردیف سوم میزبانی از گردشگران با ۶ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۸۹۹ نفر قرار بگیرد. سیستان و بلوچستان هم نوروز پر رونقی داشت. بازار گردشگری در این استان ساحلی_کویری هم گرم بود. یکی از گردشگران می‌نویسد: «‌دیشب ما از زاهدان دوتا ماشین گرفتیم برای روستای قلعه‌نو نزدیک زابل، به قیمت هر ماشین ۵۰تومن و شب را توی اقامتگاه بومگردی کلبه آرامش تو این روستا اقامت کردیم (هر نفر ۳۵تومن با صبحانه) و شام کشک زرد خوردیم.»

نخستین قطار بومگردی روستایی کشور همزمان با نوروز در ایستگاه بیابانک توقف کرد. قطار گردشگری بومگردی ۱۰۰ گردشگر از نقاط مختلف ایران به همراه خود داشت و از رهگذر حضور آنها ظرفیت‌های گردشگری روستا شناخته شد و قطار اشتغالزایی برای روستاییان میزبان را سوت کشید. البته بومگردی‌ها هم از پیکان نقد گردشگران دور نماندند. یکی از گردشگران می‌گوید: «‌در حوزه بومگردی هم مشکل زیاد است. مثلاً اینکه اغلب آموزش ندیدند و دلالان اوضاع را خراب کردند. بدی ماجرا این است که بالا رفتن قیمت خانه‌ها توی جیب مردم محلی نمی رود!» با توجه به فقدان هتل کافی، سازمان میراث فرهنگی برنامه را روی افزایش خانه‌های بومگردی گذاشت که واکنش‌ها نشان می‌دهد  در نقاطی کیفیت قربانی کمیت شده است.

گردشگران زیادی به هوای اقامت در بومگردی‌ها به سیستان و بلوچستان رفته بودند که در نهایت مجبور شدند در هتل اقامت کنند. یکی از شهروندان تهرانی می‌گوید مجبور شده برای یک شب اقامت خود و دخترش ۷۰۰ هزارتومان به هتل هزینه پرداخت کند.

یکی از کاربران توئیتر می‌نویسد: «‌چابهار تقریباً جای سوزن انداختن نیست. خانه‌ای که گرفتیم رختخواب کم دارد و با اینکه تعداد را گفته بودیم صاحبخانه رختخواب نیاورد. بچه‌ها می‌خواستند عیدی‌ها را جمع کنند بروند هتل. هتل شبی چند؟ ۹۰۰ هزار تومان ناقابل.» سال ۹۶ از سوی زهرا احمدی‌پور رئیس سابق میراث فرهنگی سال گردشگری این استان جنوب شرقی نامیده شد. حجم گردشگری که به سواحل آن در خلیج فارس و دریای عمان رفت نشان داد که این نام و فعالیت‌های تبلیغی بسیاری را به سفر به گوشه جنوب شرقی تشویق کرده اما زیرساخت‌ها جوابگوی اشتیاق آنها نبود.

محب خدایی با اعلام اینکه حجم شکایت‌های ارسال شده به ستاد سفرهای نوروزی در مقایسه با سال  گذشته کاهش داشته ، آن را ۵۴ درصد اعلام می‌کند: «4067 تذکر، تعلیق و تعطیل و اخطار نیز به تأسیسات و دفاتر گردشگری ارائه شد که این میزان نسبت به سال گذشته 23‌درصد افزایش یافت.»

بعد از بوشهر که در ردیف سومین استان گردشگرپذیر کشور قرار گرفت این سواحل هرمزگان بود که میزبان جمع زیادی از مسافران نوروزی بود. مسیر سفرهای گردشگری در ایام تعطیلات بعد از هرمزگان باز هم به سوی جنوب رفت و بسیاری جاده تعطیلات را به خوزستان بردند. استان فارس هم که نوروز شلوغ حافظیه‌اش در لحظه تحویل سال خبرساز شده بود بعد از خوزستان پذیرای حجم زیادی از گردشگران بود. خراسان رضوی هم در جایگاه هفتم استان پر طرفدار بهاری جای گرفت.

گردشگران خارجی هم نوروز شلوغ ایران را برای سفر انتخاب کرده‌اند. خانه بومگردی «خانه نقلی» میزبان جمعی از گردشگران لیتوانیایی بود. «امید شکوهی» مترجم و راهنمای فرهنگی هم گروهی از گردشگران خارجی را‌ برای دیدن نقش‌ برجسته اردشیر بابکان به‌منطقه کرمانشاه برده است ،این گردشگران از هزاران کیلومتر در آن‌سوی دنیا آمدند تا از کنار جاده‌ای خطرناک خود را به این اثر ساسانی برسانند. او می‌گوید: «متأسفانه هیچ تدبیری اندیشیده نشده برای ساخت راهی به سوی این شاهکار عصر ساسانی. باید خطر را بپذیریم و از کنار جاده بریم تا از کنار گاردریل در شیبی عجیب سرازیر شویم در حاشیه رودخانه. مسیر سختی است اما گردشگران به شوق دیدن آثار تاریخی همه سختی‌ها را پذیرفتند.

گردشگران خارجی از فرانسه تا سوئیس، از کانادا تا آلمان، از استرالیا تا ایتالیا هم اوقات بهاری خود را در خانه‌های بومگردی الموت قزوین گذراندند.

ایرانی‌ها در ترکیه رکورد شکستند

با‌وجود پیش‌بینی‌ها برای کاهش سفر ایرانی‌ها به خارج، اما آمارهای سازمان میراث فرهنگی از افزایش این سفرها خبر می‌دهد. هرچند بسیاری سفر‌های زمینی را جایگزین سفرهای هوایی کرده‌اند؛ محب خدایی از افزایش 27 درصد سفرهای خارجی زمینی و 5 درصدی هوایی خبر می‌دهد. عکس‌های منتشر شده در این مدت مرز بازرگان را مرز شلوغ زمینی خروج گردشگر از ایران نشان می‌دهد. در این میان ایرانی‌ها رکورد گردشگران ترکیه را شکستند. سفر ایرانی‌ها به ترکیه از دی ماه روند افزایشی گرفت و براساس آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در این دو ماه میزان ورود اتباع ایرانی به این کشور به شکل محسوسی افزایش داشته و ایرانی‌ها در صدر گردشگران خارجی این کشور جای گرفتند.

هرچند هنوز آمار سفر گردشگران 20 روز آخر سال قبل و ایام تعطیلات عید نوروز امسال اعلام نشده ولی گزارش‌های غیررسمی نشان دهنده افزایش حدود 50 درصدی سفر گردشگران ایرانی به ترکیه است.

در ایام عید نوروز سال گذشته، حدود 250 هزار ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند.

بنا به گزارش دیروز وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در دو ماه ژانویه و فوریه 350 هزار و 421 گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند. بر اساس گزارش این مرجع ترک، سفر گردشگران ایرانی به ترکیه در دو ماه نخست سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11.73 درصد افزایش یافته است و گردشگران گرجستانی با 10.29 درصد افزایش در رده بعدی قرار دارند. استانبول با یک میلیون و ۳۲۳ هزار و ۷۶۱ گردشگر در صدر ورود گردشکر به شهرهای این همسایه شمالی است. آن‌طور که ایرنا می‌نویسد سال گذشته بیش از 2.5 میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده و بیش از 2.5 میلیارد دلار در این کشور هزینه کردند.شهرهای استانبول، وان، آنتالیا و ازمیر مهم‌ترین مقاصد گردشگری اتباع ایرانی در ترکیه هستند.  در روزهای آخر تعطیلات نوروزی هم قیمت بلیت هوایی ایرلاین‌های مختلف به مقصد ترکیه به میزان بسیار زیادی کاهش یافت. ایرلاین‌هایی که به مقصد ترکیه و برای بازگرداندن گردشگران نوروزی ایران پرواز دارند سعی می‌کنند با این آفرها صندلی‌های خالی روزهای پایانی تعطیلات بهاره ایران را پر کنند.

۹۰ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری

آمارهای محب خدایی از شلوغی سایت‌های تاریخی و فرهنگی در نوروز می‌گوید. به گفته او 90 میلیون بازدید از جاذبه های دینی و تاریخی در کشور صورت گرفته است به طوری که موزه ملی با نمایش آثاری از موزه لوور، نوروز تازه‌ای را تجربه کرد. در همان روزهای نخست صف مردمی که برای بازدید از تحفه فرانسوی‌ها به موزه ملی رفته بودند، توجه رسانه‌های مجازی رو به خود جلب کرد. موزه‌ای که علی دایی را هم به خیابان سی تیر کشاند تا البته برخی هم بگویند چرا او زودتر از موزه لوور به دیدار موزه ملی که گنجینه‌ای از چهارگوشه ایران را در خود دارد نرفته است. مراسم نوروز در روستاهای کردستان همان‌طور که انتظار می‌رفت توجه بسیاری را به غرب زیبای کشور جلب کرد.

اصفهان نوروز شلوغی داشت؛ به گفته «فریدون‌الله یاری» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، پایتخت صفوی‌ها تا پایان روز دهم فروردین بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر داشته است.

خشکی زاینده رود از چشم این گردشگران دور نماند.‌ یکی از گردشگرانش می‌گوید: «زاینده رود چنان خشک بود انگار اصفهان اصلاً پایتخت نبوده و هیچ‌وقت این همه آب نداشته. با راننده تاکسی های اینترنتی، کافه دار و دانشجو که حرف می زدید از ترتمیزی شهرشان و... بالاخره حرف می رسید به اینکه؛ چه فایده دیگر آب نداریم اصفهان دارد می‌میرد.»

گرانی صنایع دستی اصفهان در اصفهان هم همچنان خبرساز شد. تورلیدر یک گروه ایتالیایی از آنها خواست تا از اصفهان و بازار اصفهان خرید نکنند. گران فروشی صنایع دستی به گردشگر بویژه خارجی سال گذشته باعث شد تا «ابراهیم پورفرج» رئیس جامعه تورگردانان ایران اعلام کند اگر بازار اصفهان رویکردش را عوض نکند خرید تورها را به شیراز خواهند برد. تهدیدی که به‌نظر نمی‌رسد کارساز باشد. تخت جمشید هم نوروز پر مسافری را پشت سر گذاشت.

در این میان تخریب آثار تاریخی و طبیعی هم در صدر اخبار قرار گرفت. افرادی ناشناس از سمت ایلام، پل معلق دره خزینه پلدختر لرستان را تخریب کردند و به دره انداختند. پل ۹۵ متر ارتفاع داشت و ۱۱۲ متر طول. از آن به عنوان بلندترین پل معلق خاورمیانه نام می‌برند. تخریب پل که به‌دلیل طبیعت شگرف پلدختر در این نقطه در چند سال گذشته به مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده به واکنش‌های اعتراض‌آمیز زیادی در خبرگزاری‌ها و شبکه‌ها منجر شد. استاندار لرستان در پاسخ به اعتراض‌ها ساماندهی پلی که به ایجاد اشتغال برای مردم محلی از رهگذر حضور گردشگران منجر شده، قول داد. پیامدهای مخرب حضور گردشگر به تخریب این پل زیبا ختم نشد و بی‌احتیاطی آنها آتش را هم به جان جنگل‌های شمالی بویژه در گیلان انداخت.آمارها تا ۲۰۰ هکتار را طعمه حریق اعلام کرده‌اند. گردشگران در لواسانات هم با چوب و چماق به جان یک سیاهگوش افتادند. کارشناسان محیط زیست هم نتوانستند حیوان را احیا کنند و این‌گونه در معرض انقراض از دست رفت.